رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 45695

سخنان دهشتناک عیسی کلانتری در باره منابع اب

سخنان دهشتناك عيسي كلانتري در باره منابع اب
عيسي كلانتري وزير اسبق كشاورزي ايران گفت: « از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود ۳۵ سال پیش برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم اما در این ۳۵ سال فقط ۱۲۰ میلیارد مکعب آبهای شیرین فسیلی صدها هزار ساله که حدود ۷۵% آبهای شیرین زیر زمینی بود را مصرف کردیم که حدود ۷۵ میلیارد متر مکعب آن در ۸ سال گذشته بوده است. یعنی منابع را تاراج کردیم.» او ادامه داد: « جمعیت را افزایش دادیم غافل از اینکه این جمعیت باید در یک کشور آباد زندگی کند. بدون توجه به نیازهای جمعیت، منابع کشور را برای رفع نیازها به تاراج گذاشتیم.» دبير ستاد درياچه اروميه با اشاره به وضعيت وحشتناك تالاب‌ها در كشور افزود: « امروز هیچ تالاب درون سرزمینی، آب ندارد، از بختگان تا هورالعظیم، گاوخونی و ارومیه» .كلانتري با اشاره به اينكه آب های زیر زمینی ما در حال شور شدن است گفت: « ادامه این روند یعنی تخلیه ایران از جنوب البرز تا دریاهای آزاد و از شرق زاگرس تا مرزهای شرقی کشور»
وزير اسبق كشاورزي ادامه داد: « ما امانت دار بسیار بدی برای این تمدن ۷۰۰۰ ساله بودیم، در استاندارد جهانی هر کشوری که ۲۰درصد از آب های تجدید پذیرش را هر سال استفاده کند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه اش نیست. اگر ۲۰ تا ۴۰درصد استفاده شود به شرطی که برنامه ریزی باشد در خطر هستند اما به شرط مدیریت می توانند در دراز مدت منابع آب را تامین کنند. اما اگر بالای ۴۰درصد استفاده کنند وارد بحران شده اند. دو کشور در دنیا بالای ۴۰درصد استفاده می کنند، اولی مصر است با ۴۶درصد و ایران با ۸۵در صد.این یعنی به زودی همه جای ایران مثل گاوخونی خشک خواهد شد. حتی امروز هم دیر شده است» كلانتري همچنين در اين زمينه با اشاره به اينكه ممكن است استفاده از آب‌هاي تجديد پذير از ۸۵ درصد نيز بيشتر باشد افزود: « کارشناسان و دانشگاهیان مستقل معتقدند آب های تجدید پذیر حدود ۹۹ میلیارد متر مکعب است اما وزارت نیرو معتقد است ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داریم. اگر حرف دانشگاهیان و کارشناسان مستقل را ملاک قرار دهیم یعنی سالانه ۹۶% از منابع آب تجدید پذیرمان را استفاده می کنیم.»
كلانتري با اظهار تاسف از وضع موجود مديريت آب بيان كرد: « اگر سیاست هایمان را عوض نکنیم این کشور را همراه نسل خودمان نابود ميكنيم.کاری که ما با آب های زیر زمینی می کنیم یعنی دزدی از نسل بعد. یعنی نسل کشی. نه تنها آب شیرین را تمام می کنیم،بلكه همه کشور را بیابان می کنیم.»
او همچنين در زمينه راهكار انتقال آب از حوزه‌اي به حوزه ديگر براي رفع مشكلات بيان كرد:« دیگر پتانسیل انتقال آب از دیگر حوضه ها را نداریم. همین الان در غرب حوضه شامل غرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری حداقل باید ۲۵درصد صرفه جویی انجام شود. نمی شود هر چه آب هست در بالا دست استفاده کنند. ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب این منطقه را بالا دست دزدیده و باید برگرداند، هیچ راه دیگری وجود ندارد.» وي ادامه داد: « برای کل کشور احساس خطر می کنم. پتانسیل برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی را نداریم. سال گذشته برای ۴۴ میلیون نفر غذا وارد کردیم، فقط برای ۳۳ میلیون نفر در داخل کشور غذا تولید کردیم و بیش از این توانایی نداریم و اگر فشار بیش از حد وارد شود مرگ سرزمین ایران سریعتر اتفاق خواهد افتاد.»
او همچنين در زمينه تالاب گاوخوني كه مراسم جهاني تالاب‌ها در كنار آن برگزار مي‌شد اظهار داشت: « در حوضه گاوخونی به اندازه کافی آب از سرچشمه های کارون منتقل می شود و دیگر پتانسیلی برای انتقال آب نیست. آب مصرفی باید کاهش پیدا کند.گاوخونی که در زمان قدیم بدون انتقال آب از کارون زنده بود امروز خشک شده. هر چه آب هست در بالادست اصفهان بر می دارند. هر چه صنعت آب بر هست در اصفهان ایجاد کرده اند. نمي شود همه صنایع آب بر را در اصفهان متمرکز کرد. فضای سبز اصفهان از رشت و ساری بیشتر است. نمی شود تا قله کوه صفه در اصفهان درخت کاشت.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها