رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 456661

نوآوریها برای شناخت دروغگوها و خلاف کارهای احتمالی

حرکت عضلات چشم دروغگوها را نشان می دهند

ساعت 24-محققان در اسکاتلند روشی را ابداع کرده‌اند که می‌توان به کمک آن و با تمرکز بر حرکت چشمان نشان داد که افراد چه زمانی در حال دروغ گفتن هستند.این محققان در دانشگاه استرلینگ اسکاتلند دریافته‌اند هنگامی که به افراد عکسی با چهره یک نفر آشنا را نشان می‌دهند، افراد در صورت دروغگویی نمی‌توانند واکنش طبیعی عضلات چشمی خود را پنهان کنند.

شناسایی
روش تازه از آنالیز نگاه افراد به صفحه کامپیوتر حاوی عکس افراد آشنا و ناآشنا به دست آمده است.دکتر آلیسا میلن، روانشناس، که رهبری تیم تحقیق را بر عهده دارد در این زمینه می‌گوید: «افسران پلیس به صورت روتین از عکس‌ها برای پیدا کردن هویت افراد بهره می‌برند. بعضی از شاهدان راستگو هستند اما بسیاری دیگر تلاش می‌کنند تا هرگونه آشنایی با افراد حاضر در عکس را انکار کنند. برای مثال شبکه‌های مجرمانه مثل گروه‌های تروریستی ممکن است این کار را انجام دهند تا هم‌تیمی‌شان را محافظت کنند یا یک قربانی ممکن است از این‌که مهاجم را شناسایی کند خیلی بترسد.»تجربه استفاده از روش جدید نشان می‌دهد عمده‌ی افراد اگر فردی را در تصویر بشناسند قادر به مخفی کردن واکنش غیرارادی عضلات چشمی نیستند و بلکه با تلاش بیشتر برای پنهان کردن آن «رد شناسایی» بیشتر نیز می‌شود.پیشتر پلیس ژاپن از فناوری مشابهی برای تشخیص چهره و تعقیب عضلات چشم استفاده کرده بود. با آن سیستم کنترلی، تایید هویت و شناسایی هر فرد تنها در ۳ دهم ثانیه صورت می‌گرفت که روشی منحصر به فرد در جهان به حساب می‌آید.محققان در دانشگاه استرلینگ در پروژه خود از همکاری متخصصان سیستم تشخیص هویت در دانشگاه فوکویامای ژاپن برخوردار بوده‌اند.
پیش از این اعلام شده بود مسئولان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو تصمیم گرفته اند برای بالا بردن ضریب امنیتی این بازیها از فناوری تشخیص چهره استفاده کنند.این سیستم با عملکرد فوق سریع قرار است در وسعتی بسیار گسترده در طول مسابقات مورد استقاده قرار گیرد.ابزار کلی استفاده از این فناوری بسیار کوچک و در عین حال پر بازده است. ماشینی کوچک مجهز به یک دوربین در ورودی ۴۳ استادیوم محل برگزاری مسابقات، نقاط مختلف دهکده المپیک و سالن های برگزاری کنفرانس های خبری نصب می شود تا برگزار کنندگان به دو هدف کلی خود برای استفاده از این تکنولوژی نزدیک شوند.تشوییشی ایواشیتا، مسئول برقراری امنیت در بازیهای المپیک توکیو در باره این دو هدف اینگونه توضیح می دهد: «ما به کمک تکنولوژی تشخیص چهره در وهله نخست به دنبال بالابردن ضریب امنیتی هستیم. از این سیستم همچنین می توان برای فرایند دسترسی به جایگاه های تعریف شده به طور موثرتری استفاده و بهره برداری کرد.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها