رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460886

چین قاتل آمریکا خواهد شد ؟

واشنگتن با همه نیرودربرابر پکن

ساعت 24حالا دیگر رهبران دوحزب نیرومند آمریکایی بدون پنهان کاری و دراتحادی اعلام نشده با یکدیگرتوپخانه خود را به سوی چین گرفته و با همه نیروی امریکایی می خواهند راه پیشرفت چین برای استیلا برجهان را مسدود کنند. این چیزی است که رسانه های آمریکایی و اندیشکده های این کشور دردستور کار قرار دارند و به طور مستمر و سیستماتیک آن را ترویج می کنند که چین دشمن شماره آمریکاست و می خواهد با رفتارهای خاص جانشین قدرت آمریکا شود. اندیشکده معتبر بروکینگز نیز درهمین باره داوری کرده و البته به رهبران آمریکا توصیه می کند چین هراسی را تعدیل کنند.

نبرد مادر
dir="RTL">درا ین نوشته که از سوی مرکز تحقیاقات استراتژیک ریاست جمهوری به فارسی برگردانده شده است می خوانیم : در سالهای اخیر دیدگاههای آمریکایی ها نسبت به چین به خصوص در میان نخبگان به شکل فزاینده ای حالت خصمانه به خود گرفته اند. با آن که این مسئله تا حدودی به رفتار چین و سیاستهای دولت ترامپ مربوط می شود، این چرخشها در طرزفکر ایالات متحده بیانگر نارضایتی گسترده تری نسبت به پیامدهای ظهور پکن به عنوان یک قدرت نوظهور جهانی و احتساب چین به عنوان خطری بسیار بزرگتر برای منافع تجاری، سیاسی و امنیتی ایالات متحده است. از نظر بسیاری، سوال اساسی، دیگر این نیست که چگونه باید روابط با چین را مدیریت کرد، بلکه چگونگی مقابله به مثل کردن با چین و در صورت امکان ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت این کشور در دستیابی به جایگاه یک قدرت برتر جهانی است. جناحهای سیاسی چپ و راست در ایالات متحده هر دو دیدگاه های خصمانه ای به چین دارند، اگر چه دلایل هر یک از آنها متفاوت از دیگری است. این چرخش های به مراتب مشهودتر در تفکر کنونی، از جریان روشنفکری و منافع تجاری در کانون گفتمان سیاست ایالات متحده نشأت می گیرند. به خودیِ خود یا به واسطۀ طراحی، اکنون دیدگاه میانه رو با احساسات در دولت ترامپ و در جناحهای چپ و راست این شکاف سیاسی با هم همراه شده اند وکارشناسان بروکینگز باوردارند درآمریکا همگان بر این اعتقادند که اهداف سیاسی و نیات راهبردی چین روز به روز اهریمنی تر می شوند.

نقش نوظهور اقتصادی و تکنولوژیک چین و رجوع رهبری آن به راهبرد اقتصاد دولتی، نقطۀ کانونی بخش اعظم مباحثات سیاسی در ایالات متحده بوده است. نظریات سختگیرانه تر بر این باورند پیشرفت چین به لحاظ فکری منجر به تضعیف قدرت آمریکا و گرفتن جایگاه رهبری منطقه ای و جهانی از ایالات متحده خواهد شد. بر اساس این ارزیابی بدبینانه، این چرخش های قدرت متضمن جدایی بین دو تا از بزرگترین اقتصادهای جهان و تلاشی متوازن برای جدایی راهبردی هستند. در میان سیل انبوه صداهای ناراضی که در ایالات متحده به گوش می رسند، توجه بسیار کمی به این موضوع شده است که اتخاذ مواضع خصمانه در قبال چین به کجا ختم خواهد شد. چین در حال حاضر در تجارت جهانی از جایگاه ممتازی برخورداراست که با زنجیرۀ عرضه که در برگیرندۀ شرکا و هم پیمانان ایالات متحده نیز می شود، گره خورده است. این کشور به طور فعال در سرمایه گذاری زیرساختی در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا، از جمله به عنوان یک وام دهندۀ چندجانبه، مشارکت دارد. محصولات این کشور شامل برخی از بخشهای دارای فناوری برتر مثل مخابرات در بازارهای جهانی از قیمتهای رقابتی برخوردار بوده و به خوبی از آنها استقبال می شود. شاید مهمتر از همه این باشد که در خارج از ایالات متحده هیچ حمایت معناداری برای ممانعت از کسب جایگاه رو به رشد چین در اقتصادهای منطقه ای و جهانی وجود ندارد. اگر نخبگان چینی و افکار عمومی در این کشور به این نتیجه برسند که ایالات متحده قصد دارد مانع دستیابی چین به جایگاه قانونی خود در امور جهانی شود، هیچ کس نباید انتظار داشته باشد پکن فرمانبردار بوده و سر تسلیم فرو آورد. در عین حال، هیچ یک از همسایگان چین، حتی آنهایی که از رشد قدرت این کشور ناراضی هستند مایل نیستنددر تقابل بین ایالات متحده و چین بین این دو کشور قرار گیرند. برای واشنگتن و پکن هر دو، بازسازی یک نظم قانون مدار با بردباری و عدم امتیازگیری یک جانبه از سوی هر یک ازطرفین تنها مسیر معتبر رو به جلو خواهد بود. به جای تکرار متقابل رفتار بیگانه هراسانه یا پارانویایی چین، ایالات متحده باید روی اقدامات و روابط متقابل برای ارتقای بازبودن ، حرکت تهاجمی جهت باز کردن بازارهای چین، استقبال از بازدیدکنندگان و پژوهشگران چینی و دفاع از همپیمانان خود پافشاری کند. ایالات متحده همچنین نیاز دارد سیاستهای شکست خوردۀ داخلی خود را ترمیم کرده و سرعت حرکت نزولی جهانی سازی را در داخل کشور کاهش دهد تا به این وسیله مقصر جلوه دادن چین را کمرنگ کند. بدون چنین اقداماتی، منطقه و جهان به طور اجتناب ناپذیری به سمت رقابت بی حد و حصر یا بدتر از آن پیش خواهد رفت ، وضعیتی که به نفع هیچ کشوری از جمله ایالات متحده نخواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها