رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 453132

سفر غیرمنتظره عبدالمهدی به تهران با پرونده های مختلف

ساعت24- سفر نخست وزیر عراق به تهران گرچه برای بسیاری از رسانه ها غیرمنتظره است اما به باور کارشناسان، تحولات سریع در هفته های اخیر، انجام چنین سفرهایی را بین مقامات عالیه رتبه طبیعی نشان می دهد.

style="text-align:justify">کارشناسان و رسانه‌های عراقی، اهداف این سفر را علاوه بر توسعه مناسبات دو جانبه بین عراق و جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات اخیر منطقه از جمله اتفاقات روزهای گذشته در آب‌های خلیج فارس می‌دانند.

قضیه توقیف قانونی نفتکش انگلیسی توسط جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های منطقه‌ای ایران و پیش از آن توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در «جبل طارق» توسط انگلستان، از جمله اهداف این سفر عنوان شده است.

ساعاتی پیش از سفر عبدالمهدی به تهران، وزیر دفاع انگلیس در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی با او پیرامون روابط بین تهران و لندن بر سر توقیف نفتکش‌های دو کشور بحث و گفت وگو کرد.

دفتر نخست وزیری عراق در ارتباط با این تماس تلفنی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که عبدالمهدی و «بینی موردانت» وزیر دفاع انگلیس بر امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس و عموم منطقه و اهمیت آزادی کشتیرانی برای همه کشورها و احترام به قوانین بین المللی و تلاش برای تحقق این مطالب تاکید کردند.

نخست وزیر عراق و مقام انگلیسی همچنین پیرامون امنیت منطقه و راهکارهای آرامش و تلاش برای جلوگیری از تنش آفرینی بحث و تبادل نظر کردند.

انگلیس با توجه به تخلف قانونی که نفتکش کشورش در آب‌های منطقه‌ای ایران مرتکب شده، اینک خود را تنها می بیند و تاکنون کشورهای مختلف حتی نزدیکترین متحدان لندن در این خصوص موضعی نگرفته‌اند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان یکی از متحدان اصلی انگلیس امروز اعلام کرد که این مساله به خود لندن مربوط می‌شود و واشنگتن در این ارتباط دخالتی نخواهد داشت.

«نجاح محمد علی» کارشناس برجسته عراقی و متخصص در امور منطقه در صفحه شخصی اش نوشته است که سفر عبدالمهدی با توجه به اینکه ساعاتی بعد از گفت وگوی تلفنی با وزیر دفاع انگلستان انجام شده، در ارتباط با مشکلاتی است که اخیراً بر سر توقیف نفتکش‌ها بین تهران و لندن ایجاد شده است.

وی نقش عبدالمهدی را در این سفر در راستای کاهش تنش و آرامش اوضاع در منطقه توصیف کرده است.

در عین حال کارشناسان و رسانه‌های دیگر گفته‌اند که عبدالمهدی پرونده‌های متنوعی را در این سفر همراه دارد.

بحث تنش‌های موجود در منطقه خصوصاً در روابط تهران با لندن و تهران با واشنگتن و مسئله برجام و توسعه مناسبات دو جانبه بین ایران و عراق و ضرورت حراست و پاسداری از آرامش و ثبات در منطقه مجموعه اهداف این سفر برآورد شده است.

جالب اینکه امروز که عبدالمهدی به تهران سفر کرده دقیقاً مصادف با سفر از قبل پیش بینی شده نخست وزیر عراق به واشنگتن بود که گفته می‌شود آمریکایی‌ها به دلیل مواضع دولت عراق در قبال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، فعلاً از استقبال عبدالمهدی خودداری کرده‌اند.

هنوز به درستی مشخص نیست که بعد از سفر تهران، عبدالمهدی قصد عزیمت به پایتخت‌های دیگر از جمله واشنگتن را دارد یا خیر اما آنچه مسلم است وی بخشی از راهبرد نظام جدید سیاسی حاکم بر عراق را که مبتنی بر تنش زدایی در منطقه و داشتن روابط متوازان با همه کشورها است، به نمایش می‌گذارد.

کارشناسان تلاش‌های تنش زدایی عراق را در کنار تلاش‌های کویت، قطر و سلطنت عمان و خود جمهوری اسلامی ایران که قبلاً پیشنهاد معاهده عدم تعرض متقابل را به کشورهای منطقه پیشنهاد داده است، بخشی از تکاپوی منطقه‌ای برای حفظ ثبات و آرامش در منطقه می‌دانند.

اتحادیه اروپا که دارای منافع در منطقه است نیز پیشتر در جریان سفر هفته گذشته «فدریکا موگرینی» مسؤول روابط خارجی اتحادیه اروپا به بغداد، حمایت خود را از تلاش‌های عراق برای آرامش منطقه‌ای اعلام کرده بود.

اعتقاد بر این است با توجه به اعتماد طرف‌های مورد اختلاف، نسبت به عراق و حمایت منطقه‌ای و بین المللی که از این تلاش‌ها شده است و همچنین ذینفع بودن عراق از آرامش منطقه‌ای، دولت عراق بیش از هر زمان، خود را شایسته سفیر صلح و دوستی در منطقه احساس می‌کند.

در عراق این اعتقاد جدی وجود دارد که هرگونه تنش و جنگ احتمالی، عراق از آن بیشترین ضرر را خواهد دید و به همین دلیل نوعی اجماع عمومی در عراق در حمایت از تلاش‌های دولت عبدالمهدی برای کاهش تنش و آرامش در منطقه وجود دارد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها