رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 449277

کانالی مالی آلمان، فرانسه و بریتانیا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

ایران: اروپا فقط نفت بخرد کاری کرده است

ساعت24 - عباس عراقچی نماینده جمهوری اسلامی در رابطه با کانال مالی اینستکس تاکید دارد که بدون خرید نفت از ایران و یا در نظر گرفتن اعتبارات خاص، اینستکس نمی‌تواند انتظارات جمهوری اسلامی را برآورده کند.عباس عراقچی گفت: «البته بدون اینکه خرید نفت از ایران صورت بگیرد یا اعتبارات خاصی برای اینستکس در نظر گرفته شود، اینستکس نمی تواند به صورت کامل انتظارات ما را برآورده کند.

اینس
dir="RTL">معاون وزیر خارجه ایران گفته است انتظار داریم کشورهای اروپایی به صورت جدی بحث فروش نفت ایران را هم مدنظر داشته باشندیک روز پیش از نشست کمیسیون برجام در وین خبرگزاری رویترز، یک مقام دولت ایران که نمی‌خواسته نامش فاش شود روز پنجشنبه ۷ ژوئن (۶ تیر) گزارش داد که گفته است: «ما از اروپایی‌ها که نمی‌خواهیم بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. ما فقط می‌خواهیم نفت خودمان را بفروشیم.»

آلمان، فرانسه و بریتانیا کانالی مالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و معامله با ایران ایجاد کرده‌اند.اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب از عملیاتی شدن این کانال مالی خبر داده و اعلام کرده است "تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها شدت می‌گیرد."پیش از آن هلگا اشمید، از مقام‌های ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران عملیاتی شده و اولین انتقالات بانکی در آن در حال انجام است.عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران هم عملیاتی شدن اینستکس را تایید کرده است.عملیاتی شدن سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران (اینستکس/ساحات)، در پایان نشست نمایندگان ایران، چهار کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای و اتحادیه اروپا اعلام شده است.

عراقچی گفته در نشست روز جمعه طرف‌های برجام در وین پیشرفت‌هایی صورت گرفته، که "گامی به جلو" است، اما "کافی نیست."خانم اشمید، که معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است، در توییتر خود نوشته است که "پیشرفت خوبی درباره پروژه‌های اراک و فردو به دست آمد."عباس عراقچی این بخش صحبت خانم اشمید را هم تایید کرده و گفته: "در بحث اراک هم پیشرفت خوبی داشتیم و همه اعضا تعهد کردند در جدول زمانی مشخص شده ساخت این راکتور جدید به انجام برسد. عراقچی گفته است که وزیران خارجه کشورهای عضو برجام "به زودی" جلسه مشترکی خواهند داشت.یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرده که اجرای تعهدات خود در چهارچوب این توافق را کاهش می‌دهد. از جمله اعلام شد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف ٣٠٠ کیلویی تعیین‌شده در برجام می‌گذرد.ایران ضمن اعلام کاهش تعهدات، ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه برای اروپا تعیین کرد که از طرف قدرت‌های اروپایی رد شد. این ضرب‌الاجل ١٠ روز دیگر به پایان می‌رسد.عباس عراقچی گفته است با عملیاتی شدن اینستکس همه کشورهای اروپایی می‌توانند از آن برای مبادلات مالی با ایران استفاده کنند و قول داده شده که به زودی کشورهای دیگر هم بتوانند از طریق آن با ایران معامله کنند. عراقچی در عین حال گفته: "البته بدون اینکه خرید نفت از ایران انجام شود یا اعتبارات خاصی برای آن در نظر گرفته شود اینستکس نمی‌تواند انتظارات ما را به طور کامل برآورده کند. بنابراین کشورهای اروپایی باید به طور جدی بحث فروش نفت ما را در دستور کار خود داشته باشند."روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ایرانی که خواسته بود هویتش فاش نشود، نوشت خواست ایران این است که صادرات نفتش در همان سطح پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا احیا شود.چین از احتمال بی‌اعتنایی چین به تحریم‌های آمریکا و واردات نفت ایران خبر داده است.یک مقام ارشد وزات خارجه چین در این باره گفته است که چین تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران را نمی‌پذیرد.گزارش شده که روسیه هم خواهان پیوستن به اینستکس شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها