رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 448691

مقصران کسر امتیاز و محرومیت احتمالی استقلال از سوی AFC و FIFA

سایت نو اندیش نوشت:استقلال به دلیل پرونده های داخلی و خارجی در معرض کسر امتیاز و محرومیت از نقل و انتقالات و همچنین لغو مجوز حرفه گری (عدم امکان حضور در مسابقات آسیایی) قرار دارد. ریشه این مشکل به شکایات بازیکنان ایرانی به AFC و شکایت پروپئیج به FIFA بر می گردد.

نواندیش- نوید موسوی: استقلال به دلیل پرونده های داخلی و خارجی در معرض کسر امتیاز و محرومیت از نقل و انتقالات و همچنین لغو مجوز حرفه گری (عدم امکان حضور در مسابقات آسیایی) قرار دارد. ریشه این مشکل به شکایات بازیکنان ایرانی به AFC و شکایت پروپئیج به FIFA بر می گردد.

شکایت بازیکنان ایرانی

بمب های ترکانده شده و البته حساب های تسویه نشده مربوط به آنها که عمدتا به دوران مدیریت علی فتح الله زاده باز می گردد موجب شکایت بازیکنان سابق استقلال به ای اف سی شده است. در مرحله قبل باشگاه استقلال با تجدیدنظرخواهی از احکام در دست این بازیکنان به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال توانست این شکایت ها را عقب انداخته و مجوز حرفه گری و حضور در رقابت های آسیایی را به دست آورد. در واقع این اتفاق چیزی بود که فتحی مدیرعامل باشگاه برای آن بیانیه منتشر و از حل مشکل خبر داد. اما در واقع مشکل به تاخیر انداخته شده بود. هر چند در دوره مدیریت افتخاری (طبق اعلام وقت وزارت ورزش و جوانان حدود ١٦ میلیارد تومان) و فتحی بخشی از مطالبات قدیمی پرداخت شده، اما این پرداخت ها برای تسویه کامل بدهی های انباشته کافی نبود. حال بازیکنان قدیمی که الان برخی از آنها تبدیل به مربیان لیگ شده اند، در آستانه حذف استقلال از آسیا می باشند!

کامران منزوی عضو هیات مدیره باشگاه استقلال روز گذشته در گفت و گو با فارس با اشاره به این موضوع گفت: در حال حاضر 3 خطر استقلال را تهدید می‌کند. اول از همه خطر حذف از آسیا وجود دارد، دوم اینکه ممکن است از پنجره انتقالات محروم شویم و سوم اینکه در شرایط کسر امتیاز قرار داریم. ما فقط 16-17 روز فرصت داریم که این مشکلات را حل کنیم.اینکه از استقلال امتیاز کسر شود واقعا خوب نیست. متاسفانه باشگاه بدهی‌هایی به افرادی مثل امیر قلعه‌نویی، مجید صالح، حنیف عمران‌زاده و پژمان نوری دارد که همه اینها را باید در کمیته تعیین وضعیت مشخص کنیم.

ضمن اینکه تیموریان و برخی از ستاره های قدیمی تر نیز جزو شاکیان استقلال هستند.

شکایت پروپئیچ

پروپئیج بازیکنی بود که از طریق یکی از آشنایان یکی از اعضای کنونی کمیته فنی استقلال به این تیم ترانسفر و در همان زمان بدون تسویه حساب، از تیم کنار گذاشته شد. درباره این پرونده خبرگزاری مهر در شهریور ٩٧ نوشت: پرونده پروپئیچ مربوط به دوران مدیریت بهرام افشارزاده است. منصوریان که در زمان مدیرعامل افشارزاده به صندلی مربی گری استقلال رسید، نام این بازیکن را که در دوره مظلومی جذب شده بود، در لیست مازاد گذاشت تا به این ترتیب مهاجم کروات به پایان کار خود با استقلال برسد. پئیچ نیز از طریق مدیر برنامه های خود خواهان تسویه حساب قرارداد فصل اول خود شد تا به این ترتیب با دریافت 30 هزار دلار از تیم جدا شود اما این اتفاق در دوران مدیریت افشارزاده رخ نداد تا این مهاجم کروات به فیفا شکایت کند. بعد از شکایت به فیفا و صدور حکم کمیته انضباطی، باشگاه استقلال در دوران مدیریت بعدی به دادگاه CAS شکایت کرد اما نتوانست رای را تغییر دهد و حالا این پرونده برای آبی ها در دوره مدیریت فتحی هزینه زیادی را ایجاد کرده است.

افشارزاده: پولی نداشتیم که به پروپئیچ بدهیم!

این پرونده جنجالی با سکوت طولانی مدت افشارزاده همراه بود تا اینکه مدیرعامل سابق استقلال بالاخره حاضر شد در مورد قرارداد جنجالی پروپئیچ با این باشگاه صحبت و به انتقادات مدیران کنونی پاسخ دهد.

او در مورد انتقاد مدیران فعلی استقلال درباره این پرونده به ورزش سه گفت: الان وضعیت استقلال خوب است؟ من فکر می کنم خوب نیست این حرف ها مطرح شود و چنین مسائلی به هیچ عنوان درست نیست. مدیرعامل سابق استقلال در پاسخ به این سوال که چه کسی باید در باره این قرارداد عجیب صحبت کند هم می گوید: در آن زمان کارهای نقل و انتقالات باشگاه را آقای نظری جویباری انجام می داد، ایشان باید در مورد قرارداد پروپئیچ پاسخ می دادند که این کار را نکردند. بهرام افشارزداه در مورد اینکه اگر استقلال 30 هزار دلار به پروپئیچ پرداخت می کرد حالا مجبور نبود 400 هزار دلار جریمه بدهد هم گفت: آن زمان در باشگاه پولی نبود که به پروپئیچ بدهیم. نمی توانستیم در آن مقطع پول او را پرداخت کنیم.

چه باید کرد؟

منزوی عضو هیات مدیره استقلال در مصاحبه ای که با رادیو داشت هر چند به احتمال محرومیت و کسر امتیاز استقلال ناشی از عدم پرداخت قرارداد بازیکنان سالهای نه چندان دور استقلال اشاره کرد اما افزود احتمالا آنها نیز (فتح الله زاده و افشارزاده) مانند وضعیت الان ما در باشگاه دچار محدودیت مالی بودند و الا کسی دلش نمی خواهد پرونده ای را باز بگذارد.

با این حال این موضوعات تجربه ای است که در انفجار بمب های نقل و انتقالاتی در آغاز فصل و به ویژه جذب خارجی ها در شرایط انفجار قیمت ارز، باید مورد توجه قرار گیرد. همانگونه که بمب های نقل و انتقالاتی استقلال و پرسپولیس فقط در فصل قبل و فقط در بخش خارجی ها (برانکو و دستیارانش، رادو، بشار رین و بودیمیر در پرسپولیس، و شفر و دستیارانش، الحاجی گرو، نیومایر، همام، منشا، ایسما و پاتوسی در استقلال) موجب ایجاد بار مالی سنگین حدود ٧٠ میلیارد تومان شدند و از هم اکنون سایه شکایت برانکو و بودیمیر به فیفا علیه پرسپولیس وجود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها