رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452415

نگاه جهان به بیت کوین

ساعت24 -صحبت درباره کاربرد ها و نحوه استفاده از ارز های دیجیتال این روزها تنها به ایران و کشور های مطرح جهان مربوط نمی شود بلکه بیت کوین به عنوان شاخص ترین این ارز ها، در حال توسعه در همه جهان و با حمایت مردم است.

بیت کوین
صحبت درباره کاربرد ها و نحوه استفاده از ارز های دیجیتال این روزها تنها به ایران و کشور های مطرح جهان مربوط نمی شود بلکه بیت کوین به عنوان شاخص ترین این ارز ها، در حال توسعه در همه جهان و با حمایت مردم است.

بازاری ارز های دیجیتال به ویژه فراز و نشیب اخبار مربوط به این بازار که امروزه بخش زیادی از دنیای اقتصادی را به خود اختصاص داده، در تابستان امسال داغ تر از همیشه است، در جای جای دنیا صحبت درباره این رمز ارز ها به گوش می رسد و چالش آنها در تابستان امسال تنها مربوط به ایران نمی شود.

ترامپ، طرفدار بیت کوین نیست​
دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا روز جمعه هفته گذشته _۲۰ تیرماه_ به داغ شدن تب ارز های دیجیتال و استفاده از شاخص ترین آنها، بیت کوین واکنش نشان داد و از سه توییت برای اعلام موضع خود در این زمینه استفاده کرد.
وی در رشته توییت های خود که اولین موضع گیری رسمی یک ابر قدرت جهان، نسبت به استفاده از ارز های دیجیتال بود نوشت: من طرفدار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نیستم. این‌ ارز ها در واقع پول نیستند و ارزششان بسیار پرنوسان است و نوسانات ارزشی بر اساس هیچ شاخص اقتصادی نیست. دارایی‌های دیجیتال (کریپتو) قانون‌گذاری نشده می‌توانند رفتارهای غیرقانونی از جمله تجارت مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی را تسهیل کنند.

وی در توییت دوم خود نوشت: "به همین ترتیب، «ارز مجازی» لیبرا فیس‌بوک از جایگاه پایین و اعتماد کمی برخوردار خواهد بود. اگر فیس‌بوک و شرکت‌های دیگر می‌خواهند تبدیل به بانک شوند، باید به دنبال یک امتیاز بانکداری جدید باشند و تحت فرمان تمام مقررات بانکی قرار گیرند، مثل تمام بانک‌های داخلی یا بین المللی دیگر."

ترامپ در توییت سوم خود خاطر نشان کرد: "ما تنها یک پول حقیقی در ایالات متحده آمریکا داریم و این ارز اکنون قدرتمندتر از همیشه، قابل اعتماد و قابل اتکا است. دلار در همه کشور های دنیا با اختلاف برترین (غالب ترین) ارز است و همیشه در این جایگاه باقی خواهد ماند. نام این ارز دلار آمریکاست."

اظهارات شخصی دونالد ترامپ در صفحه توییتری اش در حالی بود که چند ساعت پیش از آن در کنفرانسی به نام Social Media Summit پیرامون رسانه های اجتماعی و مسائل مالی آنها شرکت کرده بود. هر چند اخبار رسمی از دیدار های خصوصی دونالد ترامپ در این کنفرانس منتشر نشد اما شنیده ها حاکی است که موضوع بیت کوین و ارز دیجیتال فیسبوک در این دیدار ها مطرح شده باشد.

البته تاثیر صحبت های دونالد ترامپ بر وضعیت نوسانات بیت کوین نیز غیر قابل انکار است زیرا تنها یک ساعت بعد از اظهارات ترامپ در صفحه شخصی اش ، قیمت بیت کوین و چند ارز دیجیتال شاخص دیگر با کاهش محسوسی مواجه شد و کاهش ارزش بیت کوین دو ساعت بعد به یک درصد رسید.

دونالد ترامپ حدود سه ماه پیش طرحی پیشنهادی را به مجلس نمایندگان آمریکا فرستاده بود که بر اساس آن مالیات شامل حال تراکنش های مالی خارجی در ایالات متحده آمریکا نشود و این اقدام وی گامی مثبت در جهت افزایش منافع کسانی که از ارز های دیجیتال استفاده می کردند، تلقی شد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این اقدام ترامپ نشان دهنده علاقه رییس جمهور آمریکا به استفاده از ارز های دیجیتال در مبادلات تجاری کشورش است، اما اظهارات اخیر توییتری وی نشان داد که ترامپ، طرفدار بیت کوین نیست.

انتقادات به صحبت های ترامپ درباره بیت کوین
یک روز بیشتر طول نکشید که سیل واکنش ها و انتقادات به سمت این اظهارنظر منفی ترامپ در مورد بیت کوین روانه شد.
یکی از کسانی که به صحبت های اخیر ترامپ یک روز پس از آن واکنش نشان داد، مارک یوسکو، رییس شرکت مورگان کریک کپیتال منیجمنت بود که با انتقاد شدید از سیاست دولت ترامپ درباره بیت کوین در صفحه شخصی توییتری اش نوشت: "رییس‌جمهور محترم
ایالات متحده‌ی آمریکا، پول وسیله‌ای برای تبادل کالا یا خدمات در یک سیستم مالی است و با توجه به این تعریف، بیت کوین یک پول محسوب می شود. برخی از پول‌ها فیات هستند، بدین معنا که ارزش ذاتی نداشته و کاغذ یا فلزی که برای ساخت آن به‌ کار رفته، به‌ عنوان

یک ماده‌ خام ارزش چندانی ندارند و این همان دلار آمریکاست."

فروشگاه آنلاین بیت کوین در سوییس
البته در بسیاری از کشور های پیشرفته جهان خرید و فروش با استفاده از ارز های دیجیتال همچون بیت کوین رایج است و قانونی محسوب می شود؛ برای مثال تاکنون بیش از 20 فروشگاه معروف در ایالت نوادا و آریزونا ایالات متحده آمریکا، خودپرداز های بیت کوین را

به صورت آزمایشی نصب کرده اند و فروشگاه Across the Atlantic، اولین فروشگاه آنلاین سوئیسی است که اعلام کرده در آینده از بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده می کند.

زیمباوه؛پیشتاز قاره آفریقا در بکارگیری ارز های دیجیتال
داغ شدن تب استفاده و استخراج ارز های دیجیتال از جمله بیت کوین در قاره آفریقا نیز افزایش یافته است.

یکی از کشور های آفریقایی که شاهد رشد ارز های دیجیتال در نظام اقتصادی آن هستیم، زیمباوه است زیرا خرید و فروش و استفاده از این نوع ارز ها در این کشور هر روز افزایش پیدا می کند و این در حالی است که دولت زیمباوه چندی پیش با اعلام یک قانون جدید

استفاده از دلار آمریکا در این کشور را ممنوع اعلام کرد که البته این قانون به منظور بهبود جایگاه پول ملی زیمباوه تصویب شده بود.

بر اساس گزارشی از سی ان ان ارز ملی زیمبابوه در سال ۲۰۰۹ از چرخه اقتصادی این کشور حذف شد تا به این وسیله ثبات به اقتصاد این کشور بازگردد و اکنون بار دیگر توسط دولت و با عنوان دلار RTGS احیا شده است.

نام اصلی پول ملی زیمباوه، دلار زیمباوه یا زولار است و دولت با بازگرداندن این پول ملی به بازار های اقتصادی داخلی زیمباوه استفاده از ارز های خارجی را در تبادلات مالی نیز ممنوع کرده است.

ممنوعیت استفاده از دلار در زیمبابوه؛ تب بیت کوین در آفریقا
اما بسیاری از مردم زیمباوه علاقه ای به استفاده از پول ملی کم ارزششان در مبادلات مالی ندارند و از زولار برای خرید و فروش استفاده نمی کنند. برخی از مردم این کشور تحت کمیته های مختلف از دادگاه های رسمی زیمباوه اجازه خواسته اند تا بتوانند قانون جدید را زیر

پا بگذارند. برخی دیگر از مردم نیز به بازار های سیاه این کشور روی آورده اند و خود را در برابر تورم فزاینده زیمباوه مقاوم ساخته اند.

البته بیشتر مردم این کشور که با تکنولوژی بیگانه نیستند راه چاره را در استفاده از ارز های دیجیتال از جمله بیت کوین دیده اند. این درحالی است که دولت این کشور استفاده از ارز های دیجیتال را ممنوع اعلام کرده است اما مردم زیمباوه برای حفظ قدرت خریدشان مجبورند تا از این نوع ارز ها استفاده کنند.

رشد بیت کوین و ارز های شاخص دیجیتال در این کشور تا حدی بوده که اکنون جنوب قاره آفریقا به یکی از بازار های استفاده از رمز ارز ها تبدیل شده و نقش مهمی را در نوسانات ارزشی این ارز ها ایفا می کند.

ممنوعیت استفاده از دلار در زیمبابوه؛ تب بیت کوین در آفریقا
استفاده از قوانین محدود کننده برای مبادلات از طریق ارز های خارجی تنها محدود به زیمباوه نمی شود زیرا دولت ونزوئلا نیز در سال 2003 میلادی با تصویب قانونی استفاده از ارز های خارجی در نظام اقتصادی کشورش را ممنوع اعلام کرد و نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی این کشور و افزایش میزان تبادلات به وسیله ارز های خارجی بود.

ونزوئلا؛ بهترین بازار بیت کوین در آمریکای لاتین
رواج استفاده از ارز های دیجیتال از جمله شاخص ترین آنها بیت کوین، باعث ایجاد تغییرات جدی و تدریجی در مبادلات مالی ونزوئلا شد و افزایش استفاده از این گونه ارز ها در ونزوئلا موجب رشد پر سرعت بیت کوین در این کشور و آمریکای لاتین شد.

در واقع بر اساس نظر کارشناسان بازار های مهم و اساسی بیت کوین کشور هایی هستند که در رکود یا تورم قرار دارند و رواج استفاده از این ارز ها در کشور های دچار رکود به حمایت های دولتی نیاز ندارد بلکه این شهروندان هستند که به رشد آنها کمک می کنند.

ارز های دیجیتال که روزی با اظهار بی اطلاعی دولت ها از کاربردشان و بی توجهی به نقش اقتصادی آنها منزوی شده بودند اکنون در حال رشد در سراسر جهان هستند و به نظر می رسد اقتصاد های دولتی و دچار رکود، طعمه های اصلی این بازار

محسوب شوند. در حقیقت ارز های دیجیتال همچون بیت کوین به سرپناهی مجازی برای شهروندان کشور هایی تبدیل شده که در وضعیت اقتصادی بدی به سر می برند و دولتمردان این کشور ها باید منتظر افزایش استفاده از این نوع ارز ها در کشورشان باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها