رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 456711

آشوبگران در هنگ‌کنگ خبرنگار چینی را گروگان گرفتند و کتک زدند

ساعت 24-معترضان هنگ‌کنگی که چند روزی است فرودگاه بین‌المللی این شهر را اشغال کرده‌اند، روز گذشته یک خبرنگار چینی را مدتی گروگان گرفته و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

عصر روز گذشته (سه‌شنبه) معترضان هنگ‌کنگی که فرودگاه شهر را اشغال کرده‌اند، یک خبرنگار چینی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این معترضان بیش از دو ماه است که به بهانه مخالفت با یک لایحه قضایی به خیابان آمده‌اند. با وجود تعلیق این قانون، اعتراضات در هنگ‌کنگ ادامه یافته و در مواردی هم به خشونت کشیده شده است. پکن می‌گوید دولت‌های غربی از این اعتراضات حمایت می‌کنند.

معترضان از چند روز پیش فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ را اشغال کرده‌اند و موجب لغو اغلب پروازهای این فرودگاه شده‌اند. این افراد دیروز در اقدامی که با واکنش شدید چین روبرو شده، «فو گوهائو» خبرنگار پایگاه خبری روزنامه «گلوبال تایمز» را برای مدتی گروگان گرفته و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

عاملان این اقدام، هنگام بازداشت این خبرنگار مدعی بودند که او پلیس مخفی است. برخی دیگر نیز ادعا می‌کردند که وی از حامیان دولت هنگ‌کنگ است و به همین دلیل هم از معترضان عکسبرداری می‌کند.

فو بعد از ۲۰ دقیقه و در حالی که به دلیل خونریزی سرش تقریبا از حال رفته بود، با وساطت برخی از حاضرین آزاد شده و به بیمارستان انتقال یافته است.

دفتر نمایندگی دولت مرکزی چین در هنگ‌کنگ این اقدام را محکوم و تأکید کرده است که عاملان این حادثه «با تروریست‌ها تفاوتی ندارند.»

دیروز تصاویر ویدئویی همچنین نشان می‌داد که معترضان شماری از نیروهای ضدشورش پلیس را در گوشه‌ای از سالن فرودگاه محاصره کرده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. این افراد به ساختمان فرودگاه و خودروهای عمومی نیز آسیب زده‌اند و مسیر مسافرانی را هم که قصد داشته‌اند به سمت هواپیما بروند، سد کرده‌اند.

وزارت خارجه چین امروز در بیانیه‌ای این رفتار معترضان را «اقدامات تروریست‌گونه» توصیف کرده است. روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد ارتش چین در حال انتقال نیرو به مرز هنگ‌کنگ است. با این وجود، هنوز نشانه موثقی مبنی بر احتمال مداخله مستقیم پکن برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در این منطقه که یکی از موتورهای رشد اقتصادی چین به شمار می‌آید، وجود ندارد.

هنگ کنگ از چند دهه پیش و با خروج از قیمومیت انگلستان، تحت کنترل چین قرار گرفته و پکن سیاست یک کشور، دو سیستم را در قبال آن اجرا می‌کند، به این معنی که نظام سیاسی حاکم بر هنگ‌کنگ با نظام حاکم بر سرزمین اصلی چین متفاوت است. با این وجود، جنبش‌های جدایی‌طلبی نظیر حزب ملی‌گرا، همچنان برای استقلال هنگ‌کنگ از پکن تلاش می‌کنند.

وزارت خارجه چین هفته گذشته تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد یک دیپلمات آمریکایی اخیرا با سران اعتراضات اخیر، که جدایی‌طلبان هم جزئی از آن‌ها هستند، دیدار کرده است. پکن می‌گوید این دیدار نشانه دیگری است مبنی بر اینکه «دستان سیاه» واشنگتن در پشت پرده اعتراضات قرار دارد و آمریکا در تلاش است تا از این ناآرامی‌ها به عنوان اهرمی برای فشار به چین استفاده کند. اعتراضات در حالی برای هفته‌ها هنگ‌کنگ را فلج کرده که آمریکا و چین درگیر یک جنگ تجاری هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها