رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451207

توییت ظریف درباره برگزاری نشست شورای حکام آژانس به درخواست آمریکا

ساعت 24-وزیر امور خارجه ایران برگزاری نشست فوری شورای حکام آژانس اتمی به منظور رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران به درخواست آمریکا را در شرایطی که واشنگتن مدت‌هاست از برجام خارج شده، خنده‌دار توصیف کرد.

laquo;محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) با اشاره به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و هیچ جایگاهی برای اظهار نظر یا مطرح کردن مسائل مربوط به توافق هسته‌ای ایران ندارد، برگزاری نشست شورای حکام به درخواست واشنگتن را مسخره خواند.

وی در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «طنز نشست شورای حکام به درخواست آمریکا: الف. آمریکا از برجام متنفر است، آن را از ریشه زده و نقض کرده و تمام آنهایی که از آن پیروی کرده‌اند را تنبیه می‌کند؛ ب. آمریکا هیچ جایگاهی برای مطرح کردن مسائل مربوط به برجام ندارد. ج. در تمام 15 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به طور کامل به برجام پایبند بوده و د. اقدامات ایران بر اساس پاراگراف 36 برجام قانونی است».

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که شورای حکام چند روز دیگر بنا به درخواست آمریکا که خواستار نشست فوری این شورا برای بررسی مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران شده بود تشکیل جلسه خواهد داد.

بعدا اعلام شد که این نشست فوری به درخواست آمریکا قرار است امروز (چهارشنبه) دهم جولای در مقر این سازمان در وین برگزار شود.

ایران روز یکشنبه هفته جاری (16 تیرماه)، همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد. همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه، «علی ربیعی» سخنگوی دولت با همراهی «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گام دوم ایران و دلیل آن تشریح شد.

در این نشست خبری، سید عباس عراقچی گفت: «ما امروز در موعد 60 روز پایان گام اول کاهش تعهدات در برجام هستیم و از آنجا که خواسته های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمی‌داریم.»

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران در دو مرحله اعلام کرد که به سقف 300 کیلویی ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود. کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند 26 و 36 برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

از طرف دیگر، «فردریک دال» سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه عبور ایران از سطح غنی‌سازی 3.67 درصدی را تایید کرده بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها