رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 459918

رئیس جمهوری گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد

ساعت 24- رئیس جمهوری گام سوم کاهش تعهدات برجامی را انجام تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای بدون هیچ گونه محدودیت اعلام کرد.

style="text-align:justify">حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه پس از نشست سران قوا اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است را از روز جمعه آغاز کند و تمام تعهداتی که در این زمینه در برجام وجود داشته است را کنار بگذارد.

وی افزود: از پس‌فردا ما شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژها و سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه برای غنی سازی نیاز داریم خواهیم بود. همچنین شاهد سرعت عمل در این زمینه خواهیم بود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: عدم پایبندی به تعهدات برجامی در زمینه تحقیق و توسعه حوزه هسته‌ای گام بسیار بلندی است که جمهوری اسلامی ایران برمی‌دارد چرا که بخش عمده‌ای از مذاکرات ایران با ۱+۵ مربوط به زمان‌بندی برای تحقیق و توسعه بود تا این زمان‌بندی تعیین شود که ایران از سال نخست تا سال دهم چگونه تحقیق و توسعه حوزه هسته‌ای خود را انجام دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: تمام این زمان‌بندی‌ها در حوزه تحقیق و توسعه که در برجام مورد تعهد ما بوده از روز جمعه به طور کامل برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: هر آنچه که ما از لحاظ فنی و پیشرفت در زمینه تکنولوژی فناوری هسته‌ای نیاز داریم با نظارت آژانس و در چهارچوب حرکت صلح‌آمیز انجام خواهیم داد و در عین حال نیز دو ماه به کشورهای ۱+۴ فرصت می‌دهیم که اگر توانستیم به توافق برسیم. در شرایط توافق ممکن است ما مجددا به تعهدات برجامی خود بازگردیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری در بخش ابتدایی سخنان خود با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: در جلسه امشب هم راجع به مسائل اقتصادی و هم راجع به مسئله مبارزه با فساد و حاکم کردن فضای اعتماد و اطمینان در کشور و مسائل منطقه و همچنین مسائل هسته‌ای و گام سومی که جمهوری اسلامی ایران قصد اجرای آن را دارد، با روسای قوا به طور مبسوط گفت‌وگو کردیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره مسائل داخلی کشور همه معتقدیم که در این شرایط حساس که مردم بزرگوار ما در طول ۱۶ ماه اخیر با استقامت و مقاومت خود در برابر فشارها به خوبی ایستادگی کردند، باید فضای مناسب‌تری را برای آنها ایجاد کنیم. این فضای مناسب از یک‌سو باید فضای تولید و فعالیت اقتصادی باشد و از سوی دیگر باید فضایی باشد که مردم بدانند نظام و قوا با انحراف و فساد و به یغما بردن بیت المال مسلمانان برخورد قاطع می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: درباره هر دو مسئله اقتصادی و مبارزه با فساد هماهنگی‌هایی که میان سه قوه لازم است انجام شود، در جلسه امشب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظرات روسای سه قوه در اصول و فروع در این زمینه‌ها واحد است و باید همکاری و هماهنگی بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: خوشبختانه منطقه ما صلح و آرامش بهتری را تجربه می‌کند و مردم مسلمان مقاوم در کشورهای مختلف پیروزی‌های فراوانی را در این ایام به دست آورده‌اند و ان‌شاءالله موفقیت‌های نهایی از آن آنهاست. نمونه این پیروزی‌ها را در این ایام هم در یمن و هم در لبنان شاهد بودیم و دیدیم که حزب‌الله لبنان پاسخ قاطعی به رژیم صهیونیستی داد.

روحانی در ادامه به مراحل حصول توافق برجام و خروج آمریکا از آن اشاره و خاطرنشان کرد: در زمینه هسته‌ای مردم ما کاملا مطلع هستند که آمریکایی‌ها از ۱۶ ماه پیش سه هدف را دنبال می‌کردند؛ هدف مهم و اولیه آنها که در آغاز نیز آن را اعلام کرده بودند تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران بود، هدف دوم آنها تضعیف نظام و هدف سومشان تحمیل مذاکره‌ای بر ایران بود که خودشان می‌خواستند؛ مذاکره‌ای که توام با تحریم شدید بر ایران باشد تا با این تحریم قدرت چانه‌زنی خود را در مذاکرات به دست آوریم.

وی تصریح کرد: ما تردیدی نداریم که آمریکایی‌ها هم در تغییر و تضعیف نظام و هم در تحمیل مذاکره بر ما دچار شکست شدند و دچار شکست خواهند شد و راهی جز بازگشت به قانون، تعهدات و مقررات بین‌المللی برای آنها وجود ندارد.

رئیس جمهوری گفت: راهی را که جمهوری اسلامی ایران از چهارماه پیش انتخاب کرده است در زمینه مسئله برجام، به دلیل اینکه بعد از خروج آمریکا ۱+۴ نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، از طرف جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهدات اعلام شد؛ مرحله اول و دوم با فاصله دو ماه و با اعطای فرصت به ۱+۴ برای اجرای تعهدات خود انجام شد. بعد از مرحله دوم نیز مجددا دو ماه دیگر به ۱+۴ فرصت دادیم و البته در این دو ماه ما مذاکراتی را با کشورهای ۱+۴ از جمله اتحادیه اروپا و به‌ویژه سه کشور اروپایی انجام دادیم اما چون به نتیجه مطلوب خود نرسیدیم. ان‌شاءالله گام سوم از روز جمعه (۱۵ شهریور ۱۳۹۸) برداشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مردم اطمینان داشته باشند که دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه صیانت از منافع آنها با حساسیت عمل خواهد کرد و امیدواریم مشکلات پیش پای مردم با همکاری و هماهنگی سه قوه برداشته شود یا کاهش یابد و مردم بتوانند با درس‌آموزی از کربلا، مقاومت، اراده و ایستادگی خود را حفظ کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها