رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457686

مطهری: مصلحی باید بگوید چرا افرادی را مجبور به اعتراف در ترور دانشمندان هسته‌ای کردند/ابهاماتی درباره قتل فروهرها و انفجار حرم امام رضا وجود دارد

ساعت 24-علی مطهری در گفت‌وگویی گفت: موضوع کسانی که به عنوان قاتل شهدای هسته‌ای به جامعه معرفی شدند و مدتی نیز و از روی اجبار اعترافاتی را مطرح کردند و بعد هم آزاد شدند، می‌تواند درسی برای همگان باشد ولی به هرحال دولت و وزیر اطلاعات سابق (حیدر مصلحی) حتما باید پاسخگوی این موارد باشند. آنها باید بگویند که چرا و به چه دلیل و با چه مجوزی این اقدامات را انجام دادند.

مطهری
ماجرای بازداشت‌های وزارت درباره ترور دانشمندان هسته‌ای و آنچه مازیار ابراهیمی یکی از همین بازداشتی‌ها به زبان آورده بود از آن دست موضوعاتی بود که با گذشت چندین روز از افشای آن هنوز اما و اگرهایش پابرجاست تا جایی که علی ربیعی سخنگو دولت چنین اشتباهی را تائید می‌کند. علی مطهری در این رابطه معتقد است باید دستگاه و مسوولی که چنین قصوری را داشته عذر خواهی کند. مطهری در این رابطه این چنین گفت:

ابهاماتی درباره مازیار ابراهیمی و پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای مطرح شد. سخنگوی دولت نیز اشتباه رخ داده در این زمینه را به نوعی تایید کرد و به موازات آن سوالات بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، نگاه شما به این موضوعات چگونه است؟

موضوع مطرح ‌شده، موضوع بسیار مهمی است. در نتیجه دولت و به ‌طور کلی حکومت باید پاسخگوی ابهامات ایجاد شده باشند. اینکه تروری اتفاق افتاده و بعد مسوولان امنیتی و اطلاعاتی کشور برای اینکه به سرعت جوابی به مردم دهند و مسوولیت را از سر خود بازکنند، اقدام به بازداشت افرادی کنند و بعد هم آنان را تحت فشار به اعترافاتی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران کنند و در صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نمایش دهند، اصلا متناسب با اخلاق و روش‌های اسلامی ما نیست.

ممکن است سازمان‌های اطلاعاتی دنیا از این قبیل اقدامات انجام دهند و توجیهاتی نیز برای خود داشته باشند؛ ولی ما در جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی اسلامی مجاز به این قبیل اقدامات نبوده و نخواهیم بود. نمی‌توانیم به بهانه حفظ نظام و نشان دادن اقتدار آن به چنین اقداماتی دست بزنیم. ما در حکومت اسلامی حق این اقدامات را نداریم؛ چرا که اسلام دست ما را بسته است.

با این حال متاسفانه شاهد هستیم که در جمهوری اسلامی از این اتفاقات رخ می‌دهد و افرادی به بهانه حفظ نظام، ممکن است فردی را که جنایتی مرتکب نشده متهم کنند. آن ‌هم فقط برای اینکه جوابی به مردم داده باشند. این ظلم است؛ ما مجاز به این اقدامات نیستیم.

در موضوع انفجار در حرم امام رضا(ع) در سال 73 نیز ابهاماتی مطرح است و لازم است درباره آن روشنگری صورت بگیرد. در موضوع قتل‌های زنجیره‌ای نیز چنین اتفاقاتی افتاد و می‌توان گفت که آن موضوع نیز از نظر مساله حفظ نظام از همین قماش است. آنجا هم می‌گفتند که ما برای اینکه دگراندیشان و روشنفکران را بترسانیم، چند نفر از آنها را از بین می‌بریم. مساله قتل داریوش فروهر و همسرش نیز از همین جنس بود. مساله تصمیم به قتل نویسندگان (شانزدهم مرداد سال 75) در ماجرای اتوبوس حامل نویسندگان در سفر به ارمنستان نیز به همین شکل بود.

به این ‌ترتیب و به ‌عقیده شما می‌توان این اتفاقات را ناشی از قصور برخی افراد در بدنه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دانست؟

متاسفانه کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، فکر می‌کنند که در حال خدمت به نظام هستند و عمدتا توجیهی با این مبنا برای خود ایجاد می‌کنند که «ما برای حفظ نظام می‌توانیم به چنین اقداماتی دست بزنیم». باید از این افراد سوال کرد که اگر قتل‌های زنجیره‌ای و مانند آن انجام نشده بود، نظام از بین رفته بود؟ اساسا چه نیازی به این کارها وجود داشته و دارد؟ البته باید گفت همیشه این افراد در بدنه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هستند و مقامات عالی‌رتبه معمولا اجازه انجام چنین اقداماتی را نمی‌دهند. اسلام اجازه نمی‌دهد که ما برای رسیدن به یک هدف مقدس از وسیله و روش نامقدس استفاده کنیم. اسلام نمی‌گذارد که ما برای حفظ نظام اسلامی به قتل دیگران دست بزنیم یا افراد بی‌گناه را به عنوان مجرم به جامعه معرفی کنیم.

ماجرای مازیار ابراهیمی می‌تواند پیامی برای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی داشته باشد؟

موضوع کسانی که به عنوان قاتل شهدای هسته‌ای به جامعه معرفی شدند و مدتی نیز و از روی اجبار اعترافاتی را مطرح کردند و بعد هم آزاد شدند، می‌تواند درسی برای همگان باشد و بنده امیدوارم که این موارد عبرتی باشد برای مسوولان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی. این را نیز باید بگویم که ما از اینکه این بی‌گناهان اعدام نشدند، خوشحالیم و همچنین تشکر می‌کنیم از نظام جمهوری اسلامی که وارد عمل شد و این افراد را نجات داد ولی به هرحال دولت و وزیر اطلاعات سابق (حیدر مصلحی) حتما باید پاسخگوی این موارد باشند. آنها باید بگویند که چرا و به چه دلیل و با چه مجوزی این اقدامات را انجام دادند. آقای مصلحی باید پاسخگوی این سوالات و ابهامات ایجاد شده باشد.

شما گفتید که وزیر اطلاعات سابق باید پاسخگوی ابهامات موجود در پرونده مازیار ابراهیمی باشد ولی نمایندگان مجلس از وزیر اطلاعات فعلی در این زمینه سوال پرسیده‌اند. سوال اینجاست که مجلس ابزاری برای طرح سوال از وزیر اطلاعات سابق ندارد؟

نمایندگان راهی جز طرح سوال از وزیر اطلاعات فعلی ندارند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون باید این سوال را از وزیر اطلاعات فعلی (سیدمحمود علوی) بپرسند که این کار را نیز کرده‌اند و او باید پاسخ سوالات و ابهامات در این پرونده را از وزیر اطلاعات سابق گرفته و به مجلس ارایه دهد.

ما معتقدیم که همه ‌چیز باید در کشور روشن و شفاف باشد. ما نباید به مردم دروغ بگوییم. اگر روزی تروری در کشور اتفاق افتاد و دستگاه‌های مسوول به هر دلیلی نتوانستند قاتل را پیدا کنند، بیایند و این موضوع را به مردم اعلام کنند. نباید بی‌جهت و برای اینکه به قول خودشان اقتدار نظام را نشان دهند، افراد بی‌گناهی را متهم کنند. نظام جمهوری اسلامی باید الگویی باشد برای تمام جهان. نمی‌شود که ما هم مانند سایر نظام‌های امنیتی و اطلاعاتی از این قبیل جنایت‌ها انجام دهیم.

شاهد هستیم که پس از طرح ماجرای مازیار ابراهیمی، دستگاه مسوول در این زمینه سکوت کرده است؛ نظرتان در این رابطه چیست؟

سکوت درست نیست؛ افرادی که ثابت شده اشتباه کرده‌اند، باید عذرخواهی کنند و همزمان خسارت‌هایی را که به آن افراد (مازیار ابراهیمی و سایر متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای) وارد کرده‌اند، جبران کنند. حتی باید از خانواده آنان نیز دلجویی شود. این اقدامات است که اعتماد جامعه را به نظام جمهوری اسلامی افزایش می‌دهد. پنهان‌کاری موضوع درستی نیست. اگر در جایی اشتباهی انجام شده باید این موضوع را اعلام کنیم. هیچ اشکالی ندارد. آن زمان است که مردم حرف‌ها و اظهارات ما را باور خواهند کرد ولی اگر دائم ما دروغ بگوییم و فکر کنیم با این رفتارها اقتدار نظام را بالا می‌بریم، اشتباه است. ما باید بدانیم که اقتدار نظام جمهوری اسلامی مستقیما به اعتماد مردم بستگی دارد. بنابراین امروز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و حتی قضایی و کلیه افرادی که خطا کرده‌اند، باید عذرخواهی کنند. این موضوع باید به امری رایج در کشور تبدیل شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها