رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 453295

عضو فقهای شورای نگهبان: به طور مستمر بابت پخش موسیقیهای حرام از صداوسیما تذکر میدهیم/این موسیقیها از نظر رهبری غنا است

ساعت 24- عضو فقهای شورای نگهبان گفت: در مورد آهنگ‌های غنا در صدا و سیما به طور مستمر و هر هفته تذکر می‌دهیم.

آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، روز سه شنبه در آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی متن درس خارج فقه مکاسب محرّمه رهبر معظم انقلاب در مرکز تخصصی فقهی ولی امر قم، تاکید کرد: غنا و موسیقی حرام و شبهه‌ناک موجب قساوت قلب می‌شود و گوش دادن به موسیقی حرام لذت مناجات با خدا را از انسان می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از موسیقی‌های پخش شده از صدا و سیما به طور قطع حرام هستند، گفت: از منظر دیدگاه فقهی رهبر معظم انقلاب بخشی از این آهنگ‌های پخش شده در صدا و سیما غنا است.

وی، علم فقه را بسیار ارزشمند دانست و گفت: طلاب علوم دینی توفیق آشنایی با فقه اهل بیت (ع) را دارند که باید در این مسیر ضمن استمرار به علم آموزش و تفقه در این علوم، باید در عمل به این معارف و نشر این علوم اهتمام ویژه داشته باشند.

آیت الله شب زنده دار، با بیان اینکه کتاب‌های فقهی که با اخلاص نوشته شده اند، دارای آثار بسیار معنوی هستند، ادامه داد: طلاب علوم دینی باید همواره ارتباط با فقه و مطالب فقهی را مورد توجه قرار داده و علاوه بر مسائل پایه به یک موضوع به صورت تخصصی وارد شوند.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با وجود کثرت بسیار زیاد مشغله کاری، هیچگاه درس خارج خود را تعطیل نکردند که این اهتمام به تحصیل و نشر معارف دینی در تمام شرایط، الگویی برای تمام طلبه هاست.

وی با توصیه به طلاب برای توجه به خودسازی و ارتقای صفای باطنی گفت: وقتی طلبه‌ای به لباس روحانیت مزین می‌شود، باید حرمت این لباس را حفظ کنند چرا که روحانیون الگوهای عملی مردم هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به روایتی پیرامون اهمیت کسب علم و نشر معارف اهل بیت (ع) گفت: تمرکز بر درس آموزی، تفکر در علوم، حفظ کردن مطالب علمی، عمل به آموخته‌ها و در نهایت نشر معارف الهی گام‌های مهم تحصیل علوم دینی است.

آیت الله شب زنده دار، اظهار داشت: بیان مطالب علمی و اعتقادی در قالب شعر و همچنین تدوین مطالب مختصر از علوم مختلف و حفظ خلاصه این علوم از جمله تجربه‌های حوزه‌های علمیه و از سنت‌های کهن حوزه علمیه برای حفظ و انتشار معارف الهی است که متأسفانه این سنت در حال فراموشی است.

وی با بیان اینکه حفظ اشعار اعتقادی پیرامون مباحث دینی متأسفانه به ضد ارزش تبدیل شده است گفت: حفظ مطالب اعتقادی و دینی در قالب شعر امکان آموزش به کودکان و نوجوانان و همچنین ثبت بلند مدت این معارف در حافظه را فراهم می‌کند که در نظام آموزش فعلی حوزه این موضوعات در حال تبدیل به ضد ارزش و فراموشی است.

عضو فقهای شورای نگهبان، توجه به آموزش حفظ قرآن به کودکان و نوجوانان مستعد را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: حفظ قرآن در کودکی بسیار ساده است و اثرگذاری و ماندگاری بیشتری نیز در حافظه دارد که باید شناسایی کودکان مستعد در این زمینه مورد تاکید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در درس خارج فقه خود همواره بر علاقه خود به حفظ کامل قرآن اشاره می کنند ، گفت: معظم له بسیار به متن قرآن مسلط هستند و ایشان پس از رسیدن به مقام رهبری موفق به حفظ ۱۲ جز از قرآن شده اند.

کتاب «غنا»، متن کامل ۷۶ جلسه‌ی درس خارج فقه مکاسب محرّمه مقام معظم رهبری در موضوع غناء و موسیقی است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها