رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 450141

زیر پوست اقتصادایران چه خبر است

ازحضورسرمایه داران پاکستانی درکرمان و زاد و ر شد تجار یک شبه

ساعت24 -زیر پوست اقتصادایران دربالاترین سطح و تا پایین ترین اندازه که همان خانواده های تهیدست باشند رخدادهایی اتفاق می افتد که هرگز دیده نخواهندشد . شاید بعدها روزی این داستان ها سینه به سینه نقل شود . سه داستان دراین روزها به صورت سربسته اززبان مدیران و فعالان اقتصادی و رسانه هابه بیرون درز کرده است که نقل می کنیم:

خبر
یکم - وزیر اقتصاد ایران می گوید ازدوسانش شنیده است سرمایه دارهای پاکستانی کارخانه های سرمایه داران کرمانی را دراین استان اجاره کرده و کالاهای تولیدی را از همان جا به پاکستان انتقال می دهند. این روش کار با ایرانیان شاید راهی است که بشود تحریم ها را دورزد. این سخن وزیر اقتصاد نشان می دهد تحریم جدید ایران از سوی آمریکا که حالا عمر ان به یک سال رسیده است پیامدهای چشمگیری برکسب و کار ایرانیان گذاشته است. ایرانیان نمی توانند دست روی دست بگذارند و ببینند که سرمایه و عمر و جوانیشان که برای بنگاهها هزینه کرده اند به دلیل تحریم ها نابود می شوند. نوآوری و چرخش در روش و راهبرد و مشتریان برای کسب درآمد و فعال نگه داشتن بنگاهها راههای تازه ای برای ایرانیان بازکرده است. وزیر اقتصاد می گوید ارزش صادرات ایران به پاکستان با یک جهش بلند درسال 1397 به 1.5 میلیارد دلاررسیده است. پاکستان یک کشور ضعیف اقتصادی است و باید مراقب بود بازگشت ارزی درست اتفاق بیفتد. این تجارت با یک کشور فقیر می تواند جذاب و ترسناک باشد.
دوم – وقتی دولت دوازدهم بدون ذره ای تامل و مکث در بحران ارزی اخیر عین دولت دهم عمل کرد و به جای سیاستگذاری دقیق با راهبرد حفظ ذخایر ارزی که با زحمت به دست آمده است اقدام به دلار پاشی کرد و با رفتاری عجیب اعلام کرد هرکس هرمیزان دلار برای واردات و خرج های دیگر بخواهد به قیمت هردلار 4200 تومان به او می دهیم باید می دانست که تخم فسادی را می کارد که بوته های هرزآن درزمین چنان ریشه می کنند که ریشه کن کردن ان سالهای سال رنج و زحمت دارد. آمارهای درز کرده به رسانه ها نشان می دهد دست کم 100نفر در جریان دلار پاشی بهار 1397 موفق شده اند با ثبت سفارش های قلابی و ساختگی دست کم 10 میلیارددلاراز دولت گرفته و هرگز کالایی هم وارد نکرده اند. این بازرگانان زاده فساد و تباهی سیاستگذاری دولتی با راهنمایی و هدایت چه کسانی و با مساعدت کدام گروهها و سازمانهای اقتصادی راهر ا بازدیدند و با جسارت به این دایره فساد واردشدند.
از سوی دیگر درحالی که اقتصاددانان و فعالان اقتصادی بارها به دولت گفته اند دلاردستکاری شده و دلاری با نرخ دولت خواسته فساد آفرین است و صدایشان به خودشان بازگشته است اما این کار ادامه دارد و معلوم شده استدراین روزگار اشفته صادرکنندگان تازه ای متولد شده اند که هرگز سابقه تجارت نداشته اند. دولت رانت ساز باید جوابگوی فسادسازی خود باشد که نیست.
سوم –یک مقام بانک مرکزی دربرابر چشمهای از شگفتی بازشده بازرگانان حاضر درنشست شورای گفت وگو با صراحت اعلام کرد بازرگانان ایرانی که به افغانتان کالا صادرمی کنند به صرافی های افغانستان اصرارمی کنند به جای دلار به آنها پول افغانستان بدهند. این مقام بانک مرکزی اصرار داشت این را می تواند به صورت میدانی اثبات کند ومی پرسید بازرگان ایرانی این پول افغانستان را درداخل چه می کنند. یک مدافع بازرگانان ایران جواب داد 3.5 میلیون افغانی درایران حاضرند و البته به صورت سربسته به داستان قاچاق مواد مخدر نیز اشاره کرد. این هماز داستانهای عجیبی است که این روزها زیر پووست اقتصادایران ودرلایه ای پنهان آن درجریان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها