رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451852

نگرانی اتحادیه اروپا از لغو پیمان موشکی آمریکا و روسیه

ساعت 24- شورای اتحادیه اروپا بر اهمیت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد برای صلح و امنیت بین المللی تاکید کرد و طرف‌ها را به پایبندی به این پیمان فراخواند.

div>

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای با تأکید بر اهمیت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) برای صلح و امنیت بین المللی، طرف‌ها را به پایبندی به این پیمان فراخواند.

در این بیانیه با اشاره به خطرات گسترش بی‌ثباتی در مسائل امنیتی، تاکید شد: باید مسلح شدن کشورها تحت کنترل قرار داشته باشد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد طی ۳۰ سال اخیر نقش مهمی در امنیت اروپا ایفا کرده است. ما از به پایان رسیدن این پیمان در تاریخ ۲ اوت نگران هستیم.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: از روسیه می‌خواهیم تا در مورد ادعاهای استقرار و آزمایش موشک‌های کروز 9M729 توضیح دهد. روزهای آتی، به لحاظ اتخاذ تدابیر لازم برای مذاکره و حفاظت از زیرساخت‌های امنیتی اروپا، بسیار حائز اهمیت است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیم روسیه برای به تعلیق درآوردن تعهدات خود در چارچوب پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ابراز تأسف کرد.

موگرینی گفت که از میان رفتن این پیمان تهدیدی جدی را متوجه امنیت کشورهای اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌کند.

اوایل ماه فوریه سال جاری، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، از آنجا که روسیه به تعهدات خود برای از میان بردن زرادخانه موشک‌های کوتاه و میان‌برد خود عمل نکرده است، ایالات متحده نیز عمل به تعهدات خود را به حالت تعلیق در می‌آورد.

دولت روسیه هرگونه تخطی از این پیمان را به شدت انکار و اعلام کرد که اقدام بیشتری در این زمینه ضرورت ندارد.

دولت آمریکا رسماً گفت که عضویت خود در این پیمان را به حالت تعلیق در می‌آورد و در صورتی که از عمل روسیه به تعهداتش اطمینان حاصل نکند، ظرف شش ماه از این پیمان خارج خواهد شد. روسیه نیز متقابلاً عضویت خود در این پیمان را به حالت تعلیق در آورد. این مهلت به زودی منقضی خواهد شد و آمریکا و روسیه با ممنوعیتی در مورد تولید، ذخیره و آزمایش این نوع موشک‌ها مواجه نخواهند بود.

خروج روسیه از این پیمان به خصوص برای کشورهای اروپایی عضو ناتو که در تیررس موشک‌های کوتاه و میان‌برد روسیه قرار دارند، نگران‌کننده است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها