رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 456568

قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه تابع قیمت نفت است

ساعت 24-دبیر انجمن صنایع پالایشی با بیان اینکه سود این گروه از صنایع ۴ تا ۹ درصد است، گفت:این در حالی است که شرکت‌های روغن‌سازی بعنوان صنایع پایین‌دستی، سودی ۱۵ تا ۳۱ درصدی دارند.

ناصر عاشوری دبیر انجمن صنایع پالایشی کشور صبح امروز (۲۲ مرداد ماه) در نشستی خبری با بیان اینکه پالایشگاه‌های کشور به جهت کمی و کیفی، رشد قابل قبولی داشته‌اند، اظهار داشت: از آذر سال ۹۷ تاکنون ایران نیازی به واردات بنزین نداشته و در این زمینه خودکفا شده است؛ درهمین ارتباط پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به تنهایی روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که از این پالایشگاه می‌توان به عنوان یک ابر پالایشگاه یاد کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در کشور بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است که از این میزان ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر آن به طور روزانه، مصرف و باقی آن برای صادرات در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان تولید بنزین یورو ۴ و ۵ کشور به میزان کافی است، افزود: کیفیت بنزین تولیدی کشور بسیار قابل قبول است؛ چنانچه از نیمه دوم سال گذشته تاکنون آثار آلودگی در کلانشهرها مشاهده نشده است. در این راستا برخی کارشناسان معتقدند که نیاز به تولید بنزین سوپر نداریم چرا که کیفیت بنزین یورو ۴ و ۵ کشور، از استانداردهای بین‌المللی نیز بالاتر است.

عاشوری گفت: طرح‌های توسعه پالایشگاهی را در پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، اصفهان‌ و تبریز شاهد بودیم که در راستای طرح افزایش ظرفیت گازی و نفتی کشور بوده است. با این هدف، چندی پیش کلیات طرحی برای پترو پالایشگاه‌ها تنظیم شد که به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد و دولت دو ماه زمان در اختیار دارد تا آئین‌نامه اجرایی آن تدوین شود. این طرح را می‌توان بهترین محل سرمایه‌گذاری مردمی دانست که از ورود سرمایه مردمی به بازارهای کاذب ارز، سکه، طلا و مسکن جلوگیری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه پالایشگاه‌ها که بر اساس قیمت بین‌المللی نفت ، انجام می‌گیرد، افزود: به همین دلیل دولت نمی‌تواند این قیمت را کاهش یا افزایش دهد چرا که کاهش یا افزایش آن با توجه به تغییرات قیمت نفت انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنایع پالایشی کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ با وجود سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های پالایشی در این صنعت، حاشیه سود آنها بین ۴ تا ۹ درصد بوده است، درحالی‌که شرکت‌های روغن‌سازی که بخش پایین‌دستی ما محسوب می‌شوند، سودی بین ۱۵ تا ۳۱ درصد را تجربه کرده‌اند. همچنین میزان نفت تصفیه و پالایش شده در پالایشگاه‌ها با توجه به شرایط تحریمی، یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها