رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451298

ترکیب ۵ گزینه معرفی شده توسط رئیسی برای شورای نگهبان

ساعت 24-ابراهیم رییسی از وقتی که ردای قاضی‌القضاتی به تن کرده برای اولین‌بار است که می‌خواهد اعضای حقوقدانان شورای نگهبان را معرفی کند. او همه چشم‌ها را به خود خیره کرده تا مشخص شود چند ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم قرار است چه کسانی و با چه عقبه و تفکری به این ساختمان راه پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی
چند روز قبل از آنکه خبری درباره لیست 5 نفره از زبان نمایندگان مجلس منتشر شود، دو گزینه دیگر نیز از همان احتمالی‌هایی بود که قرار است از سوی رییس قوه قضاییه به مجلس معرفی شوند. «آیت‌الله عباسعلی کعبی» و «ابراهیم عزیزی» همان دو گزینه‌ای هستند که تا چند روز پیش زمزمه‌های معرفی آنها به گوش می‌رسید، اما در اخباری که دیروز دست به دست می‌شد خبری از این دو نفر نبود.

جنجالی‌ترین گزینه

«بنده نیز یکی از گزینه‌های معرفی‌ شده به مجلس برای اعضای حقوقدان شورای نگهبان هستم و در این زمینه با بنده نیز رایزنی‌هایی شده اما هنوز چیزی قطعی نشده است» گوینده این جمله همان محمد دهقان نماینده اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی است. کسی که اگر خودش علنا از این رایزنی خبر نمی‌داد، سخت می‌شد باور کرد که قرار است به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان معرفی شود. او که اخیرا در دعوای میان نمایندگان و وزیر نفت یکی از میدانداران بود و حتی برخی شنیده‌ها از دیدارش با بابک زنجانی در زندان اوین حکایت می‌کرد حالا خبر کاندیداتوری‌اش به عنوان یکی از سه حقوقدان شورای نگهبان روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. او از مجلس هفتم تا دهم در قامت نمایندگی ظاهر شد و در طول این‌ سال‌ها بارها و بارها با اظهارات و اقداماتش به یکی از حاشیه‌سازان بهارستان معروف شد. فقط کافی است چند گام عقب ‌برداریم، می‌بینیم محمد دهقان همان کسی است که وقتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از پولشویی صحبت به میان آورد، طرح استیضاح ظریف را کلید زد هرچند این طرح راه به جایی نبرد اما تلاش‌های او برای تحقق این مساله فراموش نشد. ماجرای استیضاح فرجی‌دانا در مجلس نهم هم از آن روزهایی است که در جریان آن هیچ‌گاه نمی‌توان حضور محمد دهقان را به ویژه وقتی از خوشحالی سر از پا نمی‌شناخت و مقابل دوربین‌های عکاسی با علامت دست خبر افتادن وزیر را می‌داد، فراموش کرد. او در مجلس دهم بر کرسی نایب رییسی فراکسیون اصولگرایان نشست و نقش لابی‌هایش در معادلات پارلمانی قابل انکار نیست.

ردپای سخنگو

در میان 5 گزینه‌ای که زمزمه معرفی‌شان به گوش می‌رسد، «علی غلامی» و «هادی طحان‌نظیف» گزینه‌هایی هستند که اسم‌شان کمتر به گوش آشناست. هر دو آنها از یاران دانشگاه امام صادق محسوب می‌شوند به‌طوری که علی غلامی ریاست دانشکده حقوق امام صادق را به عهده دارد و هادی طحان‌نظیف معاون آموزشی اوست. هر چند در میان خبرها چندان خبری از حضور پررنگ این دو گزینه نمی‌توان دید اما اظهارات طحان‌نظیف در چند ماه اخیر آن هم در قامت حمایت از سیاست‌های شورای نگهبان قابل توجه است. البته این تنها مساله‌ای نیست که درباره این دو نظرها را به خود جلب کرد، بلکه نزدیکی آنها به ویژه طحان‌نظیف به عباسعلی کدخدایی یکی از همان نکاتی است که به نظر می‌رسد در این معرفی چندان بی‌تاثیر نبوده است. البته ناگفته نماند طحان‌نظیف از سال 89 دبیر داخلی جلسه شورای نگهبان بوده است و از همان سال سمت مشاور معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان را نیز به عهده می‌گیرد.

نزدیک‌ترین گزینه به رییس

هرچند همه 5 گزینه معرفی شده برای سه کرسی شورای نگهبان از جریان راست محسوب می‌شوند و به لحاظ تفکری هم به ریاست قوه قضاییه و هم به تفکر غالب در شورای نگهبان نزدیک هستند اما «محمدحسن صادقی‌مقدم» از افرادی است که بیشترین نزدیکی را به ابراهیم رییسی دارد. در دوره ریاست حجت‌الاسلام رییسی بر سازمان بازرسی کل کشور، معاون این سازمان بوده و در حال حاضر نیز مشاور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها