رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 458818

دلایل کاهش نرخ ارز

ساعت24 - رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به روند نزولی نرخ ارز در چند هفته اخیر اظهار کرد که دولت توانسته شوک‌های اقتصادی و اثرات تحریم را مدیریت کند.

ارز
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به روند نزولی نرخ ارز در چند هفته اخیر اظهار کرد که دولت توانسته شوک‌های اقتصادی و اثرات تحریم را مدیریت کند.

محمد لاهوتی ، اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته اقتصاد ایران یک تجربه پرتلاطم و یک تجربه آرامش نسبی را تجربه کرده است. در سال ۱۳۹۷، با توجه به آغاز دور جدید تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، بازارهای مختلف اقتصادی شوک‌های جدی را تجربه کردند و این موضوع خود را در آمارهای اقتصادی پایان سال نشان داد. با این وجود اما در ماه‌های پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی سال جاری، فضا تغییر کرد و یک ثبات نسبی در بازار حکمفرما شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت توانسته در ماه‌های گذشته تا حدی شوک‌های اقتصادی و اثرات تحریم را مدیریت کند و از سوی دیگر فعالان اقتصادی نیز به درک جدیدی از شرایط رسیده‌اند و در همین مسیر اقدامات خود را برنامه‌ریزی می‌کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه مدیریت بانک مرکزی در کاهش و ثبات نرخ ارز موثر بوده است، تصریح کرد: اگر تاثیر رکود بر کاهش تقاضای دلار را کنار بگذاریم، دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های دولت توانست بخشی از تلاطم‌ها و شوک‌هایی که بازار ارز تجربه می‌کرد را مدیریت کند و نرخی که امروز به آن رسیده‌ایم، تا حدی نتیجه همین اقدامات موثر است.

به گفته لاهوتی، فارغ از فضای کلی بازار، آنچه در روزهای گذشته رخ داد، از خبرها و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال مذاکرات جدید سیاسی تاثیر پذیرفت. وقتی فضای کلی مثبت باشد، خبرهای جدید می‌تواند اثرات مثبتی از خود بر جای بگذارد. البته آنچه در این میان اهمیت دارد، جلوگیری از شوک‌های قیمتی جدی است. اگر قیمت ناگهان بالا رود یا کاهش پیدا کند، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، بر هم خواهد خورد.

وی درباره تاثیر احتمالی کاهش نرخ ارز بر صادرات غیر نفتی نیز گفت: این تصور که با افزایش نرخ ارز، صادرکنندگان سودی قطعی خواهند داشت درست نیست، زیرا شاید در یک مرحله فروش، ناگهان درآمد ریالی افزایش پیدا کند اما در مرحله بعدی قیمت مواد اولیه و هزینه تولید بالا خواهد رفت و این مسئله به تولیدکنندگان فشار جدیدی وارد می‌کند. از این رو بیش از آنکه بالا بودن نرخ ارز به صادرکنندگان کمک کند، ثبات آن و امکان‌پذیر شدن برنامه‌ریزی برای آینده اهمیت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در چند هفته اخیر نرخ ارز و طلا در بازار نزولی شده است؛ به طوریکه دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان و سکه وارد کانال سه میلیون تومان شده است.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها