رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457162

بار روانی تحریم‌ها در کدام استان کشور بیشتر بود؟

ساعت 24-یک دکترای اقتصاد معتقد است که بعد روانی بیشتر از اثر مستقیم تحریم‌ها روی اقتصاد ایران تاثیر گذاشت.

تحریم
دکتر مسعود سعادت‌مهر اظهار کرد: رشد نقدینگی، حجم پول، تغییرات نرخ ارز، سیاست‌های مالیاتی و مخارج دولت، سایر سیاست‌های کشور و نوع روابط با دنیای خارج می‌تواند باعث تغییر نرخ تورم شود.

وی ادامه داد: یکی از اثرات خروج آمریکا از برجام بعد روانی بازگشت تحریم‌ها بود. بعد روانی به‌مراتب بیشتر از اثر مستقیم تحریم‌ها روی اقتصاد ایران تأثیر گذاشت.

سعادت مهر افزود: اثر روانی تحریم‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرد و شایعه‌سازی در این خصوص بسیار رونق گرفت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور لرستان خاطرنشان کرد: هرچه ساکنان یک استان به‌ویژه مصرف‌کنندگان بیشتر این شایعات را باور کردند هجوم به فروشگاه‌ها جهت خرید کالاها بیشتر شده و تقاضا برای کالاها به شدت افزایش یافت.

وی یادآور شد: از طرف دیگر هرچه فروشندگان و تولیدکنندگان این شایعه‌ها را بیشتر باور کردند اقدام به احتکار افزایش یافته و باعث کاهش عرضه شد و روی هم رفته افزایش تقاضا و کمبود عرضه باعث رشد قیمت‌ها و تورم شد.

سعادت مهر گفت: بنابراین می‌توان گفت در پنج استانی که بالاترین نرخ تورم را داشته‌اند از جمله استان لرستان، نوع واکنش مردم به گونه‌ای بوده که بار روانی تحریم‌ها ماگزیمم اثرگذاری را داشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها