رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460917

سیان‌ان: پمپئو ممکن است وظایف بولتون را بر عهده بگیرد

ساعت 24-برخی منابع نزدیک به دولت ترامپ اعلام کرده‌اند که کاخ سفید در صدد است با کنار رفتن بولتون، وظایف مشاور امنیت ملی آمریکا را برعهده وزیر خارجه این کشور قرار دهد و از این طریق قدرت زیادی در اختیار پمپئو قرار گیرد.

خبر
برخی منابع آگاه در دولت ترامپ هشدار داده‌اند که در پی کناره‌گیری «جان بولتون»، کاخ سفید احتمالاً در صدد است وظایف مشاور امنیت ملی را برعهده «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا قرار دهد و از این طریق قدرت زیادی در اختیار مدیر سابق «سیا» قرار دهد.

منابع آگاه دولت ترامپ روز گذشته (چهارشنبه) به شبکه «سی ان ان» در این خصوص اعلام کردند، پمپئو در جایگاه کنونی خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا ادامه فعالیت خواهد داد اما مسئولیت‌های بولتون را نیز برعهده می‌گیرد.

این منابع آگاه ادامه دادند که چنین اقدامی احتمالاً، پمپئو را بسیار قدرتمند خواهد کرد و این دیپلمات آمریکایی، دومین فرد در تاریخ آمریکا می‌شود که به طور همزمان دو جایگاه را در اختیار خواهد داشت.

اولین فردی که در تاریخ آمریکا به طور همزمان دو سمت را برعهده داشت، «هنری کیسینجر» بود که در دوران ریاست‌جمهوری «ریچارد نیکسون» در دهه 1970 قدرت بیشماری داشت و در آن برهه از زمان سیاست خارجی آمریکا را شکل داد.

منابع آگاه تصریح کردند، حتی اگر پمپئو به طور دائم برای پر کردن جای بولتون منصوب نشود، به طور موقت، تا تعیین جانشین برای بولتون، مسئولیت وظایف این مشاور ابرجنگ طلب کاخ سفید را برعهده خواهد گرفت.

روز سه‌شنبه هفته جاری، ترامپ با انتشار یک پیام توییتری، بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار کرد و مدعی شد که اختلافات زیادی با او داشته است.

پس از آن گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه احتمالاً «چارلز کوپرمن» معاون بولتون، به طور موقت مسئولیت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را برعهده می‌گیرد.

طبق این گزارش، از طرف دیگر، پمپئو بدون آنکه توضیحی بدهد، گفت که از اخراج بولتون تعجب نکرده است.

دیگر اسامی که بعنوان گزینه احتمالی مشاور امنیت ملی کاخ سفید به چشم می‌خورد، «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مشاور سیاسی ارشد پمپئو، «استیو بیگن» نماینده ویژه امور کره شمالی، «ریچارد گرینل» سفیر آمریکا در آلمان و «داگلاس مک گریگور» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا است.

ترامپ روز گذشته به خبرنگاران گفت که «پنج نفر هستند که بسیار زیاد آن (سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید) را می‌خواهند...پنج نفری که من آنها را بسیار باکفایت و افراد خوبی می‌دانم».

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، گرچه ترامپ مدعی شده است که اختلافات بسیار زیادی با بولتون داشته است، اما نشانه‌های اندکی وجود دارد که نشان بدهد سیاست خارجی آمریکا در نبود بولتون، یک مسیر صلح آمیز و آرام را در پیش خواهد گرفت.

این شبکه روس سپس در تأیید این امر به اقدام اخیر پمپئو در فعال سازی پیمان نظامی کشورهای آمریکایی در حمایت از مخالفان ونزوئلا و علیه دولت «نیکلاس مادورو» اشاره کرد.

این گزارش همچنین ادامه داد، پمپئو نیز همچون بولتون، مخالف سرسخت ایران و حامی اسرائیل است که این مسئله نشانه خوبی برای آنهایی نیست که به کاهش تنش‌ها در غرب آسیا امید دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها