رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 458402

ظریف نقشه راه تهران و پکن را به زبان چینی منتشر کرد

ساعت 24-وزیر امور خارجه که برای دیدار با مقامات چین به پکن سفر کرده است، با اشاره به رایزنی‌هایش با همتای چینی خود از پیشنهاد یک نقشه راه ۲۵ ساله برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار «یک پهنه، یک راه» خبر داد.

خبر
محمدجواد ظریف در توییتی به زبان چینی نوشت:

«با دوست خوبم «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت‌وگوی مفصل و سازنده‌ای داشتم. درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی دیدگاهی مشترک داریم. یک نقشه راه ۲۵ ساله برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار «یک پهنه، یک راه» پیشنهاد کردم.»

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای انجام سفری کاری در پکن حضور دارد عصر دوشنبه با آقای وانگ یی همتای چینی خود دو دور گفتگو و تبادل نظر کرد.

در این گفتگوها در خصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه، آخرین تحولات اجرای برجام و ابتکارات روسای جمهور ایران و فرانسه، نقشه راه ۲۵ سال آینده روابط دو کشور، امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز، تحریم های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده ضد کشورهای مستقل گفتگو و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط راهبردی و هزاران ساله دو ملت ایران و چین، فشار اقتصادی و تحریم های آمریکا ضد چین و نیز مداخله آن کشور و برخی کشورهای غربی در امور داخلی آن را محکوم کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه چین در این دیدارها ضمن تاکید بر چندجانبه گرایی، لزوم رعایت توافقات بین المللی و حفظ جایگاه شورای امنیت را یادآورشد و اظهار داشت: چین از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می کند.

طرفین در این دیدار روابط ایران و چین را همه جانبه و راهبردی خواندند و بر گسترش و تعمیق آن در همه زمینه ها تاکید کردند.

مسائل منطقه ای بویژه تحولات افغانستان از دیگر محورهای گفتگوی دو مقام بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها