رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 454491

چرا نعل اسب خوش‌شانسی میآورد؟!

ساعت 24-نعل اسب از قدیمی‌ترین نمادهای خوش شانسی در تاریخ دنیاست. تاثیرات احتمالی آن از آوردن شانس خوب برای حل و برطرف کردن مشکلات تا از بین بردن درگیری‌ها و اختلافات تغییر می‌کند، با وجود آنکه شاید تصور کنید این فقط یک فلز به نظر می‌رسد

خبر
خاصیت نعل اسب در فرم U شکل آن نهفته است. همچنین نعل اسب در کف پای اسب‌ها برای کاهش ساییدگی سم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


البته ذکر این نکته هم ضروری است که گفته می‌شود نحوه قرار گرفتن نعل اسب تأثیرات متفاوتی بر جای می‌گذارد:

نعل رو به پایین: حفاظت و حمایت به همراه می‌آورد
نعل رو به بالا: خوش شانسی به همراه می‌آورد

منشأ اولیه نعل اسب

اجداد ما نعل اسب را به عنوان طلسم و جادو زمانی مورد استفاده قرار دادند که متوجه شدند فرم U شکل آن به هلال ماه شباهت دارد. تمدن اولیه معتقد بود اجسام آسمانی مانند خورشید و ماه می‌توانند خوش شانسی و باروری برای زنان داشته باشند.

به همین دلیل ایده استفاده از نعل اسب به عنوان نماد خوش شانسی از آنجایی آمد که اسب به عنوان حیوان اهلی شناخته شد. به عبارت دیگر یونانی‌های باستان نعل اسب را به تمدن غرب معرفی کردند. از آن زمان نعل اسب مهم‌ترین نماد خوش شانسی به شمار می‌رود.

سن دانتان و نیروهای شیطانی

با وجود تاریخچه ذکر شده، در قرن دهم میلادی افراد به تدریج نعل اسب را روی درب منازل آویزان کردند تا از خانه و خانواده‌شان محافظت کند و این عمل به لطف فردی به نام سن دانتان انجام گرفت. او آهنگری بود که در شهر کانتربری انگلستان به مقام اسقف اعظم رسیده بود. اما چرا نعل اسب را انتخاب کرده و به سراغ وسیله دیگری از آهنگری‌اش نرفته بود؟

افسانه این است که فردی به دیدار اسقف اعظم آمد تا از او نعل اسب طلب کند. او نعل‌ها را برای کار دیگری جز پاهای خود نمی‌خواست که به طرز عجیبی شبیه به پای حیوان بود و درست در همان زمان دانتان فهمید که این موجود شیطان است.

سپس سن دانتان درخواست مرد را انجام داد، ولی اجازه نداد بفهمد که از هویت اصلی‌اش باخبر شده است. سن دانتان به مرد گفت که تنها روش استفاده از نعل آن است که او را بر دیوار آویزان کند و به این ترتیب شیطان با شنیدن این جمله تقاضای بخشش کرد. بعد از این ماجرا آهنگر از این فرصت استفاده و از مردم خواست برای جلوگیری از ورود شیطان به خانه‌شان، نعل اسب را روی درب ورودی منزل آویزان کنند.

این داستان به سرعت در میان جامعه کاتولیک مشهور شد. گفته می‌شود این فرد تغییرات زیادی در تاریخ به وجود آورده است. پس از آن اتفاق با استفاده از میخ نعل اسب حلقه‌هایی ساخته و در میان مردم باب شد. افراد تصور می‌کردند که این حلقه‌ها خاصیت شفابخشی و درمانی دارند.

تمدن باستان

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، مردم نعل اسب را قبل از قرن دهم به عنوان طلسم مورد استفاده قرار می‌دادند. به نظر می‌رسد یونانی‌ها اعتقاد داشتند فلز متریالی است که نیروهای شیطانی را دور می‌کند و شاید به همین دلیل از این ماده در نبردهای خود هم استفاده می‌کردند. از طرفی دیگر شکل هلالی نعل اسب این باور را در مردم به وجود آورد که اجسام آسمانی با کمک این وسیله شانس خوش و باروری را برایشان به ارمغان می‌آورد. معجزه عدد ۷ را نیز باید در اینجا متذکر شد: این مسئله اتفاقی نیست که برای نصب نعل اسب به سم او نیاز به ۷ میخ دارید.

در نهایت در قرون وسطا مردم نعل اسب را برای محافظت از خودشان در برابر سحر و جادو مورد استفاده قرار می‌دادند. در آن زمان باور عموم این بود که جادوگران سوار بر جارو به حرکت در می‌آمدند چرا که از اسب‌ها می‌ترسیدند. به همین دلیل در روسیه، آهنگرها به عنوان افراد دارای جادوی سفید شناخته می‌شدند. این باور به اندازه‌ای قوی بود که افراد آهنگر مراسم عروسی را برگزار می‌کردند. همچنین سندان به تنها تجهیزاتی تبدیل شد که می‌توانست حلقه را در دست عروس و داماد قرار دهد.

تاریخچه نعل اسب بدون شک گسترده و گیج‌کننده است، ولی یک نکته واضح در رابطه با آن وجود دارد: تقریباً همه تمدن‌های غربی این وسیله را به عنوان طلسم در نظر می‌گیرند و به همین دلیل همچنان به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نمادهای خوش شانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر فرد می‌تواند خودش انتخاب کند که به این خرافات اعتقاد داشته باشد یا خیر و این باور در میان فرهنگ و اعتقادات مختلف چه از نظر زمانی و چه از نظر مکانی متفاوت است.

منبع: زندگی ایده آل

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها