رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452272

لاوروف: آمریکا میخواهد کل منطقه خاورمیانه را به آتش بکشد

ساعت24 -وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تصریح کرد که تنش‌های اخیر در غرب آسیا، پیامد مستقیم رویکرد ضدایرانی واشنگتن و برخی از همپیمانان این کشور است.

laquo;سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با هفته‌نامه روسی «آرگومنتی ای فاکتی» ضمن محکوم کردن اقدامات واشنگتن علیه ایران گفت که مسکو بر این باور است که تنش‌های اخیر در غرب آسیا «پیامد مستقیم رویکرد ضدایرانی واشنگتن و برخی از همپیمانان این کشور است».

لاوروف تأکید کرد:‌ «آمریکا در حال قدرتنمایی است و کمپینی را برای بی‌اعتبار کردن ایران آغاز کرده است و جمهوری اسلامی ایران را عامل تمامی تقصیرات می‌داند».

وزیر خارجه روسیه سپس به نقش آمریکا در بحران کنونی غرب آسیا اشاره کرد و گفت که واشنگتن در حال حاضر تنها یک مسابقه با پیامدهای بالقوه مخرب به راه انداخته تا کل منطقه را به آتش بکشد.

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال بعد از یک سال صبر برای جبران آثار ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به دلیل عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد. در گام نخست تعهد ایران به سقف ذخایر اورانیوم و آب سنگین تعلیق شد و در گام دوم نیز ایران غنای اورانیوم تولیدی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.

لاوروف سپس تأکید کرد: «مسئولیت پیامدهای بالقوه این فاجعه بر عهده آمریکا است».

*رابطه مسکو و آمریکا به این زودی خوب نمی‌شود

وی در بخش بعدی مصاحبه خود تصریح کرد که ترمیم روابط با آمریکا به این زودی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد که روسیه از تلاش برای ترمیم روابط با آمریکا دست برنمی‌دارد اما شانس اندکی برای تحقق این امر وجود دارد زیرا واشنگتن در حال حاضر درگیر نزاع‌های سیاسی داخلی خود است.

وی تصریح کرد که امید چندانی وجود ندارد تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، روابط دو کشور روسیه و آمریکا بهبود یابد.

لاوروف در اینباره توضیح داد: «بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در تلاش هستند تا در دامن زدن به روسیه هراسی از یکدیگر پیشی بگیرند و در نزاع‌های سیاسی داخلی خود از این عامل بهره می‌گیرند. ما فهمیده‌ایم که با نزدیک‌ شدن رقابت‌های انتخاباتی 2020، این مسئله داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود».

لاوروف تصریح کرد که روسیه «آمادگی دارد که با صبوری برای ترمیم روابط با‌ آمریکا تلاش کند» به شرط آنکه آمریکا به منافع مهم روسیه احترام بگذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها