رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 456534

توضیحات عیسی کلانتری درباره تعطیلی مدارس طبیعت، بازداشتیهای محیط زیست و مرگ ۷ ببر در باغ‌وحش مشهد

ساعت 24-رییس سازمان محیط زیست گفت: ریزگردها یک شبه به وجود نیامده‌اند که در این مدت حل بشوند. پروژه‌های سدسازی‌ها و سیستم مهار آب‌های جاری بدون توجه به توسعه پایدار اجرا شد، همه آب‌ها مهار شدند و هیچ حقی برای طبیعت در نظر نگرفتیم در حالی که طبیعت هم حق دارد.

عيسي كلانتري
عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست در نشست خبری که صبح امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: انشاالله یک سیستم خبررسانی شفاف و واقعی داشته باشید، چون خیلی از مسایل شنیده می‌شود که اصلا واقعی نیست. خیلی از اخباری که سال گذشته منتشر شد اصلا واقعیت نداشت به خصوص برخی خبرگزاری‌ها که با دولت دشمنی دارند. البته بیشتر خبرنگارها «خبرنگار واقعی» هستند.

او در رابطه با ساخت سد ایلیسو در ترکیه گفت: دولت ترکیه از زمان جنگ ایران و عراق با برنامه‌هایی که داشتند شبکه‌هایی از سدسازی را شروع کردند و در جمع ۵۰میلیارد متر مکعب از آب‌های خروجی خود را مهار کرده است.

کلانتری افزود: این کار یک مقدار مشکلات به وجود آورده، اما به دلیل عدم شفافیت لازم در آب‌های بین‌الملل این موضوع حل نشده است. این موضوع باعث شده که هرکشوری به خودش حق بدهد هرطوری که دلش خواست با آب‌های خروجی‌اش برخورد کند.البته وزارت خارجه در این رابطه فعالیت‌هایی انجام داده است.

رییس سازمان محیط زیست در رابطه با پیامدهای ساخت این سد در ترکیه توضیح داد: اثرات این موضوع مشخص است، یک متر مکعب آب هم از جایی کم شود، مشکلاتی به وجود می‌آید چه برسد این حجم از آب، امیدوارم این مشکل زودتر حل بشود.

چرا کار تالاب انزلی به قوه قضاییه رسید

او در رابطه با حواشی پیش آمده درباره تالاب انزلی توضیح داد: ۸۰ الی ۸۵ درصد تالاب انزلی از رسوب پر شده است، قبلا فقط یک سری بررسی علمی صورت می‌گرفت و اقدامی برای آنها انجام نمی‌شد. برخی هم دنبال اجرایی کردن پروژه‌ای برای این تالاب بودند اما چنین چیزی امکان پذیر نیست چراکه حدود ۷۰۰میلیون تن رسوب باید از این تالاب خارج می‌شد یعنی چیزی حدود ۳۵میلیون تریلی!

کلانتری افزود: سال ۹۴ یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی اصفهان به سازمان محیط زیست اعلام کرد که بدون هیچ پیامدی می‌توانند این رسوب‌ها را تخلیه کنند و لجن‌ها به غذای ماهی تبدیل شود.سال ۹۶ بعد از انجام بررسی‌ها این کار به شکل آزمایشی انجام شد، بعد در استخر ۵۰ هکتاری هم هم آزمایشی انجام شد و با این کار ۳۰ سانتی متر عمق تالاب پایین‌تر رفت.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: متاسفانه دادستان انزلی بدون اطلاعات کافی وارد مسئله شد و جلوی کار گرفته شد. آنها حرف‌هایی می‌زنند که هیچ منبع علمی ندارد. هم اکنون کار متوقف شده تا اثبات شود که کار هیچ پیامدی به همراه ندارد. متاسفانه با مسائل غیرعلمی برخورد می‌شود، امیدوارم این سوءتفاهم زودتر حل شود.

او افزود: بدون بررسی علمی این کار را تعطیل کردند، در ایران هیچ‌کسی نگفته است که اکسیدتیتانیم سرطان‌زاست، همه چیز می‌تواند سرطان‌زا باشد اگر آب زیادی بخورید هم این اتفاق می‌افتد. ما منکر نظارت نیستیم، اما نظارت باید کارشناسانه باشد.

ریزگردها؛ مشکلی که به این زودی‌ها حل نمی‌شود

رییس سازمان محیط زیست در رابطه با زمان حل بحران گردوخاک در جنوب ایران گفت: ریزگردها یک شبه به وجود نیامده‌اند که در این مدت حل بشوند. پروژه‌های سدسازی‌ها و سیستم مهار آب‌های جاری بدون توجه به توسعه پایدار اجرا شد، همه آب‌ها مهار شدند و هیچ حقی برای طبیعت در نظر نگرفتیم در حالی که طبیعت هم حق دارد.

او در ادامه گفت: اما ما برای نیازی که به مواد غذایی داشتیم تقریبا همه این آب‌ها را مهار کردیم. وقتی رودخانه کامل مهار می‌شود جلوی سیلاب‌ها گرفته می‌شود، سیلاب‌هایی که در منطقه‌ای خشک مثل ایران یک نیاز است. در نتیجه این اتفاقات ساختار خاک خورد و آماده فرسایش می‌شود. به همین دلیل وقتی بادی با سرعت کم می‌وزد، گردوخاک وارد شهرها می‌شود.

کلانتری در رابطه با اقدامات انجام شده، برای حل بحران گردوخاک عنوان کرد: برای حل این بحران دولت در سال جاری ۱۰۰میلیون دلار بودجه تخصیص داده است و سال گذشته هم این میزان بیش از ۲۰۰میلیون دلار هزینه بود. سال گذشته مساحت ۲۱ هزار هکتار در خوزستان نهال کاری شد و ۹ هزار هکتار آن هم از بین رفت. این البته در جایی مثل خوزستان عدد مناسبی است. در منطقه جازموریان به علت نبود اعتبار کاری انجام نشد. در مناطق کمی که مستعد مالچ پاشی هستند، این کار انجام شده است.

سرنوشت انتقال آب وان به دریاچه ارومیه

رییس سازمان محیط‌ زیست، درباره آخرین وضعیت انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیا دریاچه ارومیه از ۴ سال پیش مطالعاتی را آغاز کرد و به این نتیجه رسید که ترکیب آب دریاچه وان و ارومیه از لحاظ بحث شیمیایی مشکلاتی ندارد. اینکار در دست بررسی است اگر با ترکیه یک تفاهماتی رسیدیم و به چند سوال دیگر از لحاظ علمی پاسخ داده شود، اینکار قابل انجام است.

زباله‌های شمال نمی‌توانند به برق تبدیل شوند

عیسی کلانتری گفت: در گذشته یک محاسبه اشتباهی شده بود که از پسماندهای شمال می‌توانیم برق بگیریم. این کار کاملا غیراقتصادی است و کارخانه‌هایی که می‌خواستند این کار را انجام بدهند تقریبا منصرف شدند. وزارت نیرو هم منابع و شاید علاقه‌ای نداشته باشد که برق را گران بخرد و ارزان‌تر بفروشد.

او افزود: مشکل شمال حذف پسماند است نه گرفتن برق از پسماند. دولت به این نتیجه رسیده که باید از تولید برق در شمال عبور کنیم، اگر این گزینه را رها کنیم شاید برخی پسماندسوزها بتوانند زباله‌های شمال را از بین ببرند.

مدارس طبیعت هیچ مجوز رسمی نداشتند

ربیس سازمان محیط زیست در رابطه با تعطیلی مدارس طبیعت گفت: این مدارس غیرقانونی بودند و هیچ مجوز رسمی نداشتند، همچنین طبق فتوا مراجع هم این مدارس غیرشرعی هستند. مراجع تشخیص دادند در این مدارس ایدئولوژیهای غیرشرعی ترویج می‌شود.

او افزود: همچنین وزارت اطلاعات به ما اعلام کرد افرادی که بنیان‌گذار مدارس طبیعت بودند، عضو حذب توده هستند و صلاحیت هیچگونه فعالیت را ندارند. البته یکی از این افراد شبانه‌روز در تلویزیون صحبت می‌کند.

برای کمک به بازداشتی‌های محیط زیست، به این موضوع دامن نزنید

کلانتری در رابطه با آخرین وضعیت فعالین محیط زیست بازداشت شده، گفت: پیگیری‌ها انجام شده اما رسانه‌ای نشده است، اگر می‌خواهید به این افراد کمکی کنید به این موضوع دامن نزنید، این موضوع به ما هم رسما اعلام شده است.

او افزود: دولت افرادی را مسئول پیگیری این قضیه کرده است. کاری از دست ما برنمی‌آید، امیدوارم مشکلات این افراد حل بشود.

مرگ ۷ ببر در باغ‌ وحش مشهد در حال بررسی است

رییس سازمان محیط زیست در رابطه با کیفیت باغ وحش‌های ایران گفت:استانداردهای باغ وحش‌های ما پایین است، این استانداردها باید ارتقا پیدا کنند.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این باره عنوان کرد: باغ ‌وحش از مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست است، تا ۵ سال پیش ۷۰درصد باغ وحش‌های کشور نه استاندارد و نه مجوزی برای فعالیت داشتند. بعد برنامه‌ریزی انجام شد تا این شرایط تغییر کند، طبیعتا یک تعدادی از باغ‌ وحش‌ها در آن زمان فعالیت خود را متوقف کردند و در حال حاضر بخش عمده‌ای از باغ وحش‌ها به این استانداردها پایبند هستند. گام بعدی ارتقای این استانداردهاست.

او در رابطه با مرگ ۷ ببر در باغ وحشی در مشهد گفت: من دیروز این خبر را فهمیدم که ۷ ببر در باغ وحش تلف شدند، هنوز در حال بررسی این موضوع هستیم و نمی‌توانم در این رابطه نظری بدهم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها