رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 458392

خشم مخالفان تندرو از تغییرمعنا دار مسیر بحث های ایران و آمریکا

تهران – واشنگتن از جنگ به صلح می رسند؟

ساعت 24-روزی که یک پهپاد آمریکایی در آبهای ایران در خلیج فارس از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد روزجشن مخالفان تندرو دولت روحانی بود ورهبران احزاب و گروههای طیف های مخالف اصلاحات به این باوررسیده بودند شاید تا روزجنگ زمان زیادی باقی نمانده است.

خبر
به گزارش ساعت24، اما این روزها به ویژه دراین چند روز که محمد جواد ظریف دریک فاصله کوتاه دوبار به فرانسه رفت و برگشت و اعلام کرد پیشنهادهای فرانسه درمسیر خوبی قراردارد همین گروهها و افراد و رسانه ای آنها بسیار خشمگین و نارحت هستند . تردیدانها در مجادله بیشتر با دولت شاید به این دلیل باشد که از همه ماجراهای این چند روز بی اطلاع هستند یا نمی خواهند باورکنند مسر بحث های ایران و آمریکا دست کم با توجه به صحبت های روحانی و مکرون و البته دونالد ترامپ به طورمعناداری تفاوت اساسی را تجربه می کند. احتمال دیدار واقعی است.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه می‌گوید شرایط برای دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی آماده شده و اظهار امیدواری کرد در چند هفته آینده این دو با هم دیدار کنند. مکرون که همراه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در اجلاس سران کشورهای گروه هفت صحبت می‌کرد گفت با رئیس جمهور آمریکا موافق است که ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند:"دو چیز برای ما خیلی مهم است، ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و شرایط کنونی به هیچ‌ وجه نباید ثبات منطقه را تهدید کند."مکرون همچنین گفت: "آنچه من به آقای ظریف و در تماس تلفنی به آقای روحانی گفتم این بود که اگر با دیدار با پرزیدنت ترامپ موافقت شود، من مطمئنم که می‌توان ترتیب آن را فراهم کرد."رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد که "مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات آقای ترامپ با حسن روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفته‌های آینده، بر اساس این گفتگوها بتوانیم شاهد دیدار پرزیدنت ترامپ و پرزیدنت روحانی باشیم."مکرون البته هشدار داد که "هیچ چیز هنوز قطعی نشده و اوضاع هنوز شکننده است اما گفتگو درباره برخی جزئیات فنی شروع شده که پیشرفتی هم داشته است."دونالد ترامپ نیز در باره ایران گفت: "آنها باید خوب بازی کنند، اگر متوجه منظورم می‌شوید، آنها نمی‌توانند آن کارهایی را می‌گویند می‌خواهند انجام بدهند، انجام بدهند، چون اگر این کار را بکنند با نیروی واقعا خیلی خشنی روبرو خواهند شد. برای همین من فکر می‌کنم که آنها خوب بازی خواهند کرد."او البته اضافه کرد که "اگر شرایط درست باشد"، احتمال دیدار با آقای روحانی در چند هفته آینده "واقع‌بینانه" است و اینکه او احساس خوبی به ایران دارد.ترامپ ساعاتی پیش گفته بود که "خیلی زود است" که با جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کند و تاکید کرده بود آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست بلکه خواهان ایرانی "قدرتمند" است. سرمقاله روزنامه کیهان دروز سه شنبه و تیتر اول این روزنامه تحلیل و هشدار به رییس جمهور است که چرا سخنان خود رادرباره گفت و گو نکردن با آمریکا دریک دوره کوتاه مدت تغییر دده است. یکی از سرمقاله نویسان خبرگزاری مخالف دولت نیز به دولت توصیه کرده است به جای اینکه سراغ امریکا و اروپا بود باید به سراغ چین و روسیه برود وتاکیددار باید کشتی های جنگی امریکایی را نابود کنیم تا این کشورها بترسند.
م احمد زید آبادی تحلیلگر مسایل بین المل درصفحه تلگرام خود نوشته است: محتوای کنفرانس خبری رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه متعاقب اعلام آمادگی حسن روحانی برای دیدار با "هر کسی" به نظرم نشان از تحول بسیار بزرگی در جهت‌گیری سیاسی دولت ایران دارد.برای تحلیل ماجرا باید منتظر موضع‌گیری جناح مقابل دولت ماند. با این حال، اگر تحولات اخیر، با چراغ سبز علنی و رسمی کلیت نظام همراه شود، دنیای تازه‌ای برای ایران در حال ظهور است ولی اگر بدون هماهنگی آنها صورت گرفته باشد توفانی داخلی در انتظار کشور است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها