رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457153

مسکو: آمریکا و انگلیس عامل افزایش تنش در خلیج فارس هستند

ساعت 24-سفارت روسیه در لندن با ارائه پیشنهادی در زمینه امنیت جمعی در خلیج فارس تاکید کرد که فشارهای آمریکا و انگلیس بر ایران، عامل اصلی افزایش تنش در منطقه است.

سفارت مسکو در لندن، روز جمعه، اعلام کرد که افزایش فشار علیه ایران از جانب انگلیس و آمریکا باعث افزایش تنش در خلیج فارس خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «تاس»، سفارت روسیه در پیامی در این خصوص گفت، «ما مطمئنیم که افزایش فشار آمریکا علیه ایران که با حمایت انگلیس انجام می‌شود، با عنوان آنچه تضمین امنیت آزادی کشتیرانی خوانده شده است، فقط تنش در خلیج فارس را بیشتر می‌کند».

سفارت مسکو در ادامه متذکر شد که روسیه همواره از یک رویکرد دیپلماتیک برای غلبه بر بحران در منطقه حمایت می‌کند و مسکو فکر می‌کند که این تنها با ایجاد یک «سیستم امنیت جمعی» به دست خواهد آمد. در این راستا یک مکانیسم می‌تواند مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس باشد که در سال 2004 روسیه طراحی کرد و اکنون با آخرین روندها بروز شده است.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های روسی هم اضافه کردند که این پیشنهاد به اطلاع طرف انگلیسی رسانده شده است و تاکید کردند که روسیه آماده است درباره این موضوع با همه طرف‌های مرتبط رایزنی کند.

تنش‌ها در خلیج فارس پس از تهدیدهای آمریکا علیه ایران و اعزام ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن به منطقه افزایش یافته است. آمریکا قصد دارد به بهانه افزایش تنش، یک ائتلاف دریایی به منظور آنچه تضمین امنیت کشتیرانی خوانده، تشکیل دهد. پیشنهادی که مورد اقبال قرار نگرفته است و بیشتر متحدان و شرکای واشنگتن اعلام کرده‌اند تمایلی به مشارکت در این ائتلاف ندارند.

کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان نیز عدم تمایل خود را با رهبری آمریکا در این ائتلاف اعلام کرده و قصد دارند در همین زمینه یک ابتکار اروپایی به رهبری خود کشورهای اروپایی ایجاد کنند اما کارشناسان، موانع عملی از جمله لجستیک در این راه را زیاد دانسته‌اند.

برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند با رفع توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل طارق احتمالا تنش‌ها در خلیج فارس نیز کاهش یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها