رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457719

چرا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اجرا نشد؟

ساعت24-اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که یکی از ثمرات دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه‌جویی را در پی داشت، در حالی لغو شد که با وجود نارضایتی مردم و مسوولان فناوری اطلاعات، مشخص نیست چه کسی از لغو این پروژه بهره می‌برده است!؟

موضوع اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، آبان ماه سال گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. محمدجواد آذری جهرمی آن زمان از تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی خبر داد و گفت: ۱۰ میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی‌ که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی خواهد شد.

او همچنین درباره‌ی مزایای این طرح گفته بود: به‌جای این‌که مردم در صف بایستند تا در پلیس + ۱۰ ثبت‌نام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه‌ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می‌شود.

امیر ناظمی - رییس سازمان فناوری اطلاعات - نیز با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، گفته بود: در طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و تبادل اطلاعات بین آن‌ها از صدور ۱۰ میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساخت‌ها و اتصالات چند میلیاردی جلوگیری شد.

حتی تا اردیبهشت ماه سال جاری نیز همچنان تصمیم به اتصال کارت سوخت و کارت بانکی بود تا جایی که زیبا اسماعیلی -سخنگوی پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران- گفته بود: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند و کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.

اما در نهایت اواخر تیرماه اعلام شد کارت بانکی زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه‌بندی اعمال شود و در حال حاضر نیز برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد و به همین دلیل اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی‌شود. در عین حال استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه اجباری شده است و همه افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت ندارند، می‌تواند با مراجعه به پلیس +۱۰ تقاضای صدور کارت کنند.

پس از آن این شائبه مطرح شد که اشکالات فنی مانع از اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی شده اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع گفت: اشکال فنی در اتصال سیستم کارت بانکی به سوخت وجود ندارد. سناریوی اول در این زمینه، دونرخی بود که قابلیت کار کردن داشت، اما در سناریوی تک‌نرخی، به نظر می‌رسد استفاده از کارت بانکی با سیکل فعلی شرکت پخش و پالایش، همخوانی نداشته باشد.

از آن پس شرکت ملی پست نیز در تلاش است کارت‌های سوخت را به مالکان خودروها برساند و از طرفی افراد برای دریافت این کارت‌ها، باید به مراکز پستی مراجعه کنند که به نظر می‌رسد این موضوع انتقادهای زیادی را در پی داشته است و در حالی که حتی روزهای پایانی هفته‌ی گذشته نیز دفاتر پستی برای تحویل کارت‌های سوخت باز بودند، اما هنوز کارت‌هایی هستند که در پست مانده‌اند و از طرفی افراد زیادی از روند طولانی و بی‌نظم دریافت کارت‌هایشان شکایت دارند.

انتقاد از این فرآیند به شبکه اجتماعی توییتر هم کشیده شده و رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به توییت یکی از کاربران از روند انتظار مردم در صف دریافت کارت سوخت، نوشت: لجاجت می‌تواند به حدی باشد که مردم را ساعت‌ها توی صف‌های مختلف نگه دارند، اما مبادا که از فناوری اطلاعات و شفافیت بهره ببرند. گیرم که نمی‌توانید به کارت بانکی اعتماد کنید؛ به ثبت‌نام الکترونیکی هم نمی‌توانستید؟ فقط می‌توانم بگویم متاسفم!

در عین حال رضا باقری اصل - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- نیز در توییتر خود برنده‌ مواجهه کارت‌ هوشمند سوخت با پروژه‌ "هر کارت بانکی، یک کارت سوخت" را نظام اداری غیر شفاف، ناکارآمد و فرآیند غیرقابل‌ نظارت و تک‌بانکی دانست و نوشته است: بازنده مردم در صف و اعتماد مردم البته آن‌هایی که امیدشان را برای تغییر زود از دست می‌دهند.

به نظر می‌رسد این‌که چرا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که در ابتدا یکی از ثمره‌های دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه‌جویی را در پی داشت، به یک باره لغو شد و دلایلی از جمله عدم سهمیه‌بندی و یا تک‌نرخی بودن بنزین را برای این موضوع عنوان کردند، نه تنها مورد سوال کاربران و مالکان خودرویی است که این روزها باید بخشی از صرف خود را برای دریافت کارت سوخت در صف‌های طولانی بگذرانند، بلکه مسوولان فناوری اطلاعات هم چندان دل خوشی از لغو این پروژه ندارند؛ هرچند در این زمینه مدعی‌اند کاری از دستشان برنمی‌آید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها