رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460186

بهای بیشتری به فارغ‌التحصیلان فنی و کاردانش داده شود

ساعت24 - مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: نیاز داریم در مجلس و دولت قوانینی وضع شود تا بهای بیشتری به فارغ‌التحصیلان فنی و کاردانش داده شود.

وزارت آموزش و پرورش
سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که پل ارتباطی سازمان و آموزش و پرورش در اعزام به مسابقات جهانی مهارت چیست؟، اظهار کرد: پل ما در شاخه کاردانش است و 65 درصد استانداردهای مهارتی مربوط به سازمان است. در مسابقات مهارت افراد زیر 21 سال می روند برخی کارآموزان سازمان، برخی دانشجویان و برخی دانش آموزان ما می‌توانند باشند.

وی در پاسخ به اینکه چرا مسابقات جهانی مهارت رنگ و بوی جدی در آموزش و پرورش ندارد، افزود: شورای عالی مهارت تشکیل شده و یکی از اهداف کاهش فاصله سطح استاندارد نیروی کار کشور با استانداردهای جهانی است که لازمه آن ارتباط تنگاتنگ با بخش صنعت است.

آذرکیش با بیان اینکه اخیرا با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کارگروهی را تشکیل دادیم که برای مسابقات جهانی برنامه ریزی شود، اظهار کرد: نیاز به قوانین و مشوق هایی داریم که بنگاههای اقتصادی را پای کار بیاورد و زیرساخت های توسعه آموزش های مهارتی فراهم شود.

وی ادامه داد: دغدغه دیگر رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، نیاز داریم در مجلس و دولت که اکنون با توجه به اراده خوبی که در حال شکل گیری است قوانینی وضع شود تا بهای بیشتری به فارغ التحصیلان فنی و کاردانش داده شود.

پارسا یوسفی، مدال آور مسابقات جهانی مهارت 2019 نیز در واکنش به این جمله که ای کاش نگاه به مهارت آموزی به اندازه یک رشته ورزشی کم اهمیت باشد گفت: کاش این حرکت از مدارس شروع شود.

وی افزود: دولت ها در کنار شرکت های صنعتی بزرگ از مهارت آموزی حمایت می‌کنند و به این باور رسیده اند که باید به نخبگان مهارتی توجه کرد. متاسفانه یکی از ابتدایی ترین مشکلات ما این است که ما را به عنوان نخبه در بنیاد ملی نخبگان به رسمیت نمی شناسند. ما ایده هایی داریم که میتوانیم چرخ های کارآفرینی را بچرخانیم. امیدوارم این باور در کشور ما نیز ایجاد شود.

سعید نوری آزاد، سردبیر برنامه تلویزیونی پرسشگر نیز با بیان اینکه وجود چهار میلیون فارغ التحصیل بیکار رشته های فنی مهندسی در سال۱۴۰۰ اتفاقی در یک شب نیست، گفت: وقتی در مدارس اینطور تلقین می‌شود که تمام آینده دانش آموزان در گروی مهندس یا دکتر شدن است، طبیعی است با سیل درخواست ادامه تحصیل در این رشته‌ها مواجه خواهیم شد و جدا از نبود بازارکار در فرآیند آموزش هدف به یک مدرک تقلیل یافته و مهارت آموزی شکل بدی پیدا خواهد کرد ، کما اینکه اکنون هم همین اتفاق افتاده است.

وی افزود: شرایط سخت است اما هنوز راه نجات وجود دارد، جمعیت حدود ۷۰۰هزار نفری محصل در دانشگاه های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای و در کنار آن آموزش سالانه حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر در سازمان فنی حرفه ای و از همه اینها مهمتر جمعیت حدود ۲میلیونی دانش آموزان هنرستان های کاردانش و فنی وحرفه ای در جمعیت بزرگ دانشجویان فنی و مهندسی پتانسیل ایجاد لیگهای مهارتی حرفه ای در سطوح مختلف را در خود دارد.

وی با بیان اینکه لیگ های مهارتی مانند لیگ فوتبال می‌تواند جمعیت‌های دانش آموزی و دانشجویی را هدفمندکرده و آنچنان تغییری در سطح سلیقه مردم ایجاد کند که باور آنها به ارزشمند مدرک به ارزشمندتر بودن مهارت تغییر کند، گفت: این مسابقات می‌تواند کیفیت آموزش و سطح توقع از نظام آموزشی در تمامی سطوح مدرسه، دانشگاه و آموزشگاه‌های آزاد را بصورت انقلابی متحول کند، به نوعی که سیستم پالایش درونی نظام آموزشی را سامان می‌بخشد و از سطح شعار به عمل خواهیم رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها