رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452603

قدیری ابیانه: آمریکا نمیتواند از در جنگ با ایران وارد شود

ساعت 24- یک کارشناس مسائل بین الملل پیش خطبه نمازجمعه تهران گفت: آمریکا نمی‌تواند از در جنگ با ایران وارد شود. استراتژی آمریکا برای جلوگیری سقوطش اشغال منابع نفتی ایران است.

style="text-align:justify">محمدحسین قدیری ابیانه پیش از خطبه نماز جمعه امروز (۲۸ تیر) تهران با استناد به سایت «بدهی لحظه‌ای آمریکا» اظهار کرد: سایت معتبری وجود دارد که هر لحظه آمار آن تغییر می‌کند. این سایت مربوط به بدهی‌های آمریکاست. برای درک عدد و رقم بدهی آمریکا آن را با درآمد نفتی ایران مقایسه می‌کنند. فرض من این است که درآمد نفت ایران سالی ۵۰ میلیارد دلار باشد. البته در شرایط فعلی تحریمی کمتر از این است.

وی افزود: بدهی دولت فدرال آمریکا ۲۲.۵ تریلیون دلار است. این مبلغ معادل ۴۵۰ سال درآمد نفت ایران است و این در حالیست که ما صد و چند سال است که نفت را کشف کرده‌ایم. بدهی دولت،‌ شرکت و مردم آمریکا حدود ۷۳ تریلیون و ۷۸۰ میلیارد دلار است که معادل ۱۴۷۵ سال درآمد نفت ایران است. یعنی اگر ما از ۷۵ سال قبل از هجرت، یعنی اگر آمریکا از ۷۵ سال قبل از هجرت ۵۰ میلیارد دلار کنار بگذارد بدهی آمریکا صاف می‌شود. البته ما باید تمام دلارهایی را که آمریکایی‌ها چاپ کرده و الان در دست مردم است را نیز به عنوان بدهی آنها حساب کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با فرض دلار ۱۳ هزار تومان سرانه پس انداز هر خانواده چهار نفری حدود ۱۶۰ میلیون تومان است. این در حالیست که ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان سرانه بدهی هر خانواده آمریکایی است. بدهی دانشجویان آمریکایی ۱۶۲۰ میلیارد دلار است و این معادل است با ۳۲ سال درآمد نفت ایران. کسری تجارت آمریکا تا الان ۸۸۶ میلیون دلار یعنی معادل ۱۸ سال درآمد نفت ایران است.

قدیری ابیانه با ارائه آماری در خصوص بدهی خارجی آمریکا گفت: بدهی خارجی ایالت متحده ۶۱۳۰ میلیارد دلار است که معادل ۱۲۶ سال درآمد نفت ایران است. از این مقدار بیش از ۴۰ سال نفت ما شامل بدهی آمریکا به چین می‌شود. سالانه حدود یک تریلیون دلار بر بدهی دولت فدرال آمریکا اضافه می‌شود. یعنی هر سال به اندازه ۲۰ سال درآمد نفت ایران به بدهی دولت فدرال خود اضافه می‌کند. ترامپ چندی پیش گفت: ما هفت تریلیون دلار (که معادل ۱۴۰ سال درآمد نفت ایران است) در مناطق جنگی خرج کرده‌ایم و نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. آنها نه در لبنان، نه در سوریه، نه در عراق، نه در یمن و نه در افغانستان نتیجه‌ای نگرفتند. ترامپ می‌گوید ما این هزینه‌ها را کرده‌ایم و الان پول نداریم که آسفالت‌های خیابان‌هایمان را ترمیم کنیم. پول نداریم که مدارس‌مان را بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۶ کشور تحت تحریم مالی آمریکا قرار گرفته‌اند، گفت: چین و روسیه هم جزء این ۱۶ کشور هستند. در نتیجه کشورها در تلاش هستند که از سلطه دلار رهایی پیدا کنند. ماه گذشته بود که بین چین و روسیه توافقی برقرار شد که تجارت خود را با پول خودشان انجام دهند. روز به روز بر تعداد کشورهایی که می‌خواهند از سلطه دلار رهایی یابند بیشتر می‌شود. اگر دلار موقعیت ارز تجاری جهانی خود را از دست بدهد وضعیت خطرناکتری از اینکه چند بمب اتم به آمریکا بخورد پیش خواهد آمد. زیرا در آن صورت آمریکا دیگر نمی‌تواند مشکلات خود را از طریق چاپ دلار به سایر ملت‌ها منتقل کند.

قدیری ابیانه در مورد توزیع ثروت در آمریکا اظهار کرد: ثروت سه نفر در آمریکا بیش از ثروت نیمی از جمعیت است. آمریکا ۳۲۰ میلیون جمعیت دارد. آن سه نفر به اندازه ۱۶۰ میلیون آمریکایی ثروت دارند. مطابق آمارهای آمریکایی حدود ۴۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و اگر به آنها غذا ندهند شب گرسنه می‌مانند. نیم میلیون نفر در آمریکا دستکم کارتون خواب هستند. دستکم سالانه دو میلیون نفر از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط می‌کنند. اقتصاد آمریکا بزرگ است اما میزان بدهی آمریکا بزرگتر است.

این کارشناس مسائل بین الملل در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: یک زمانی اقتصاد آمریکا بیش از ۴۰ درصد تولید ثروت تجارت جهانی را تشکیل می‌داد. امروزه میزان تولید ثروت آمریکا به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است. این آمارها فاجعه‌ای برای آمریکاست. چین در حال سبقت گیری از آمریکا است. به عقیده من محوریت اقتصاد از غرب به روسیه در حال سوق پیدا کردن است. جهان در حال تبدیل شدن از تک قطبی بودن به چند قطبی بودن است.

قدیری ابیانه با بیان اینکه آمریکا نمی‌خواهد این واقعیات را بپذیرد گفت: یکی از معتبرترین مجلات آمریکایی که در مورد سیاست خارجی مطلب می‌نویسد هفته گذشته عکس عقابی را منتشر کرده بود که پرهای آن در حال ریختن است. در آن مجله چندین نخبه آمریکایی مقاله نوشته بودند. آنها ننوشته بودند که هژمونی آمریکا در حال مرگ است بلکه نوشته بودند هژمونی آمریکا مرده است. در گذشته کسی جرأت نمی‌کرد با رئیس جمهور آمریکا با چنین لحنی صحبت کند. بنابراین آمریکا نمی‌تواند با جنگ جلوی شکل گیری قطب‌های دیگر را بگیرد؛ چین، هند، روسیه، ژاپن، اروپا، برزیل و جهان اسلام به رهبریت ایران. تنها راه آمریکا این است که منابع نفتی کشورها را تسخیر کند تا قطب‌های نیازمند سوخت مجبور شوند به آنها تمکین کنند. استراتژی آمریکا برای جلوگیری از سقوطش اشغال منابع نفتی ایران است. آمریکا نمی‌تواند با ایران از در جنگ وارد شود. خود آمریکایی‌ها مرتبا به این مسئله اذعان داشته‌اند. آنها بر روی جنگ اقتصادی متمرکز شده‌اند. آنها در این جنگ اقتصادی نیز حتما شکست خواهند خورد.

قدیری ابیانه در پایان سخنان خود تاکید کرد: اگر مردم ما هول محور ولایت عمل کنند هر چه سریعتر این پیروزی را در بعد اقتصادی و سایر ابعاد تجربه خواهیم کرد. من معتقدم که نیمی از پیچ تاریخی را گذرانده‌ایم؛ ان‌شاءالله نیمه دیگر آن را نیز با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت. پس از هر سختی آسانی می‌آید.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها