رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457689

فشار ارز و سکه افتاد/ دلار به کف ۷ ماهه برگشت

ساعت 24-در سومین روز کاری هفته، دلار و سکه تمام، حرکت در مسیر کاهشی را ادامه دادند. روز دوشنبه، دلار ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

دلار
درست در تاریخ ۲۳ مردادماه سال جاری قیمت دلار یک بار به این سطح رسیده بود؛ سطح قیمتی که از آن جهت مهم بود که بازار از ۱۴ بهمن ماه ۹۷ همواره با قیمت‌هایی بالاتر از آن معامله می‌شد. اکنون بازار یک بار دیگر به این سطح رسیده است و در صورت شکست آن می‌تواند صاحب رکوردهای کاهشی جدیدتر ‌شود و انتظارات کاهشی را حداقل برای کوتاه مدت فعال تر کند.

با این حال، به نظر می‌رسد، این کار چندان هم ساده نباشد، خصوصا آنکه معامله‌گران حداقل روز دوشنبه با وجود اینکه قیمت دلار تا سطح ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی پایین رفته بود، با خریدهای خود زمینه ساز بازگشت قیمت و حفظ کف ۷ ماهه شدند. تحلیل گران فنی باور دارند که سطح حمایتی مهم بازار از این پس محدوده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و مرز ۱۱ هزار تومانی است؛ خصوصا مرز دوم که یک بار قیمت پس از برخورد با آن با افزایش به یکباره شدیدی مواجه شد. اواخر تیرماه بود که قیمت دلار تا آستانه مرز ۱۱ هزار تومانی پایین رفت ولی ظرف ۴۵ دقیقه نزدیک ۵۰۰ تومان رشد کرد و در انتهای همان روز نیز با قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد. با این حال، عده‌ای از کاهشی‌های بازار باور دارند، شرایط فعلی بازار ارز با زمان یاد شده متفاوت است. در آن مقطع زمانی، قیمت دلار دچار هیجان کاهشی شده بود و با افت‌های سنگین رو به سوی سطوح پایین تر می‌کرد؛ با این حال، در مقطع فعلی نوسانات کاهشی بازار ادامه یافته است ولی با سرعت و میزان کمتر. از نظر کاهشی ها، همین موضوع بازگشت قیمتی دلار را دشوارتر کرده و زمینه ساز ثبات نسبی در بازار شده است.

گرفتاری نوسان گیران در دامنه‌ای محدود

بازار هر چند توان افزایش قیمت خاصی را از خود نشان نداده است، ولی از آن سو در برابر ریزش قیمت‌ها نیز مقاومت می‌کند. به‌عنوان مثال، در بازار ارز، دلار در یک ماه اخیر به ندرت توانسته است سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی را بشکند و از آن سو در برابر نزول به زیر سطح ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان نیز بسیار مقاوم بوده است. به این ترتیب، نوسان گیران در یک دامنه حدودا ۵۰۰ تومانی گرفتار شده‌اند که اخیرا حتی این بازه نوسانی کوتاه تر شده است. هر چقدر دامنه این نوسانات کوتاه تر شود، تمایل معامله‌گران برای حضور در بازار کاهش بیشتری پیدا می‌کند. به گونه‌ای که یکی از علل مهاجرت معامله‌گران به سایر بازارها نیز همین نوسانات کم عنوان شده است.

سکه ۳۰ هزار تومان افتاد

روز دوشنبه در بازار سکه نیز شاهد افت قیمت بودیم و فلز گرانبهای داخلی طی یک روز ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با فاصله‌گیری از مرز ۴ میلیون و۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تن داد. یکی از مهم ترین عواملی که یاریگر افت قیمتی سکه بود، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود که روز دوشنبه به زیر مرز هزار و ۵۰۰دلاری سقوط کرد. البته جدا از افت دلار و اونس به‌عنوان دو عامل تاثیرگذار، متغیر مهم تری که بازار سکه را با کاهش‌های اخیر مواجه کرده است، کاهش تقاضای معامله‌گران بزرگ و حتی افراد عادی است. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، افراد عادی در شرایطی فعلی برای مراسم عروسی و حتی اعیاد مذهبی ترجیح می‌دهند اقدام به خرید سکه‌های کوچک تر کنند. کاهش تقاضای سکه در حالی در بازار رخ داده است که معمولا در آستانه اعیاد مذهبی معامله‌گران بزرگ قیمت‌ها را بالاتر می‌بردند، چرا که انتظار داشتند با تقاضای افراد عادی مواجه شوند. از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر کمتر به بازار سکه به‌عنوان یک بازار سرمایه‌گذاری توجه شده است. به گفته فعالان، به نظر می‌رسد برای بازیگران بزرگ‌تر فعلا بازار سهام گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری بوده است. البته ممکن است بازگشت بهای اونس به بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلار و آغاز به کار بازارهای ارزی همسایه تا حدی زمینه‌ساز تحریک قیمت فلز گرانبهای داخلی شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها