رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 456512

پژوهشکده امنیت اقتصادی پیش بینی کرد

9 تا 13میلیارددلار درآمد نفت ایران درسال 1398

ساعت 24 - درحالی که ایران شاید گمان نمی کرد تحریم نفت ایران از سوی امریکا و شرکتهای بزرگ برای خرید وسرمایه گذاری تداوم داشته باشد اما واقعیت این است که اکنون 10 ماه از این تحریم ها می گذرد و درآمد ایران از صادرات نفت به شدت آسیب دیده است.برپایه پیش بینی پژوهشکده امنیت اقتصادی ایران درامد حاصل از صادرات نفت خام ایران امسال رقمی برابر با 9 تا 13میلیارد دلار خواهد بود .

سقوطط
dir="RTL">درگزارش تهیه شده این پژوهشکده آمده است: تأثیر تحولات بازار نفت بر اقتصاد ایران را می توان از دو منظر تحولات قیمتی و تحولات مقداری متأثر از تحریمهای آمریکا بررسی کرد. تحولات قیمتی را می توان در درآمدهای نفتی بررسی کرد. میزان صادرات نفت کشور تحت تأثیر تحریمهای نفتی با کاهش شدید مواجه شده است. به طور کلی، دور دوم تحریمهای یک جانبه آمریکا که از 13آبان 1397علیه ایران اجرایی شده است، شامل 1-تحریمهای مربوط به بخشهای عملیات بنادر و کشتیرانی شامل خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، خط کشتیرانی جنوب و شرکتهای تابع، 2-تحریمهای مربوط به مبادلات نفتی مرتبط با شرکت ملی نفت ایران، نفتیران، شرکت تانکر ایران شامل خرید نفت، فراورده های نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران، 3-تحریمهای مربوط به مبادلات مؤسسه های مالی خارجی با بانک مرکزی ایران، 4-تحریمهای مربوط به سرویس های انتقال پیام ویژه به بانک مرکزی ایران و مؤسسه های مالی ایران، 5-تحریمهای مربوط به بیمه و بیمه اتکایی ایران و 6-تحریمهای مربوط به کل بخش انرژی ایران خواهد بود.در بخش صادرات پتروشیمی، به دلیل ماهیت محصولات پتروشیمی که امکان خرده فروشی، مخفی کردن مبدأ صادرات محصولات و فعالیت بخش خصوصی در آن بیشتر بوده، اثرگذاری تحریمها کمتر است. در واقع ایران حداقل 350نوع محصول پتروشیمی با صدها خریداربه دهها مقصد صادراتی دارد که این تنوع محصول و مشتری و همچنین شرایطمختلفی که صادرات محصولات پتروشیمی در حمل زمینی و دریایی دارد ،تحریم پذیری این صنعت را کمتر کرده است. در چنین شرایطی،این امیدوجود دارد که تحریم اخیرشرکتهای پتروشیمی ایران،امکان صادرات و فروش محصولات پتروشیمی از راههای جدید اگرچه با دادن تخفیف و مشکلات فراوان ناشی ازتبادل مالی،ادامه یابد، اما در خصوص صادرات نفت خام و میعانات گازی شرایط بسیار پیچیده تر بوده و تأثیرپذیری صادرات نفت خام و میعانات گازی از تحریمها به مراتب بیشتر است.یکی از آثار تحریمهای نفتی بر بخش انرژی کشور، خروج شرکتهای فعال در حوزه انرژی از جمله نفت و گاز کشور است. به دنبال اعمال تحریمها علیه بخش انرژی کشور، می توان گفت، تمام قراردادها و تفاهم های امضا شده با شرکتهای بین المللی ملغی شده است. در این بین، نام شرکتهایی مانند توتال فرانسه، پرتامینای اندونزی، انجی فرانسه ، ساگای نروژ، انی ایتالیا، اواموی اتریش ، باسفوینترشال آلمان و شل انگلیسی-هلندی مشاهده می شود. به طور کلی، با اجرایی شدن تحریمها،شرکتها و بنگاههایی که منافع یااشتراک منافع زیادی باایالات متحده آمریکادارند به دلیل ترس از مجازاتهای تحریمی، حاضر به ادامه همکاری هادر پروژه های مختلف انرژی کشور نیستند. خروج شرکت سیانپیسی چین از پروژه توسعه فاز 11پارس جنوبی نیز نشان میدهد که در زمان تشدید تحریمها، نه تنها شرکتهای خصوصی، بلکه شرکتهای دولتی حتی شرکتی دولتی چین با وجود ارتباطات اقتصادی زیادی که بین ایران و چین برقرار است نیز از اختیار کافی برای مقابله با تحریمهای آمریکا برخوردار نیستند و تحت فشارهای آمریکا سرمایه گذاری در قراردادی را که با ایران منعقد کردهاند را لغو می کنند.

یکی دیگر از آثار تحریمهای نفتی، کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور است. درآمدهای نفتی در بودجه سال 1398حدود 29میلیارد دلار در نظر گرفته شد که مبنای آن نیز فروش حدود 5/1میلیون بشکه نفت در روز با احتساب قیمت 54دلار بود. مؤسسه SVBدو سناریو را برای صادرات نفت ایران در ماههای بعد از می 2019پیش بینی کرده است که در سناریوی پایین فشار بیشتر آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ایران حدود 470تا 500هزار بشکه و در سناریوی بالا ایجاد محدودیت های بیشتر آمریکا برای کاهش صادرات نفت، اما نه برای صفر کردن صادرات حدود 670تا 850هزار بشکه در روز نفت صادر خواهد کرد.با توجه به شرایط کنونی که تحت تأثیر تشدید تحریمهای آمریکا و لغو معافیتهای خرید نفت از ایران قرار دارد، پیش بینی کارشناسان انرژی پژوهشکده تدبیر اقتصاد بر این است که فروش نفت کشور در سال جاری به طور متوسط بین 500تا 700هزار بشکه در روز باشد. براساس این، با قیمتهای حدود 60دلار به ازای هر بشکه، درآمدهای نفتی کشور حدود 11تا 15میلیارد دلار خواهد بود. با در نظر گرفتن تخفیف قیمتی حدود 10دلار برای فروش هر بشکه نفت، خالص درآمدهای نفتی کشور رقمی حدود 9تا 13میلیارددلار خواهد بود.هرچند با توجه به تحریمهای نقل وانتقال مالی، امکان ورود بخش عمدها ی از این درآمدها به کشور وجود نخواهد داشت، اما امکان انجام تهاترهای نفت با کالا وجود خواهد داشت و شرایط تأمین بخشی از نیازهای کالایی کشور را فراهم خواهد کرد. با این حال، پیش بینی های یادشده به معنای این است که حدود 55تا 70درصد از درآمدهای نفتی پیش بینی شده در بودجه کشور محقق نخواهد شد که این مسئله می تواند موجب کسری بودجه شدیدی در سال جاری شود. علاوه بر آسیبها و تهدیدهای ناشی از بروز کسری بودجه با کاهش درآمدهای نفتی، احتمال بروز فساد در فروش نفت، خروج شرکتهای معتبر و ورود شرکتهای کم کیفیت تر در پروژه های بخش انرژی و جاماندگی از بهره برداری از ذخایر مشترک از دیگر آثار تحریمهای اخیر است.راهکارهای پیشنهادی در این راستا توجه به موارد زیر ضروری است:

-توجه به مسئله "تداوم یا ماندگاری تحریمها"و چاره جویی برای مقابله با اثرات ماندگاری تحریمها

-برنامه ریزی دقیق به منظور مدیریت بهینه درآمدهای محدود ارزی کشور

- تمرکز بر روشهای نامتعارف فروش نفت با تأکید بر مشتریان خرد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها