رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 457942

زاخارووا: استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا،‌ تهدیدی برای امنیت جهانی است

ساعت 24- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه استقرار موشک های آمریکا در آسیا تهدیدی برای امنیت جهانی است، اعلام کرد: به همین دلیل روسیه و چین درخواست برگزاری نشست فوری شورای امنیت داده اند.

style="text-align:justify">ماریا زاخارووا امروز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود که در شهر پیتیاگورسک در سرزمین استاوروپول در منطقه قفقاز شمالی روسیه برگزار شد گفت: روسیه با حمایت چین درخواست برگزاری نشست شورای امنیت درخصوص طرح های آمریکا برای تولید و استقرار موشک های میان برد کرده است.
وی ادامه داد: اقدامات آمریکا و طرح های این کشور برای استقرار موشک های خود در منطقه آسیا و اقیانوس آرام تهدیدی برای امنیت بین المللی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که امروز نشست شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به طرح های موشکی آمریکا برگزار می شود.
سه روز پیش وزارت دفاع آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک زمین پایه غیر اتمی که طبق پیمان موشکی تا سه هفته پیش ممنوع به حساب می آمد، خبر داد.
پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن و مسکو امضا شد.
'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته با برد کوتاه (از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها نکنند.
ایالات متحده و ناتو از پارسال شروع به متهم کردن مسکو مبنی بر نقض این پیمان با ساخت موشک جدیدی کردند، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شد با این وجود دونالد ترامپ سرانجام دستور خروج آمریکا از این پیمان را صادر کرد و روسیه نیز مقابله به مثل کرد و همزمان با آمریکا از پیمان خارج شد تا به این ترتیب یکی از مهمترین پیمان های جهان در خصوص کنترل تسلیحات به تاریخ بپیوندد.
کشورهای قدرتمند اروپایی از روسیه خواسته بودند برخلاف آمریکا به صورت یکطرفه به این پیمان پایبند بماند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی روسیه را مسبب پایان یافتن این پیمان خواند و اعلام کرد که آلمان در این موضوع کنار متحد خود (ناتو) می ماند.
تروریست ها به حملات در ادلب ادامه می دهند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از سخان خود گفت: در شرایط نسبتا باثبات سوریه وضعیت ادلب متشنج است و علت آن تحرکات و حملات تروریست ها است.
وی افزود: تروریست ها از 16 تا 19 ماه اوت شش حمله کرده و در آن از آتشبار، سلاح های سنگین، خمپاره، نفربرهای زرهی و خودروهای حامل تیربارهای سنگین استفاده کردند.
زاخارووا با بیان اینکه در ماه اوت در مجموع تروریست ها 19 حمله کرده اند، افزود: در جریان این حملات 124 سرباز سوری کشته و بیش از 220 نفر مجروح شده اند و پنج غیرنظامی نیز کشته و 13 غیرنظامی دیگر مجروح شدند.
وی ادامه داد: ارتش سوریه بیش از 10 روستا را از وجود تروریست ها پاکسازی کرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که روسیه با ترکیه برای تامین امنیت و بهبودی وضعیت منطقه امن ادلب در راستای توافقنامه سوچی همکاری می کند.
در شمال شرق سوریه و در همسایگی ترکیه استانی به نام ادلب وجود دارد که اکنون به آخرین کانون تجمع تروریست ها در این کشور عربی تبدیل شده است.
ترکیه و روسیه شهریورماه پارسال به توافقی دست یافتند که به ترکیه اجازه می داد به تدریج تروریست ها را از این منطقه خارج کند توافقی که تا امروز موفق نبوده است.
روس ها نیز بارها به ترکیه اعلام کرده اند که این وضعیت نمی تواند تا همیشه ادامه یابد بنابراین هر لحظه ممکن است ارتش سوریه با همراهی روسیه برای بیرون کردن تروریست ها از ادلب دست بکار شوند.
با این وجود هر از چند گاهی تروریست ها به پایگاه های روسیه در نزدیکی ادلب یا ارتش سوریه شبی خون می زنند و روسیه نیز در مقابل کانون های تروریستی در این منطقه را بمباران می کند مساله ای که به سرعت واکنش رسانه ها و مقامات غربی را در پی دارد و ارتش سوریه یا روسیه را متهم به کشتار غیرنظامیان و افراد بی گناه در این منطقه می کنند.

وزیر خارجه هند به روسیه سفر می کند
زاخارووا در ادامه کنفرانس مطبوعاتی گفت که وزیر خارجه هند روز 27 ماه اوت (روز سه شنبه هفته آینده) به مسکو سفر و با وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد.
وی افزود: در دستور کار سرگئی لاوروف و سوبرامانیام جی شانکار وزیران خارجه روسیه و هند گفت وگو درخصوص وضعیت متشنج پیرامون منطقه جامو و کشمیر نیز قرار دارد.
وی ادامه داد: در جریان مذاکرات وزرای خارجه روسیه و هند طیف وسیعی از مسائل دوجانبه و منطقه ای و نیز برخی مسائل مهم بین المللی مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
هند به تازگی با اعزام نیروهای جدید به منطقه کشمیر، اختیارات ویژه ای که طبق قانون اساسی این کشور به این منطقه عمدتا مسلمان نشین اعطا شده بود را لغو کرد.
هند و پاکستان که تنها بخشی از منطقه کشمیر را تحت کنترل دارند، مدعی مالکیت کل این هستند. این منطقه از زمان استقلال دو کشور در سال 1947 به مقوله مورد مناقشه بین دو کشور تبدیل شد و تا کنون دو بار بر سر آن جنگ درگرفته است.

تلویزیون اوکراین علیه روسیه تبلیغ می کند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه به راه اندازی یک شبکه تلویزیونی اوکراینی اشاره کرد که برای مخاطبان خود در روسیه برنامه هایی به زبان اوکراینی و روسی پخش می کند.
وی افزود: این شبکه تلویزیونی تبلیغات گسترده ضدروسی دارد و در آن انواع اتهامات بی اساس به روسیه وارد می شود.
زاخارووا گفت: این شبکه اوکراینی مانع فعالیت مناسب شبکه های تلویزیونی روسیه می شود و تعهدات بین المللی در فعالیت آن نقض می شود.
اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کییف از آن به عنوان «انقلاب» و روس‌ها «کودتا» یاد می‌کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کییف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می‌دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
از آن تاریخ به این طرف، اگر چه محوبیت پوتین در روسیه چندبرابر شد اما آمریکا و غرب انواع تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت‌ها و شرکت‌هایی که در کریمه فعالیت می‌کنند وضع کردند تا شاید کرملین از کریمه پا عقب بگذارد.
مخالفان روسیه همچنین در چند سال گذشته شروع به ارسال انواع سلاح و مهمات به اوکراین کرده اند.

وجود دودستگی در جی هفت
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به موافقت فرانسه و آمریکا با حضور مجدد روسیه در گروه جی هفت خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی اعضای دیگر جی هفت نقطه مقابل آن را گفتند.
وی افزود: سابق رسم بر این بود که اگر یک گروه یا مجمع سیاسی می خواست موضع خود را اعلام کند با یکدیگر مشورت و سپس موضع خود را اعلام می کردند.
زاخارووا گفت: اما همینک بنظر می رسد چنین رسمی منسوخ شده است و هر عضو گروه سیاسی، دیدگاه خود را بیان می کند.
روسیه از سال 2014 و پس از حوادث اوکراین از گروه هشت کشور صنعتی جهان موسوم به جی هشت اخراج شد.

اعضای این گروه که اکنون جی هفت خوانده می شود، اعلام کرده اند تا حل نشدن بحران اوکراین و پس از بازپس دادن کریمه به اوکراین، روسیه می تواند دوباره به گروه جی هفت بازگردد.

کشورهای غربی درباره آزادی بیان دروغ می گویند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشورهای غربی در مبحث آزادی بیان یا دروغگویی می کنند و یا دست به ریاکاری میزنند و از آن برای سرکوب و فشار بر دیگر کشورها استفاده ابزاری می کنند.
وی افزود: به عنوان مثال رسانه های روسی را در کشورهای بالتیک تحت فشار قرار می دهند اما کشورهای غربی در این باره سکوت می کنند.
زاخارووا همچنین از رویکرد رادیو دویچه وله آلمان به شدت انتقاد کرد که اخبار درباره روسیه را بطور یکسویه پوشش می دهد.
وی این رسانه آلمانی را به مداخله در امور داخلی روسیه و تحریک ناآرامی ها متهم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها