رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457277

نامه وزارت ورزش و جوانان به مجلس برای واگذاری سرخابیها

ساعت 24-معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: فدراسیون‌ها باید مدیریت جدی‌تری در منابع مالی داشته باشند.

محمدرضا داورزنی در نشست خبری امروز (یکشنبه) خود با تبریک هفته دولت گفت: همان طور که می‌دانید، سال 98 سال مهمی برای ورزش کشور است، چون در سال قبل از المپیک هستیم. رشته‌های المپیکی در حال تلاش هستند تا بتوانند شرایط لازم برای کسب سهمیه و مدال‌آوری را داشته باشند. با توجه به اینکه هزینه اعزام‌ها و برگزاری مسابقات و اردوها چند برابر شده، سال 98 سالی است که فدراسیون‌ها باید مدیریت جدی‌تری در منابع مالی داشته باشند تا از این بزنگاه تاریخی عبور کنند.

وی ادامه داد: برخی رشته‌ها باید برای کسب سهمیه در مسابقات مختلف شرکت کرده و امتیاز بگیرند، مثل تکواندو که اگر در یک رویداد شرکت نکند، امتیاز ورزشکار کم می‌شود. بنابراین چنین فدراسیون‌هایی باید تلاش زیادی برای اعزام داشته باشند.

داورزنی عنوان کرد: برخی رشته‌های دیگر نیز مسابقه خاص خودشان را دارند، مثل آنهایی که باید در رقابت‌های قاره‌ای شرکت کنند و حتی در بین قاره‌ای به میدان بروند، مثل والیبال که مرحله اول را پشت سر گذاشت و حال باید در مرحله دوم به تلاش خود ادامه بدهد و در مسابقات چین شرکت کند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: در این مسیر انتخابات مختلفی داشتیم و روسا انتخاب شدند. همچنین برخی دیگر از روسا باید انتخاب شوند و باید ثبات را حفظ کنیم، البته از طرف دیگر باید قانون را اجرا کنیم. در شهریور دوره چهار ساله دوومیدانی تمام و تا پایان شهریور سرپرست معرفی می‌شود. در والیبال هم که 9 شهریور ثبت نام انجام می‌شود و کار انتخابات انجام خواهد گرفت.

وی گفت: نکته دیگر بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال است. دولت این کار را مصوب کرد و کارهای لازم انجام گرفت و اطلاعات لازم از این دو باشگاه توسط سازمان خصوصی سازی گرفته شد. در این بین دوستان در مجلس تصمیمی گرفتند که با قبل متفاوت بود. به همین دلیل جلساتی را در مجلس و سازمان خصوصی سازی برگزار کردیم. به دلیل نوع واگذاری، جمع‌بندی ما با سازمان خصوصی سازی این بود که این مدل واگذاری با مشکل مواجه می‌شود.

داورزنی افزود: نظر وزارت این بود که این واگذاری به هر شکلی انجام شود و حتی یک درصد هم در اختیار دولت نباشد. ما به نوعی پارادوکسی داریم که مردم انتظار موفقیت دو باشگاه را دارند و از طرف دیگر نگاه قانونی و دولتی اجازه پرداختی را نمی‌دهد. جمع اینها اجازه اداره کردن آنها را نمی‌دهد، به همین دلیل اصرار وزارت ورزش بر واگذاری است. در نهایت نامه‌ای به ریاست مجلس فرستادیم و تاکید کردیم که باید در مصوبات مجلس اصلاحات انجام شود تا کار واگذاری این دو باشگاه تمام شود.

وی با اشاره به بحث استعدادیابی گفت: با توجه به اینکه کار برخی فدراسیون‌ها در حوزه قهرمانی کمرنگ شده و در حوزه باشگاه‌ها فعالیت دارند، تعداد زیادی ورزشکار مستعد دیده نمی‌شوند. به همین دلیل موضوع المپیاد استعدادیابی را ایجاد کردیم و سن 12 تا 15 سال را مدنظر قرار دادیم. بیش از دو هزار نفر به عنوان استعداد ناب کشف شدند تا تحت پوشش باشند. برای مرحله دوم قرار شد در مرداد امسال باشد که 760 هزار نفر در 19 استان مسابقه می‌دهند که طبیعی است از این تعداد بانک استعدادها به بیش از 5 هزار نفر می‌رسد. این بحث را دنبال کردیم تا از کار گلخانه‌ای فاصله بگیریم و این نفرات به تیم‌های ملی راه پیدا کنند. این کار هر ساله در کشور انجام می‌شود و فدراسیون‌ها می‌توانند روی این استعدادها سرمایه گذاری کنند.

داورزنی تصریح کرد: از امروز جلسات خود را با فدراسیون‌ها برای تفاهم نامه مالی آغاز و سعی می‌کنیم در دو هفته با همه فدراسیون‌ها امضا کنیم تا تکلیف مشخص شود. با توجه به اولویت در رشته‌های المپیکی، این تفاهم نامه‌ها امضا می‌شود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره اعضای هیئت مدیره پرسپولیس و استقلال و تجمع هواداران مقابل دو باشگاه و حضور کارمندان وزارت ورزش در هیئت مدیره دو باشگاه گفت: این بدان معنا نیست که کارمندان وزارت ورزش نمی‌توانند عضو هیئت مدیره باشند، بلکه باید مأمور شوند و دو شغله نباشند. سلطانی‌فر در حال بررسی است تا تصمیم لازم را بگیرد.

وی درباره نحوه مدیریت هزینه برای فدراسیون‌ها در آستانه المپیک گفت: همه فدراسیون‌ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. دولت قسمتی از منابع مالی را تامین می‌کند و دولت هم براساس اولویت بندی‌ها توجه می‌کند و منابع این فدراسیون‌ها بیشتر است. خواسته فدراسیون‌ها هیچ وقت سازگاری با هزینه‌ها ندارد و نمی‌توانیم پاسخ همه را بدهیم. به برخی فدراسیون‌ها تقریبا دو میلیارد می‌دهیم و البته کشتی زیادتر است. فوتبال هم صرفاً المپیکی نیست و پارسال کمک زیادی شد. به سایر رشته‌ها 150 میلیارد روی هم کمک شد. وقتی به یک استان کمک می‌شود، در واقع به آن رشته مربوط کمک صورت می‌گیرد که در واقع کمک به ورزش کشور است. مجموعا تعهد وزارت ورزش به فدراسیون‌ها انجام می‌شود و آنها هم البته نباید محدود به منابع دولتی باشند و باید از سایر منابع بهره ببرند.

داورزنی عنوان کرد: اگر نگاه فدراسیون‌ها فقط یه منابع دولتی باشد، قطعا به مشکل می‌خورند. پولی که ما می‌دهیم، پاسخگوی همه نیازهای فدراسیون‌ها نیست و خودشان باید از سایر بخش‌ها استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس هیئت مدیره استقلال چه کسی است و چه کسی جایگزین سعادتمند می‌شود و همچنین انتقادهای علی پروین از وزارت ورزش گفت: خواست ما در وزارت ورزش واگذاری دو باشگاه است، اما با مدل فعلی که مجلس عنوان کرده، امکان پذیر نیست. آقای سعادتمند به دلایل شخصی استعفا کرد که مورد پذیرش نبود. انتخاب جانشین هم در اختیار وزیر است. موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال شعار و بحث تبلیغاتی نیست و اعتقاد داریم که دولت نباید تیمداری کند. الان تلاش می‌کنیم مشکلی نباشد. نمی‌توان همه هواداران را راضی نگه داشت. دو باشگاه سال گذشته موفق بودند و در آسیا جلو رفتند. دغدغه هواداران و پیشکسوتان قابل احترام است و تلاش می‌کنیم آسیبی به آنها واگذار نشود.

داورزنی گفت: دغدغه ریاست هیئت مدیره استقلال در روزهای آینده حل می‌شود. اعضای هیئت مدیره از قوطی در نیامده‌اند و صاحب نظر هستند و آنها انتخاب می‌کنند. وزارت ورزش هم تلاش کرده که نظارت کند، اما دخالت نکند تا به قول دوستان از قوطی افراد را دربیاورد. در واقع دوران از قوطی درآوردن تمام شده است.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره مشکل مالیاتی فدراسیون‌ها گفت: فدراسیون‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند، اما با توجه به اینکه در چهار سال اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند، این بدهی ایجاد شده است. این موضوع در حال پیگیری است و دوستان تلاش می‌کنند که حل کنند. باشگاه‌ها باید مالیات بر عملکرد هم بدهند که پرسپولیس و استقلال در این چهار دهه سودآور نبوده‌اند که بخواهند مالیات بدهند. باید اظهارنامه مالیاتی داده می‌شد و این اتفاقات در حوزه این دو باشگاه رخ خواهد داد.

وی درباره پیش‌بینی از تعداد سهمیه المپیک گفت: هم در المپیک و هم در پارالمپیک نگاه همه فدراسیون‌ها و ستاد بازی‌ها مبتنی بر واقعیت ها است. علیرغم همه محدودیت‌ها تلاش می‌کنیم خللی به کسب سهمیه وارد نشود. طبیعی است که سعی داریم نسبت به دوره گذشته تعداد سهمیه‌ها بیشتر باشد. هنوز زمان برای کسب سهمیه برخی رشته‌ها باقی مانده است. پیش‌بینی ما ایجاد شرایط بهتر در کسب سهمیه نسبت به دوره گذشته است. مردم انتظار کسب سهمیه المپیک از والیبال و برخی رشته‌های دیگر دارند و منتظریم که زمان کسب سهمیه آنها فرا برسد. کمی که جلوتر برویم، گزارش کامل‌تری در این باره ارائه می‌دهیم.

داورزنی اظهار داشت: برای افرادی که کسب سهمیه کنند، حقوق پنج میلیونی در هر ماه پرداخت می‌شود که برای یک سال 60 میلیون تومان می‌شود تا حداقل از این بابت دغدغه نداشته باشند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره پست‌های محمدرضا ساکت در فدراسیون فوتبال گفت: او و امثال او که بازنشسته هستند، نمی‌توانند مسئولیت اجرایی در ارکان فدراسیون داشته باشند. اینکه چنین افرادی می‌توانند همکاری کنند، منع قانونی ندارد، اما مقررات و اجازه‌ای که قانون می‌دهد، استفاده از بازنشستگان به صورت مشاور و پاره وقت است. هر فدراسیونی که از بازنشسته‌ها استفاده کند، باید پاسخگو باشد و در این باره و استعفای انصاری‌فرد و شمسایی باید تاج پاسخ بدهد.

وی درباره معرفی تعدادی از روسای فدراسیون‌ها به دیوان محاسبات از جمله خودش گفت: همواره افراد مورد نظارت قرار می‌گیرند. سازمان بازرسی بعد از اینکه گزارش‌های خود از عملکرد فدراسیون‌ها را تکمیل می‌کند، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که باید پاسخ داده شود. تعدادی از فدراسیون‌ها و ادارات کل به همین دلیل به نهادهای نظارتی می‌روند تا پاسخگو باشند و این موضوع جدیدی نیست و در سال‌های گذشته به دفعات صورت گرفته است. این به معنای جرم نیست، بلکه بحث نظارتی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها