رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 459228

نقشه راه دیپلمات های ایرانی درمسیر پرواز به فرانسه چیست؟

پاریس ؛ عصای دست اقتصاد ایران

ساعت 24 -حالا اینطور به نظر می رسد که درغیاب خودخواسته یا ناخواسته آلمان و بریتانیا در رهبری اتحادیه اروپا برای برطرف کردن شکاف ایران با این اتحادیه پرچم دردست فرانسه قراردارد. رییس جمهور ایران در وضعیتی نیست که بتواند به بریتانیا از نظر سیاسی تکیه کند و آلمان ها نیز اصولا دراین نقشه ظاهر نمی شوند و آمریکا نیز به فرانسه اجازه داده است داستان ایران را دنبال کند.

فریب
dir="RTL">پس از قرار و مدارهای تلفنی روحانی و مکرون و دیدار رودرروی ظریف و رییس دولت فرانسه و درحالی که تنها چند روز به پایان مهلت ایران به اروپا مانده است که گامهایی تازه برای کاهش تعهدات برجامی بردارد، عباس عراقچی به همراه گروهی ا ز کارشناسان بانکی و اقتصادی به پاریس رفته اند .نقشه راه دولت و عراقچی درمسیر پرواز به فرانسه چیست ؟

بدون تردید هدف راهبردی و نخست ایران ازرهبری فرانسه و اتحادیه اروپا این است که راه را برای صادرات نفت ایران بازکنند؟آیا با توجه به خبری که دیروز تیتر نخست شماری از رسانه ها شد که پاریس به تهران گفته که واشنتگتن دراین باره انعطاف دارد درست است ؟ راستی آزمایی این خبر نزدیک است و امروز و فردا شاید به صورت آشکار و شاید به صورت پنهان معلوم شود را صادرات نفت ایران باز می شود یا نه؟ مسیر دیگر این است که اتحادیه اروپا 15 میلیارد دلار مشهور را در اینستکس بریزد و نامش را پیش خرید نفت از ایران بگذارد و در این صورت دولت می تواند زبان منتقدان را ببندد. خبر سفر گروه دیپلماتهای ایرانی به پاریس در تهران به خبر مهم رسانه ها تبدیل شده است.

روزنامه دولت

روزنامه ایران ارگان مکتوب دولت ایران درتفسیر این سفرنوشته است پیش‌تر «ایران» از حذف گزینه مذاکره درباره برنامه‌های موشکی ایران از بسته پیشنهادی پاریس خبر داده بود. بسته‌ای که با سه موضوع پیشنهادی مکرون به ایران همراه بود و رئیس جمهوری فرانسه در طرح پیشنهادی‌اش در ازای کمک اقتصادی 15 میلیارد یورویی به ایران خواهان گفت‌وگو با ایران درباره برنامه‌های موشکی، بند غروب برجام و مسائل مورد مناقشه در منطقه شده بود. چنان که پیش‌بینی می‌شد این پیشنهاد با مخالفت صریح تهران روبه‌رو شد و در پاسخ مکتوبی که به واسطه رفت و آمدهای ظریف به پاریس تحویل داده شد، خواسته غرب برای گفت‌وگو پیرامون برنامه موشکی ایران از روی میز مذاکرات کنار رفت و طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای خود را با تمرکز بر موضوع برجام و تحقق منافع اقتصادی ایران در کنار رایزنی درباره چند موضوع منطقه‌ای از جمله یمن، مناقشه در خلیج فارس و دریای سرخ ادامه دهند. این در حالی است که اوج رایزنی‌های برجامی پاریس و تهران هفته گذشته و همزمان با میزبانی فرانسه از نشست گروه 7 انجام شد و مکرون پیشنهادات رد و بدل شده با تهران را در هماهنگی با 7 کشور این نشست مورد پیگیری قرار می‌داد. ظریف برای تکمیل و پیگیری این گفت‌وگوها تا «بیاریتز» فرانسه هم رفت و کوشید خطوط قرمز قابل اعتنای جمهوری اسلامی را در روند مذاکرات جاری یادآور شود و درعین حال مخاطب مواضعی از سوی کشورهای حاضر در نشست گروه «هفت» باشد که در حمایت از مذاکرات جاری میان تهران و پاریس مطرح کرده بودند.

دنیای اقتصاد نیز نوشته است در ادامه رایزنی‌های فشرده ایران و فرانسه برای دستیابی به راهی که به ادامه حیات برجام منجر شود، امروز، قرار است عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی در راس یک هیات اقتصادی با مقامات فرانسوی مذاکره کند. این مذاکره در شرایطی برگزار می‌شود که محمدجواد ظریف دیروز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر تا روز پنج‌شنبه توافقی بین ایران و اروپا حاصل نشود، ایران گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را برخواهد داشت. این اظهارنظر می‌تواند به معنای آن باشد که مذاکرات عراقچی در پاریس، دور نهایی مذاکرات ایران و اروپا - دست‌کم تا پیش از برداشته شدن گام سوم ایران- خواهد بود. گفته می‌شود در سفر عراقچی زیرساخت‌ها و جزئیات اجرای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری پیشنهاد شده از سوی فرانسه به ایران بررسی خواهد شد. به گفته برخی نمایندگان مجلس، این مبلغ از سوی کشورهای اروپایی در سه مرحله پرداخت می‌شود تا فعلا جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند. شنبه شب نیز و در ادامه مذاکرات تهران و پاریس، حسن روحانی و امانوئل مکرون برای ششمین بار طی سه ماه اخیر یک مذاکره تلفنی دو ساعته در باب مسائل بانکی، اقتصادی و سیاسی داشتند. البته به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور، بخش‌های قابل توجهی از پیشنهاد فرانسه، از طرف ایران تغییر کرده ‌است.

کیهان و فریب فرانسوی

روزنامه کیهان همچنان بر طبل مخالفت نزدیک شدن اروپا با ایران می کوبد و رفتار فرانسهرا فریب کارانه می داند. این روزنامه نوشته است " پرواضح است که دولت فرانسه مانند دیگر طرف‌های اروپایی خواهان این است که جمهوری اسلامی ایران به هر طریقی هم که شده از برجام خارج نشود. بر اساس آنچه در برجام تعریف شده، برای کاهش تعهدات برجامی سه مرحله در نظر گرفته شده است که دو مرحله آن طی شده و مرحله سوم قرار است که ظاهراً انجام شود. بررسی تحولات و رصد تحرکات حاکی از آن است که حالا و در ایام نزدیک به اجرای مرحله سوم، طرف اروپایی با ابتکار عمل و نقش‌آفرینی فرانسه درصدد آن است که در ادامه سناریوی «پلیس خوب» وارد میدان شده و جمهوری اسلامی را مجاب کند که در ازای وعده تزریق 15 میلیارد دلار به اینستکس (که فریب اروپایی است تا کانال مالی) نه‌تنها از اجرای مرحله سوم کاهش تعهدات برجام خودداری کند بلکه مرحله اول و دوم را هم به شرایط قبل از اجرا بازگرداند.

عصای دست ؟

آیا فرانسه به لحاظ سیاسی آنقدر قدرت دارد یا اعتماد ایران و آمریکا را توانسته به دست آورد که دراین روزهای سخت اقتصادایران به عصای دست آن تبدیل شود؟ اگر پاریس بتواند راهی برای صادرات نفت ایران بازکند این نقش را خوب انجام داده است درغیر این صورت نمی توان به امید 15 میلیارددلا وعده داده شده اروپایی ماند . این 15 میلیاردد دلار عده داده شده هنوز معلوم نیست از کدام مسیر قرار است به اینستکس واریز شود و مدت زمانی که طول می کشد این رقم واریز شود نیز نامشخص است .اصولا درغرب برای هردلار پولی که قرار است از جیب شهروندان برداشته شود درکانون توجه است و پرداخت این رقم به سادگی امکان ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها