رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452905

گاردین: بولتون عامل توقیف نفتکش ایران بود/ لندن کورکورانه به ساز واشنگتن میرقصد

ساعت 24- روزنامه «گاردین» نوشت این «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که دولت انگلیس را تشویق کرد نفتکش حامل نفت ایران را در نزدیکی «جبل طارق» توقیف کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «گاردین» روز شنبه در گزارشی در مورد توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی منطقه «جبل طارق»، از نقش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این اقدام پرده برداشته است.

این روزنامه با اشاره به واکنش مملوء از خرسندی بولتون پس از اعلام توقیف کشتی «گریس ۱»، نوشته است که این واکنش «طوری بود که گویا او غافلگیر شده است. اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حقیقت چیز دیگری است و تیم امنیت ملی بولتون مستقیما در شکل دادن به رخداد جبل طارق، نقش داشته‌اند. این ظن وجود دارد که سیاستمداران [حزب] محافظه‌کار که به انتخاب یک نخست‌وزیر جدید، حقه‌بازی برای رسیدن به قدرت و برگزیت سرگرم بوده‌اند، به دام آمریکایی‌ها افتاده‌اند.»

گاردین می‌افزاید: «تبعات مسئله جبل طارق تازه دارد روشن می‌شود. توقیف گریس ۱، مستقیما به توقیف یک تانکر بریتانیایی به نام "استنا ایمپرو" توسط سپاه پاسداران انقلاب ایران در تنگه هرمز منجر شد. هرچند ایران میان این دو موضوع ارتباط مستقیم ایجاد نکرده، اما این کشور قبلا گفته بود "راهزنی" بریتانیا در جبل طارق را پاسخ می‌دهد. ایران حالا انتقام گرفته است.»

این گزارش با اشاره به اینکه انگلیس اکنون درگیر انتخاب نخست‌وزیری جدید و برگزیت است، نوشته است که لندن اکنون درگیر بحرانی بین‌المللی شده که به هیچ‌وجه برای آن آماده نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: «آوردن انگلیس کنار آمریکا، یک نتیجه مطلوب برای بولتون بود. به همین دلیل، زمانی که ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده که همسو با تحریم‌ها... مأمور کمک به ممانعت از صادرات نفت ایران شده بودند، گریس ۱ را ردیابی کردند که بر اساس ادعاها به سمت سوریه حرکت می‌کرده، بولتون فرصتی یافت.»

گاردین سپس به یک گزارش روزنامه «ال پاییس» به نقل از مقام‌های رسمی اسپانیایی استناد کرده است. در بخشی از گزارش ال پاییس آمده است: «گریس ۱ که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، از ماه آوریل که در ساحل ایران لنگر انداخته بود، تحت نظر ماهواره‌های ایالات متحده قرار داشت. این ابرنفتکش که مملوء از نفت خام بود، برای عبور از کانال سوئز بیش از حد بزرگ بود و باید با دور زدن دماغه امید نیک به سمت مدیترانه می‌رفت.»

بنا بر این گزارش، آمریکا ۴۸ ساعت پیش از نزدیک شدن این نفتکش به اروپا، رسیدن آن را به اسپانیا اعلام کرده و نیروی دریایی اسپانیا نیز آن را زیر نظر گرفته است، اما اقدامی برای توقیف آن انجام نداده است. این گزارش می‌افزاید: «به هر حال، بولتون به مادرید اتکا نکرده بود. ایالات متحده بریتانیا را در جریان قرار داده بود.»

به نوشته گاردین، نهایتا پس از نزدیک شدن کشتی به جبل طارق، نیروهای ویژه ارتش انگلیس، «مشخص نیست به دستور چه کسی در لندن»، به کشتی حمله کرده‌اند.

این روزنامه نوشته است که اقدام انگلیس، نه تنها ایران، بلکه اسپانیا را نیز خشمگین کرده است. چراکه از یکسو این اقدام در آب‌های جبل طارق صورت گرفته و از سوی دیگر، مادرید معتقد است که لندن با این کار، اسپانیا را نیز درگیر یک مناقشه دیپلماتیک کرده است. به نوشته گاردین، پس از این حادثه، ایران سفیر اسپانیا را نیز برای توضیح احضار کرده است.

گاردین در ادامه نوشته است: «اقدام تلافی‌جویانه ایران در توقیف استنا ایمپرو، انزوای دیپلماتیک و آسیب‌پذیری اقتصادی و نظامی بریتانیا را بیش از پیش روشن کرد. دولت به کشتی‌های بریتانیایی توصیه کرده از عبور از تنگه هرمز اجتناب کنند، که این خود اذعان به ناتوانی از حفاظت از آن‌هاست.»

در پایان این گزارش با اشاره به نبود حمایت بین‌المللی از انگلیس پس از توقیف نفتکش این کشور، آمده است: «شرط‌بندی بولتون پاسخ داده است. بریتانیا... در خط مقدم تقابل واشنگتن با ایران قرار گرفته است... توافق هسته‌ای در آستانه فروپاشی است و بریتانیا به تهدید ایران به "تبعات جدی"، آن هم بدون آنکه بداند نتیجه این اقدام چیست، کورکورانه دارد به ساز جنگی بولتون، می‌رقصد.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها