رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 456400

در روزهای گرم تابستان، خنک‌کننده‌ای لذت‌بخش بنوشید

ساعت 24- یکی از نوشیدنی‌هایی که در تابستان می‌تواند حس لذت و تازگی به افراد دهد، شربت و دمنوش بیدمشک است که به کاهش حرارت بدن در روزهای تابستان کمک ویژه‌ای می‌کند و یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در مهمانی‌ها و دورهمی‌های فصل تابستان محسوب می‌شود.

style="text-align:justify">روزهای گرم تابستان نوشیدنی‌های خنک یا خنک‌کننده و یا با طبع سرد یکی از نیازهای انسان است که می‌تواند تحمل گرمای این روزها را برای او بیشتر و همچنین می‌تواند از آسیب‌های احتمالی هوای گرم به بدن انسان، پیشگیری کند.

یکی از نوشیدنی‌هایی که در تابستان می‌تواند حس لذت و تازگی به افراد دهد، شربت و دمنوش بیدمشک است که به کاهش حرارت بدن در روزهای تابستان کمک ویژه‌ای می‌کند و یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در مهمانی‌ها و دورهمی‌های فصل تابستان محسوب می‌شود.

آشنایی مختصر با گیاه بیدمشک

طبیعت گیاه بیدمشک سرد و تر است، بیدمشک یک گیاه دارویی است که زادگاه آن ایران و در بخش‌هایی از ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان بوده است، بیدمشک منطقه کاملاً سایه را تحمل نمی‌کند و اغلب در زمین‌های باز، در حاشیه‌های جنگل یا جنگل‌های خلوت و در امتداد سواحل، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جاده‌ها رشد می‌کند.

این گیاه چندین گونه دارد، یک گونه درختی آن حداکثر به ارتفاع 8 متر و گونه دیگر به ارتفاع 10 متر یا بیشتر است، همچنین این درخت نر و ماده دارد، برگ‌های درخت نر براق، سبز تیره و پشت برگ‌های آن سبز روشن و کرک‌دار است ولی برگ‌های درخت ماده معمولاً بیضی شکل و پهن‌تر از برگ‌ درخت نر است.

قبل از باز شدن گل‌ها و برگ‌ها، سنبله‌هایی روی گیاه ظاهر می‌شود که عطری تند دارد و بهترین نوع بیدمشک است که خواص فراوانی دارد، جوانه‌های گل‌دار آن تخم‌مرغی شکل و با نوکی بسیار کوتاه است، برگ‌ها نسبتاً بزرگ است و طول آن حدود 5 تا 12 سانتی‌متر است و پهنای آن به 5 سانتی‌متر هم می‌رسد.

گل‌های آن دم‌گربه‌ای و ضخیم است با کرک‌هایی انبوه که بلند و مجزا است، اسانسی که از گل‌های این گیاه گرفته می‌شود، عرق بیدمشک است، اسانس گل‌های بیدمشک خاصیت ضدمیکروب، ضدنفخ، ضدتورم، ضدسرفه، ضدآسم و مقوی قلب دارد، عرق بیدمشک به عنوان تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضدرطوبت و ضدگرمازدگی نیز به کار می‌رود.

خواص بیدمشک

گیاه بیدمشک خواص فراوانی دارد که به همین دلیل از سال‌های دور تاکنون یکی از گیاهان دارویی مصرف در بین ایرانیان بوده است، عرق بیدمشک در رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا مؤثر است و از دیگر خواص آن برطرف نمودن تب است، همچنین سوزانده پوست درخت بیدمشک به همراه سرکه برای از بین بردن زگیل کاربرد دارد و مصرف جوشانده برگ یا پوست درخت آن سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.

بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده اعصاب و محرک قوای جنسی است، این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد، بیدمشک در برطرف نمودن اختلالات قاعدگی و کاهش عرق ناشی از ضعف مفید است، علاوه بر این در طب سنتی، بیدمشک در درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم، نقرس، اسکاریس و تورم طحال مؤثر و دم کرده برگ این گیاه برای دفع سنگ کیسه صفرا مفید است.

بیدمشک مقوی قلب و آرام‌بخش

یکی از خواص بیدمشک و عرق آن تقویت قلب است که به این منظور باید نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب‌ سرد مخلوط و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید، همچنین دم‌کرده گل بیدمشک و برگ آن خاصیت آرام‌بخش داشته و در رفع بی‌خوابی مؤثر است، جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، دردهای عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد.

عرق بیدمشک در بارداری

از آن جایی که هرگونه تنش روحی و جسمی در سلامت آینده کودک مؤثر است، بهبود حالات مادران باردار بسیار مهم است و با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌های روحی است، برای تسکین این تنش‌ها در صورت ضرورت و با مشورت با پزشک خود می‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده کرد.

استفاده از عرق بیدمشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان بانوان باردار به شمار می‌رود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند.

درمان جوش با بیدمشک

دمنوش گیاهی بیدمشک، یک چای ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری است، این چای ضدعفونی‌کننده خوبی برای دستگاه گوارش است و نوشیدن آن موجب تسکین جوش‌های بدن و برطرف شدن آن‌ها می‌شود، نوشیدن این چای موجب از بین رفتن حرارت درونی بدن شده و افراد پس از نوشیدن این چای احساس خنکی می‌کنند.

منبع طبیعی اسید سالیسیلیک

بیدمشک و دیگر میوه‌ها یک منبع طبیعی اسید سالیسیلیک هستند، پوست این گیاهان می‌تواند یک درمان مناسب برای آرتروز و بیماری‌های روماتیسمی باشد، به ویژه هنگامی که کمر، زانو و باسن تحت تأثیر قرار می‌گیرند، در ترکیب با سایر گیاهان، پوست بیدمشک ممکن است در از بین بردن التهاب و تورم و تحرک بیشتر در مفاصل دردناک، سفت و سخت مفید باشد و خواصی مشابه آسپیرین دارد ولی نمی‌تواند جایگزین آسپرین برای رسیدن به اثر ضدانعقادی باشد.

پوست این درخت نیز حاوی مقادیر زیادی از تانین‌ها است و عصاره پوست می‌تواند در درمان گلودرد استفاده شود و چای ساخته شده از پوست می‌تواند به عنوان درمانی برای سوزش سر دل، بیماری معده و مسمومیت غذایی استفاده شود، این گیاه همچنین ممکن است عرق شبانه و گرگرفتگی‌های مرتبط با یائسگی را کاهش دهد.

خواص عرق بیدمشک

مصرف عرق بیدمشک بدون شیرین کننده، قند خون را کاهش می‌دهد و برای درمان کم خونی مفید و تقویت‌کننده دستگاه عصبی است، همچنین دردهای مربوط به بیماری‌های التهابی مانند التهاب استخوان و مفصل را کاهش می‌دهد و برای تقویت حافظه مفید است.

روش تهیه دمنوش بیدمشک

مقدار 50 گرم از برگ یا گل بیدمشک خشک شده را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 15 دقیقه دم بکشد، سپس این دمنوش را صاف و روزانه سه فنجان از آن را قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

برای تهیه دمنوش از پوست درخت بیدمشک، می‌توان 2 یا 3 گرم پوست خرد شده آن را به یک فنجان آب سرد اضافه کرد، سپس مخلوط را به نقطه جوش برسانید و اجازه دهید 5 دقیقه قبل از صاف کردن خیس شود، دوز مصرف آن 3 بار در روز به عنوان یک درمان برای بیماری‌های روماتیسمی خفیف، سردرد، تب بالا و التهاب دستگاه گوارش است.

از گل بیدمشک در چای مصرفی روزانه نیز می‌توان استفاده کرد، به این منظور چند عدد بیدمشک را داخل قوری چای بیندازید تا عطر دلپذیر و طعم دلچسبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

تهیه شربت بیدمشک

برای تهیه شربت بیدمشک، شکر یک پیمانه، آب دو پیمانه و عرق بیدمشک نصف پیمانه مورد نیاز است، به این منظور، آب را درون ظرف ریخته، حرات می‌دهیم تا به جوش آید، زمانی که آب به جوش آمد، شکر را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به مدت 2 دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت برداشته تا سرد شود.

پس از اینکه شهد کمی خنک شد، آب، شهد و عرق بیدمشک را به میزان دلخواه مخلوط کرده و در پایان کمی گلاب و زعفران به شربت بیدمشک اضافه کنید تا خوش عطرتر شود، از شربت بیدمشک به عنوان داروی ضدگرمازدگی استفاده می‌شود.

مواردی که بیدمشک باید با احتیاط مصرف شود

مصرف بیدمشک در کودکان زیر 2 سال، بانوان باردار و مادران شیرده بایستی با احتیاط انجام شود، همچنین افراد با سن کمتر از 16 سال که مبتلا به سرماخوردگی، آنفونزالا یا آبله مرغان و اشخاصی که مبتلا به زخم‌های دستگاه گوارشی، گاستریت و نفخ هستند، باید از مصرف بیدمشک و عرق آن خودداری کنند.

عرق بید مشک، قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین‌کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، همچنین بیدمشک مانند آسپیرین نباید همزمان با داروهای استیل اسلسیلیک اسید مصرف شود.

استفاده طولانی مدت یا دوزهای بالای گیاهان می‌تواند سبب تحریک دستگاه گوارش، حالت تهوع و یبوست شود، به همین دلیل مصرف هر داروی گیاهی اعم از بیدمشک باید به صورت متعادل و به دور از افراط باشد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها