رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 459850

عارف: نمیخواستیم قد فراکسیون امید را بلند نشان دهیم

ساعت 24-محمدرضا عارف گفت: در مواردی که مسئله سیاسی و امنیتی می‌شد ما(فراکسیون امید) گزارش‌هایی ارائه می‌کردیم. اما در حال حاضر اواخر کار است و من احساس می‌کنم بچه‌های فراکسیون امید انصافا بیش از حد مظلوم واقع شده‌اند

محمدرضا عارف
از خرداد ۹۵ که رسما اعضای لیست امید ساکن ساختمان هرمی میدان بهارستان شدند تا امروز نه خبری از جلسه‌ای با احزاب اصلاح‌طلب در میان بود نه کسی صحبتی از گزارش به میان آورد اما بعد از گذشت سه سال و نیم و از انتخابات ۹۴ درست ۶ ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم خبرهایی از جلسه اعضای فراکسیون امید با مجمع روحانیون مبارز اعلام شد، جلسه‌ای که شبیه به یک گزارش کار بود. موضوعی که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید به خبرانلاین می‌گوید: ما در سال آخر احساس کردیم که لازم است یک گزارش کار ارائه کنیم و این جلسه برگزار شد.

او همینطور درباره نتیجه پایش عملکرد نمایندگان نیز گفت این موضوع فقط درباره نمایندگان نیست و قرار است درباره اعضای شوراهای شهر نیز اجرا شود. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌و گو است:

*****

آقای عارف! فراکسیون امید جلسه‌ای با مجمع روحانیون مبارز داشت، این جلسه به چه منظوری تشکیل شده بود و تحلیل خودتان از نتیجه آن چه بود؟

جمع‌بندی ما این بود که باید یک گزارش کاری بدهیم و در عین حال تعامل‌مان را با نهادهای راهبردی جریان اصلاحات و همچنین احزاب اصلاح‌طلب داشته باشیم که اولین جلسه از این نوع را با مجمع روحانیون مبارز برگزار کردیم. البته کمیته سیاسی فراکسیون امید جلساتی را با نهادهای اصلاح‌طلبی و نهادهای حاکمیتی داشته است. اما این اولین جلسه‌ای بود که تلاش شد هم دیدگاه‌هایمان را نسبت به مسائل روز و هم عملکرد فراکسیون را مشخص کنیم که جلسه خوبی بود و انشاالله این نوع جلسات را ادامه دهیم.

فکر نمی‌کنید برای جلسه گذاشتن دیر شده است شما از روزی که وارد مجلس شدید تا امروز نزدیک به ۳ سال و نیم فرصت داشتید این جلسات را برگزار کنید اما تا سال آخر و چند ماه مانده به انتخابات عقب انداخته می‌شود.

ببینید ما این تجربه ‌را در دولت خاتمی داشتیم که اگر برگردیم به آن دوران آثارش را می‌بینیم. نظر شخصی من این است که ما باید کاری کنیم که مردم اثر آن را ببینند نه وعده بدهیم و ناموفق باشیم که البته این هم خودش راهبردی است و خیلی‌ها این وعده‌ها را بیان می‌کردند. در دولت دوم آقای خاتمی هم به ویژه دو سال اول خیلی مورد نقد قرار می‌گرفتیم که خوشبختانه امروز که شاخص‌ها را بررسی می‌کنید می‌بینید واقعا دولت اصلاحات به خصوص در دولت دوم برجسته است. این رویکرد را در فراکسیون امید هم داشتیم. به این معنا که اولا رفتارمان به گونه‌ای باشد که تعامل و همکاری با فراکسیون‌های دیگر داشته باشیم و نخواستیم هر کاری که انجام می‌شود بگوییم ما انجام دادیم یا در نتیجه عملکرد ما و مجلس بود به همین دلیل کمتر گزارش کار می‌دادیم مگر در مواردی که لازم و ضروری بود.

چه مواقعی مجبور می‌شدید گزارش‌کار بدهید؟

در مواردی که مسئله سیاسی و امنیتی می‌شد ما گزارش‌هایی ارائه می‌کردیم. اما در حال حاضر اواخر کار است و من احساس می‌کنم اعضای فراکسیون امید انصافا بیش از حد مظلوم واقع شده‌اند.

فکر نمی کنید اگر به گفته خودتان این تعامل و ارزیابی به جای آنکه سال آخر انجام بشود از همان سال اول صورت می‌گرفت این اتفاقات رخ نمی‌داد شاید هم کسی مظلوم واقع نمی‌شد

ما از همان سال اول تعامل داشتیم. شما ببینید یک سال به فراکسیون امید حمله شد ولی دیدید که مردم در تهران چه کردند. یعنی مردم می‌دانند چه کارهایی انجام می‌شود. ما تلاشمان این بود که اخلاق و رفتار را مبنا قرار دهیم و بر این اساس خرد جمعی، حرکت جمعی و مجلس را ارتقا دهیم؛ ما نمی‌خواستیم قد فراکسیون امید را بلندتر نشان دهیم. لذا هر کاری که در فراکسیون امید انجام می‌شد لازم بود با دیگر فراکسیون‌ها هم هماهنگ و تعامل کنیم. شما کافی است به طرح‌هایی که طراح آنها بچه های امید بودند نگاه کنید تا ببینید از امضای دوم الی سوم این امضای نمایندگان از فراکسیون‌های دیگر است که پای آن طرح ثبت شده است.

این موضوع پایش نمایندگان قرار است چگونه انجام شود؟

این پایش فقط پایش نمایندگان نیست. ماجرا از این قرار است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عنوان یک نهاد اجماعی صلاح‌طلبان است فقط برای یک رویکرد سیاسی انتخابات نیست بلکه باید ارزیابی هم داشته باشد. ما در این مسیر فعلا از نمایندگان مجلس شروع کردیم اما در ادامه به سراغ اعضای شوراهای شهر در کلان‌شهرها هم می‌شود و آنها را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها