رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 456807

سالم‏ترین رژیم غذایی برای افزایش طول عمر چیست؟

رژیم مدیترانه ای و طول عمر

ساعت 24-پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از بهترین گام‌ها برای کسانی است که می‌خواهند علاوه بر سالم ماندن، به وزن ایده آل خود نزدیک شوند.رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غذاهایی است که باید روزانه، هفتگی و یا گه گاه بخورید.

مدیترانه ای
مدیترانه‌ای شامل غذاهایی است که باید روزانه، هفتگی و یا گه گاه بخورید. دانه‌ها، ماکارونی، برنج و نان (روزانه ۳۰ گرم نان و بین ۶۰ تا ۸۰ گرم ماکارونی و برنج)، میوه‌ها و سبزیجات (۱۲۰-۱۸۰ گرم میوه و ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم سبزیجات)، آب (نیم لیتر)، شیر و ماست و روغن زیتون باید روزانه مصرف شوند.در عوض، ماهی، گوشت بدون چربی، گوشت قرمز (یک وعده در هفته)، تخم مرغ، حبوبات و سیب زمینی را می‌توانید هفتگی بخورید. رژیم غذایی مدیترانه‌ای تاکید می‌کند که شیرینی‌ها، کیک، آب نبات و شکر را گه گاه مصرف کنید.
اما چرا رژیم غذایی مدیترانه‌ای
نقش درمانی این رژیم برای کاهش التهاب مزمن، کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی و سرطان ثابت شده است. همچنین به گفته محققان، این نوع رژیم باعث افزایش کلسترول خوب یا همان HDL می‌شود و مانع از گرفتگی عروق می‌گردد.رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنین در پیشگیری و درمان افسردگی نقش دارد. به طور کلی غذاهای سالم تأثیر مثبتی بر شیمی مغز دارند. همچنین آنتیاکسیدانها و مواد مغذی باکیفیتی که این رژیم بر آنها تاکید دارد، نقش مهمی در افزایش طول عمر دارد. پیروی از این رژیم از تخریب سلولی و افت عملکرد شناختی مرتبط با پیری جلوگیری می‌کند.رژیم مدیترانه‌ای کم کالری و متنوع است. اگر آن را با ورزش منظم ترکیب کنید، می‌توانید به سرعت به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک شوید. بر خلاف رژیم‌های غذایی معجزه‌آسا!، این رژیم به افراد کمک می‌کند که بدون تحمل عوارض جانبی به وزن ایده‌آل برسند.در آخر، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای از آنجا که بر پایه غذاهای تازه و فصلی است، منجر به استفاده صحیح از منابع طبیعی شده و به سلامت محیط زیست کمک می‌کند.
هشدار محققان دانمارکی
محققان دانشگاه کپنهاگ در تازه‌ترین تحقیقات خود نسبت به افزایش کلسترول بد یا همان کلسترول باقیمانده هشدار داده‌اند.به گزارش Medicalnewstoday تحقیقات آنها به بررسی ارتباط بین کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پرداخته است.به طور کلی کلسترول به سه نوع HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا، LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم و VLDL یا لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم تقسیم می‌شود.کلسترول بد یا LDL از طریق مصرف چربی‌های اشباع و ترانس، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب جذب بدن شده و منجر به تنگ شدن رگ‌های خونی، کاهش جریان خون یا مشکلات جدی قلب می‌شود. HDL یا کلسترول خوب از طریق انتقال کلسترول بد به خارج از رگ‌های خونی، از سلامت قلب محافظت می‌کند.سطح کلسترول خوب خون از طریق مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، آجیل، آووکادو، روغن نارگیل و ... بالا می‌رود. اما کلسترول باقیمانده، از لیپوپروتئین‌های با چگالی بسیار کم یا VLDL و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم یا LDL تشکیل شده است.

به عقیده محققان دانمارکی، متخصصان قلب برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی نباید صرفاً بر کنترل سطح LDL تمرکز کنند و کنترل سطح کلسترول باقیمانده نیز در این میان نقش اساسی دارد. این نوع کلسترول به اندازه کلسترول بد خطر ابتلا به آنفارکتوس میوکارد و سکته مغزی را بالا می‌برد.متخصصان تاکید می‌کنند که برای کنترل سطح کلسترول، به غیر از مصرف داروها، روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله: تمرکز بر روی غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل، مرغ و ماهی و کاهش مصرف قند و چربی‌های ترانس.نکته مهم این است که بی تحرکی حتی در کسانی که در محدوده وزن سالم هستند و همچنین استعمال انواع دخانیات، خطر افزایش کلسترول تام، کلسترول LDL و کلسترول زشت را به همراه دارد.محققان دانمارکی امیدوارند یافته‌های آن‌ها تأثیر مثبتی در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی در آینده داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها