رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460177

آوانس بانک مرکزی به صادرکنندگان فرش

ساعت24 -دو تصمیم جدید برای تجارت اتخاذ شد. براساس تصمیم اول، متولیان تجاری با هدف ایجاد گشایش برای ورود کالاهای گروه چهارم‌ (ممنوعه‌های‌ وارداتی)، مجوز جدیدی را صادر کردند.

هنر بافت فرش"دو رو ابریشم"در مناطق ترکمن‌نشین خراسان شمالی
دو تصمیم جدید برای تجارت اتخاذ شد. براساس تصمیم اول، متولیان تجاری با هدف ایجاد گشایش برای ورود کالاهای گروه چهارم‌ (ممنوعه‌های‌ وارداتی)، مجوز جدیدی را صادر کردند. مطابق این مجوز، تمام کالاهای گروه چهارم که قبل یا بعد از تاریخ ممنوعیت ‌ورود، فرآیند تامین ارز خود را طی کرده‌اند، از امکان ترخیص برخوردارند. همچنین دو گروه «خشکبار»‌ و ‌«صنایع‌دستی» مشمول آوانس صادراتی شدند. رئیس کل بانک مرکزی وعده داده که اگر صادرکنندگان این دو گروه به نیمی از تعهدات ارزی‌شان عمل کنند، با تایید مجوز واردات مورد نیاز استان مربوطه، مجوز بیش از ۳۰درصد برای واردات در مقابل صادرات را خواهند گرفت.

وعده جدید برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از سوی سیاست‌گذار پولی داده شد. اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که بانک‌مرکزی بسته سیاستی جدیدی در مورد مکانیزم‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ را تصویب کرد. براساس این دستور‌العمل، ضوابط جداگانه‌ای در مورد نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان در نظر گرفته شد که از سه کانال «سامانه نیما»، «بازگرداندن ارز به‌صورت اسکناس» و «مکانیزم واردات در مقابل صادرات» مسیریابی می‌شد. اما بعد از گذشت بیش از سه‌ماه از ابلاغ این بسته سیاستی، سیاست‌گذار صمت از لابی برای افزایش مهلت بازگشت ارزی برخی کالاهای سنتی خبر داد.

بر این اساس، صادرکنندگان فرش آوانس زمانی (افزایش مهلت بازگشت ارز از هفت‌ماه به ۱۲ماه) برای بازگشت دلارهای صادراتی خواهند داشت. لابی ارزی برای صادرکنندگان فرش درحالی آغاز شده که تازه‌ترین خبرها از بازشدن مسیر جدیدی برای رفع تعهد ارزی برخی از کالاهای سنتی حکایت دارد. «خشکبار» و «صنایع‌دستی» دو گروه از کالاهای سنتی هستند که به‌گفته سکاندار بانک‌مرکزی مشمول برخی مشوق‌ها برای بازگشت دلارهای صادراتی‌شان خواهند شد. مطابق با ارزیابی‌ها درحال‌حاضر صادرکنندگان غیرپتروشیمی می‌توانند ارز حاصل از صادرات را با ترکیب ۵۰ درصد ثبت در سامانه نیما، ۳۰ درصد واردات و ۲۰ درصد از طریق اسکناس وارد کشور کنند. اما براساس مکانیزم مشوقی جدید، اگر صادرکنندگان خشکبار و صنایع‌دستی ۵۰ درصد ارز را از طریق واردات ثبت‌سفارش شده و اسکناس وارد کشور کنند، در مورد ۵۰ درصد باقی‌مانده که مربوط به سامانه نیما است، ابتدا درخواست افزایش درصد واردات آنها بررسی و پس از تایید مجوز واردات مورد نیاز استان مربوطه، مجوز بیش از ۳۰ درصد به آنها داده خواهد شد. روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه امسال بود که بسته جدید بانک‌مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ و رونمایی شد. در این راستا، سیاست‌گذار پولی در گام نخست خود در حوزه صادرات، مسیر کلی رفع تعهد ارزی برای سال ۹۸ را ترسیم کرد.

بانک‌مرکزی در بخشنامه مذکور، مکانیزم‌های رفع تعهد ارزی را در سه محور «روش بازگشت ارز صادراتی سال ۹۸ برای پتروشیمی‌ها و سایر بخش‌ها»، «شرایط رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال ۹۷» و «تکلیف صادرات ریالی به عراق و افغانستان» را تشریح کرد. در چارچوب محور نخست، سیاست‌گذار پولی، صادرکنندگان را به دو گروه پتروشیمی‌ها و سایر بخش‌ها تفکیک و تمامی صادرکنندگان را موظف کرد که از سه مسیر تعریف شده در بخشنامه مذکور، نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام کنند. مطابق ضوابط جدید رفع تعهد ارزی، پتروشیمی‌ها موظف شدند حداقل ۶۰درصد از ارز صادراتی‌شان را در سامانه نیما عرضه کنند؛ این گروه همچنین از این امکان برخوردار شد که ۱۰ درصد از ارز خود را به‌صورت اسکناس به فروش برساند و مابقی آن را از طریق رویه «واردات در مقابل صادرات خود» به کشور بازگرداند. از سوی دیگر، در چارچوب مکانیزم جدید تعریف ‌شده، سایر صادرکنندگان (‌غیرپتروشیمی‌ها) باید حداقل ۵۰ درصد از ارز خود را به سامانه نیما بیاورند. گروه‌های غیرپتروشیمی هم می‌توانند تا سقف ۲۰ درصد، ارز صادراتی خود را به‌صورت اسکناس در صرافی‌ها عرضه و مابقی ارز خود را با روش «واردات در مقابل صادرات خود یا صادرات سایر اشخاص» به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

اجرای این مکانیزم‌ها درحالی برای همه گروه‌های صادراتی تکلیف شده بود که اوایل شهریورماه جاری، سکاندار وزارت صمت در حاشیه نمایشگاه فرش از رایزنی با بانک‌مرکزی برای افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش خبر داد. به گفته رضا رحمانی، در صورت موافقت سیاست‌گذار پولی، مهلت بازگشت ارز صادراتی فرش از ۷ماه به ۱۲ ماه افزایش خواهد یافت. یک‌سالی می‌شود که فعالان اقتصادی در نامه‌‌نگاری با متولیان تجارت خواستار یک آوانس زمانی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات شدند. تحلیلگران معتقدند زدن مُهر تایید بانک‌مرکزی بر این سیاست، نخستین گام برای بازگشایی مسیر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خواهد بود. گام نخست رفع تعهدات ارزی از سوی سیاست‌گذاران درحالی قرار است از جبهه صادرکنندگان فرش برداشته شود که اواخر هفته گذشته رئیس‌کل بانک‌مرکزی در جمع فعالان بخش‌خصوصی اتاق کرمان از مساعدت با صادرکنندگان خشکبار و صنایع‌دستی برای بازگشت ارز صادراتی خبر داد. عبدالناصر همتی وعده داد مشوق‌های صادراتی برای این دو گروه از کالاهای سنتی تعبیه شود. به این ‌ترتیب سیاست‌گذاران با این اقدام، دومین گام را برای تسهیل رفع تعهدات ارزی بخشی از کالاها بر خواهند داشت. به اعتقاد صاحب‌نظران این سیاست می‌تواند از فشار و اجبار جانمایی شده در دستورالعمل اولیه بانک‌مرکزی که اواخر اردیبهشت‌ماه امسال ابلاغ شد بکاهد و راه صادرات را برای برخی از کالاهای غیرنفتی هموار کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها