رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 458378

سناریوهای سفر ظریف به فرانسه مذاکره

تیرماکرون به هدف نشست وانعطاف به دست آمد؟

ساعت 24 --محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بدون اعلام قبلی با هوپیمای دولتی ایران به شهر بیاریتز فرانسه رفت و دقایقی پس از ورود به این شهر گفتگوها را با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود آغاز کرد.کاخ الیزه می‌گوید فرانسه، آمریکا را در جریان این دعوت از آقای ظریف گذاشته اما کاخ سفید این موضوع را تکذیب می‌کند و برخی مقامات سابق و فعلی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند اگر این دعوت بدون اطلاع آقای ترامپ بوده "توهین" به او محسوب می‌شود.کاخ الیزه در واکنش به اینکه آقای ترامپ از این سفر غافلگیر شده به رویترز گفت هماهنگی "در زمانی بسیار کوتاه" انجام گرفت و دیگر کشورها "در اسرع وقت" و در عرض "چند ساعت" در جریان قرار گرفتند و به موقع مطلع از این سفر مطلع شده بودند .

ظرظرظر
an dir="RTL">پیشتر خبرگزاری‌های ایران به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داده بودند که "به دعوت وزیر امور خارجه فرانسه، ظریف برای ادامه رایزنی ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت."سران هفت کشور اقتصادی جهان در جنوب فرانسه برای نشستی دو روزه گردهم آمده‌اند قرار است مسائلی مهم از جمله تنش در خلیج‌فارس و اختلافات میان تهران و واشنگتن و بحران آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون برزیل در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گیرد.امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پیشتر گفته بود که رهبران شرکت کننده در نشست گروه هفت برغم اختلافات بر سرتوافق هسته‌ای ایران، موضع مشترکی نسبت به این کشور دارند. آقای مکرون همچنین با تاکید بر این که هیچ یک از کشورهای گروه هفت خواستار دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست، گفته بود همه اعضای گروه هفت به برقراری صلح و ثبات در منطقه پایبند هستند.بنابر گزارش رسانه‌های فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی که هنگام ناهار دو نفره روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا داشت جزئیاتی از طرح خود برای کاهش تنش میان واشنگتن و تهران را مطرح کرده است.اظهارات مقام های ارشد امریکایی و اروپایی حاکی از آن بود که به اجماعی درباره پرونده ایران رسیده اند. هم ترامپ از لحن تندی علیه ایران استفاده نکرد و هم طرف های اروپایی پالس های مثبتی را دادند که این طور به نظر می رسید که توانسته اند به دستاوردهای ملموسی در پرونده ایران برسند. نفس انتخاب فرانسه برای ادامه مذاکره با ایران موید این ادعاست.در این میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا تاکید کرد از تلاش های نخست وزیر ژاپن در رابطه با ایران حمایت می کند و او را پیام رسان مناسبی میان ایران و امریکا می داند. این نشان می دهد که تلاش های آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن که خود در فرانسه حضور دارد نیز در پیشبرد تلاش ها برای کاهش تنش با ایران موثر بوده است. وی پیش از این به ایران سفر کرده بود و تلاش هایی را برای کاهش تنش میان امریکا و ایران آغاز کرده بود. آبه همچنین گفته بود که تلاش هایش در چارچوب تلاش های فرانسه است.

جزئیاتی از آن چه امروز احتمالا توافق شده و سبب شده است تا محمد جواد ظریف قبل از آغاز تور آسیایی خود عزم کند تا به فرانسه برود و دعوت همتای فرانسوی خود را اجابت کند، نداریم. اما آن چه پیش از این گفته می شد، حکایت از آن داشت که طرف فرانسوی پیشنهاد داده بود در جهت کاهش تنش میان ایران و امریکا و همچنین جلوگیری از ورود ایران به گام سوم از کاهش تعهدات برجامی اش، در زمان محدود با هدف ورود دو طرف به مذاکره، فرانسه امریکا را مجاب کند تا معافیت های نفتی ایران را برای تعداد محدودی از کشورها تمدید کند. گفته می شود کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، چین و تعدادی از کشور های اتحادیه اروپا (احتمالا فرانسه، یونان، ایتالیا و اسپانیا) به دنبال دریافت این معافیت هستند. همچنین طرف فرانسوی پیشنهاد داده است در طول مدت مذاکرات خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته شود و در چارچوب سازوکار موسوم به اینستکس ایران بتواند نیازهای خود را در زمینه های کالاهای غیرتحریمی از جمله مواد اولیه، غذا و دارو تامین کند. فرانسه پیشنهاد داده بود که 8 تا 10 میلیارد دلار از این صندوق را خود تامین کند و مابقی این مبلغ را کشورهای اروپایی تامین خواهند کرد. ظاهرا سفر اروپایی محمد جواد ظریف در همین چارچوب بوده است. ایران این طرح را رد کرده بود. گفته می شود در مقابل طرح فرانسوی، رئیس جمهوری ایران پیشنهاد داده است که سقف مدت زمان مذاکره برداشته شود و معافیت های نفتی ایران نیز شامل زمان نباشد. نمایندگان ایران در پاریس درباره همین موضوع در حال رایزنی با طرف فرانسوی بوده اند. همچنین محورهای مذاکره و این که درباره چه چیزهایی باشد نیز محل اختلاف است. ایران می گوید درباره برجام دیگر مذاکره نمی کند. اما امریکایی ها گفته اند که نزدیک شدن به پایان تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین آن چه در برجام به غروب برجام تعبیر شده که سقف زمانی تعیین شده برای غنی سازی اورانیوم توسط ایران است، دغدغه آنهاست. تا این لحظه ما چیزی بیش از این نمی دانیم و از جزئیات مذاکرات خبر نداریم. شاید بعد از سفر ظریف به پاریس که گفته شده است همین امشب پایان می یابد و به تهران برمی گردد تا تور آسیایی خود را آغاز کند، جزئیات بیشتری منتشر شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها