رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452927

ائمه جمعه باید بر مسائل سیاسی مسلط باشند /روحانیت باید مردمی بودن خود را حفظ کند

آل‌هاشم به ائمه جمعه: انتقاد از مسئولان با داد کشیدن تفاوت دارد

ساعت 24-امام جمعه تبریز درباره انتقادهای تند و تیز بعضی از ائمه جمعه به دولت گفت: انتقاد با داد کشیدن تفاوت دارد، انتقاد اولا منصفانه باشد و با عقلانیت و آرامش مطرح شود و در کنار آن نکات مثبت و عملکرد خوب مسئولان هم مطرح شود.

laquo;تقوای اجتماعی»، «سلوک عملی و ارتباط با مردم»، «استفاده از جوانان مؤمن، بافکر و مورد اعتماد در ستادهای نماز جمعه» و «کوتاه بودن خطبه ها» از جمله توصیه های مهمی بودند که در دیدار اخیر ائمه جمعه با رهبر انقلاب، معظم له بر آن تاکید داشتند.

در همین راستا حجت الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز که به واسطه ارتباط نزدیک و بی واسطه با مردم تبریز و برداشتن نرده های نماز جمعه معروف شده است، در گفتگویی، با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به ائمه جمعه برای ارتباط با مردم و کم کردن فاصله با مردم گفت: زمانی که ائمه جمعه به مردم متکی باشند، می‌توانند کارها را پیش ببرند، مردم ولی نعمتان ما هستند و از اول انقلاب، این مردم بودند که در کنار رهبری داهیانه امام خمینی (ره) با وحدت و همدلی این انقلاب را به پیروزی رساندند. از روزهای پیروزی انقلاب تا امروز دشمنان این نظام، دنبال براندازی و تضعیف نظام بوده‌اند و هستند، اما تا کنون این مردم بودند که به حضور در صحنه جواب این دشمنی‌ها را داده‌اند.

وی افزود: این که با دشمنان ما تا به حال نتوانسته‌اند به انقلاب ضربه بزنند یکی به دلیل رهبرهای امام‌گونه مقام معظم رهبری بوده است که با همان صلابت امام خمینی این انقلاب را به پیش برده‌اند و هدایت مسلمانان جهان را برعهده دارند و یکی هم وحدت و همدلی مردم و حضور آنان در صحنه بوده که نتوانسته‌اند به انقلاب برسانند. به همین دلیل مقام معظم رهبری، تاکید دارند که باید مردم را حفظ کرد و نباید مردم از مسئولان نظام جدا شوند.

«ما»ی بدون مردم معنایی ندارد

امام جمعه تبریز درباره نقش ائمه جمعه در این مهم، گفت: نقش ائمه جمعه در ایجاد همدلی در بین آحاد جامعه بسیار مهم است و از این جهت رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان بر این مسئله تاکید کردند که ائمه جمعه با مردم باشند، چون «ما»ی بدون مردم معنایی ندارد.

آل‌هاشم درباره مراجعات مردمی به ائمه جمعه هم گفت: بیشتر مراجعاتی که مردم به ائمه جمعه دارند، به آنها ارتباطی ندارد و در حوزه اختیارات آنها نیست اما توصیه و دستور مقام معظم رهبری بر این است که با این موارد با زبان خوش و با محبت پاسخ داده شود و مردم را توجیه کرد. خیلی وقت‌ها پیش آمده است که مردم مراجعه کرده‌اند و راهنمایی گرفته‌اند و کارشان درست نشده است، اما گفته‌اند که ما راضی شده‌ایم، چرا که یک نفر بوده است که به حرف ما گوش کرده و کار ما را پیگیری کرده است.

اگر قادر نیستیم گره مردم را باز کنیم حداقل با روی خوش با آنها برخورد کنیم

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی افزود: ما باید این مردمی بودن را حفظ کنیم و با اخلاق و رفتار خوب با مردم رفتار کنیم و اگر قادر نیستیم گره آنان را باز کنیم، حداقل با برخورد خودشان طوری رفتار کنند که مردم از انقلاب و روحانیت و ائمه جمعه راضی باشند.

آل هاشم درباره ایجاد فاصله میان ائمه جمعه و مردم در سال‌های اخیر و نرده‌کشی‌ها میان مردم و مسئولان در نماز جمعه گفت: در این زمینه اقداماتی انجام گرفته است و الان در سراسر کشور ائمه جمعه در ارتباط با مردم هستند و روز به روز باید این ارتباط را گسترش بدهند که همدلی میان مردم و آنها بیشتر شود.

ائمه جمعه برای جامعه پدری کنند

اما جمعه تبریز درباره کمتر شدن حضور مردم در نمازهای جمعه نسبت به سال‌های اول انقلاب هم گفت: ائمه جمعه ما باید در خطبه‌های نماز جمعه ضمن اینکه مردم را دعوت به تقوا می‌کنند، روی تقوای سیاسی تاکید کنند و به مسائل تربیتی و خانوادگی و سبک زندگی اسلامی بپردازند. در اتباط با مسائل سیاسی هم ائمه جمعه باید به این مسائل مسلط باشند و باید فرامین و فرمایشات مقام معظم رهبری را تجزیه و تحلیل کنند.

وی افزود: ائمه جمعه باید همان روش و منش رهبر انقلاب را دنبال کنند و نسبت به جامعه نگاه پدری داشته باشند و ضمن اینکه اصول و ارزش‌های انقلاب را حفظ می‌کنند در ایجاد وحدت و همدلی بین جناح‌های سیاسی مختلف جامعه تلاش کنند و نقش پدری خود را ایفا کنند و اگر این کار را انجام بدهند، ان‌شاءالله حضور مردم هم پرشورتر خواهد شد.

تریبون نماز جمعه باید امیدبخش باشد

نماینده ولی فقیه درباره مواضع سیاسی تند بعضی از ائمه جمعه و انتقادهای تند علیه دولت از تریبون‌های نماز جمعه گفت: در نمازهای جمعه ما باید به نکات مثبت هم توجه کنیم و خبرهای خوب را هم بیان کنیم و به جامعه و جوانان نسبت به آینده کشور امید بدهیم.

آل‌هاشم گفت: انتقاد با داد کشیدن تفاوت دارد، انتقاد باید اولا منصفانه باشد و ثانیا با عقلانیت مطرح شود و ثالثا با آرامش مطرح شود و در کنار این انتقادها باید نکات مثبت و عملکرد خوب مسئولان هم در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها