رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 455049

نشریه نیویورکرادعا کرد

دعوت ظریف برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید

ساعت 24-درحالی که هنوز بحث های داغ ظریف از مسایل مطرح شده درسفرتازه اش به نیویورک به طورکامل دررسانه های ایرانی منتشر نشده است و درشرایطی که آمریکا اعلام کرده است وزیر خارجه ایران را در فهرست صدها ایرانی تحریم شده قرار داده است حالا برخی از رسانه های دولتی اروپایی مثل بی بی سی و دویچه وله ادعای نشریه نیویورکر رادرباره دعوت ظریف به کاخ سفید برای دیدار با ترامپ را بازنشر داده اند. دویچه وله نوشته است :

خبر
r /> نشریه نیویورکر اعلام کرده ظریف در جریان سفر اخیر خود به نیویورک، برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید دعوت شده است. کاخ سفید از اعلام موضع پیرامون این موضوع خودداری کرده است. نشریه نیویورکر، در شماره روز ۱۱ مرداد (دوم اوت) گزارشی درباره دعوت از محمدجواد ظریف برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا منتشر کرده است.در این گزارش آمده است در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف به نیویورک، رند پال، سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی با او دیدار و گفت‌وگو داشته است.رابین رایت با استناد به اطلاعاتی که از محافل دیپلماتیک کسب کرده، اعلام کرده است که رند پال از سوی دولت آمریکا برای مذاکره و میانجیگری با مسئولان ایران تعیین شده است.نیویورکر در ادامه تصریح کرده است که رند پال، در مشورت و هم‌نظری با کاخ سفید و وزارت امور خارجه این کشور، مشغول تهیه طرحی برای برون‌رفت از مناقشه بین ایران و آمریکا است.رابین رایت، گزارشگر نیویورکر این خبر را به نقل از منابع ایرانی و آمریکایی و یک دیپلمات آگاه منتشر کرده است. گزارشگر این روزنامه توضیح بیشتری پیرامون منابع این خبر نداده است.
دیدار پال با ظریف
همین نشریه نوشته است که یک روز پیش از سفر ظریف به نیویورک، رند پال با دونالد ترامپ درباره ایران گفت‌وگو و مذاکره کرده است. ظریف روز ۱۵ ژوئیه برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در مورد توسعه پایدار به نیویورک سفر کرده بود.رابین رایت، گزارشگر نیویورکر در ادامه نوشته است که همان روز ۱۵ ژوئیه رند پال و مشاورش، دوگ استافورد با محمدجواد ظریف در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. گفته می‌شود این دیدار حدود یک ساعت ادامه داشته است. در این دیدار، محمدجواد ظریف از امضای پیش از موعد پروتکل الحاقی سخن گفته و پیشنهادهای ایران برای حل مناقشه با آمریکا را به اطلاع سناتور پال رسانده است.بنا بر اظهارات گزارشگر نیویورکر، رند پال در این دیدار دعوت کاخ سفید از ظریف درباره دیدار با دونالد ترامپ را به اطلاع او رسانده است. گفته می‌شود که رهبری ایران با برگزاری این دیدار مخالفت کرده است. این موضوع دو هفته پیش از تحریم محمدجواد ظریف از سوی دولت آمریکا روی داده است.رابین رایت در ادامه گزارش خود نوشته است ظریف در کنفرانس مطبوعاتی خود در نیویورک موضوع دیدارش با دیپلمات‌های آمریکایی را تایید کرده اما نام فرد مشخصی را نبرده است.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تنها به گفتن این موضوع بسنده کرده است که او در سفرهای خود به آمریکا همیشه با سیاستمداران آمریکا دیدار و گفت‌وگو می‌کند.گزارشگر نیویورکر در پایان گزارش به تماس خود با کاخ سفید درباره دعوت از ظریف اشاره کرده و گفته است که کاخ سفید حاضر به اعلام موضع پیرامون این موضوع نشده است. مجله نیویورکر در گزارشی اختصاصی خبر داده ماه گذشته سناتور رند پال، وزیر امورخارجه ایران را به ملاقات دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده بود.


بی بی سی فارسی نیز خبرنیویورکر را باتاب داده و نوشته است :در ماه ژوییه همزمان با سفر جواد ظریف به آمریکا، گزارش‌هایی درباره دیدار این سناتور و وزیر خارجه ایران منتشر شده بود اما هیچگاه کاملا تایید نشد.البته وزیر امروز خارجه ایران گفته بود با برخی اعضای گنگره ملاقات‌هایی کرده و هر کدامشان بخواهند نامشان را فاش می‌کنند.سناتور رند پال از اعضای کمیته روابط خارجی در سنا و از مخالفان جنگ با ایران است.حالا نشریه نیویورکر به نقل از چند مقام ایرانی و آمریکایی و یک دیپلمات مطلع نوشته این سناتور جمهوری‌خواه، با اطلاع و رضایت رییس جمهوری امریکا، جواد ظریف را برای ملاقات با آقای ترامپ به کاخ سفید دعوت کرده بود.به گزارش نیویورکر این دعوت روز پانزدهم ژوییه در دیدار دو طرف در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد روی داده، دیداری که داگ استفورد مشاور ارشد آقای پال نیز در آن حاضر بوده است.به گزارش این نشریه آقای ظریف پیشنهادهایی را برای حل نگرانی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران به طرف آمریکایی داده اما گفته هر اقدام بیشتری نیاز به گام های متقابل آمریکا دارد.دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سال گذشته با خروج از برجام، توافق هسته ای با ایران، سیاستی موسوم به فشار حداکثری را علیه این کشور آغاز کرد و به تدریج تحریم ها علیه ایران را دوباره فعال کرد.نیویورکر گزارش داده آقای ظریف بعداز مشورت با تهران دعوت به کاخ سفید را رد کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها