کارشناس تغذیه، رایان پینتو از استرالیا، اخیراً‌ تصویری گرافیکی از موز ارائه داده که بر اساس میزان رسیدگی آن خواص آن را تعیین می‌کند.

او می‌گوید: «بهترین راه برای فهمیدن اینکه چطور سلامت موز تغییر می‌کند، این است که تحقیق کنیم در حین رسیدن در موز چه تغییراتی اتفاق می‌افتد.»

برطبق گفته‌های رایان، موزهای سبز موزهای جوان هستند که میزان FODMAP در آن‌ها پایین است و غنی از نشاسته هستند. او می‌نویسد: «به نشاسته موز، نشاسته مقاوم گفته می‌شود که دستگاه گوارش را وادار می‌کند سخت‌تر کار کند. به‌همین دلیل است که بعد از خوردن موز سبز به سرعت احساس سیری می‌کنید.»

اما نشاسته موجود در موز سبز می‌تواند به شما «احساس نفخ بدهد»، «بافت مومی موز هم ناشی از همین نشاسته است.»

«اگر به دنبال موزی هستید که کربوهیدارت پایین‌تری داشته باشد، موز سبز بخورید. بدن شما در نهایت نشاسته را به گلوکوز تبدیل می‌کند. به‌این‌ترتیب، موزهای سبز سطح قند خون شما را آرام آرام افزایش می‌دهند».

«یگانه مشکل موزهای سبز طعم آنهاست. به دلیل قند پایین مزه کمی تلخی دارند».

موز زرد
رایان می‌گوید با خوردن موزهای زرد با نشاسته خداحافظی و به قند سلام می‌کنید.

موزهای زرد «بافت نرمتری دارند و شیرین‌ترند، چون حاوی قند بیشتری هستند. شاخص گلیسمی در این موزها بالاتر است که به این معنی است هضم آن‌ها آسان‌تر است.

رایان می‌گوید: «با کم شدن میزان نشاسته‌ای که نیازمند تجزیه است، دستگاه گوارش شما مواد مغذی را زودتر جذب می‌کند.»

«متأسفانه همواره بخشی از ریزمغذی‌ها با بیشتر رسیدن موزها از بین می‌روند. درعوض موزهای زرد حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هستند.»

لین وارد، متخصص تغذیه از بریزبین، برای میان وعده یک تخم‌مرغ زرد و یک تخم‌مرغ آب‌پز می‌خورد. او در ۶ وعده غذا در روز می‌خورد و در کنارش چندین فنجان چای و آب می‌نوشد.

موزهای خالدار
موزهای خیلی رسیده خال‌های قهوه‌ای‌رنگی روی گوشتشان دارند و از موزهای دیگر شیرین‌تر هستند که این یعنی میزان قند آن‌ها بسیار بیشتر از موزهای دیگر است.

رایان می‌گوید: «خال‌های قرمز نه‌تن‌ها نشان می‌دهد که موزها رسیده‌اند بلکه همچنین نشان می‌دهد چه میزان از نشاسته موز تبدیل به قند شده است.»

«هر چه میزان خال‌های قهوه‌ای روی موز بیشتر باشد، موز حاوی قند بیشتری است.»

بااین‌حال رایان معتقد است خال‌های قهوه‌ای روی موز نشان می‌دهد که موز می‌تواند ایمنی دستگاه گوارش را قدری افزایش دهد.

«موزهای خالدار حاوی آنتی‌اکسیدان زیادی هستند که افراد را در مقابل سرطان محافظت می‌کند.»

«فاکتور نکروز تومور که تومورها را تخریب می‌کند با خال‌های قهوه‌ای موز مرتبط است.»

موز قهوه‌ای
رایان می‌گوید: «آن نشاسته‌های مقاوم را یادتان هست؟ خوب، در موز قهوه‌ای این نشاسته‌ها دیگر به کلی قند هستند. به‌موازاتی که نشاسته تجزیه و تبدیل به قند می‌شود، کلروفیل هم تغییر شکل پیدا می‌کند.

تجزیه کلروفیل است که توضیح می‌دهد چرا موزهای بسیار رسیده حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هستند.


همه انواع موزها ۱۰۰ درصد کالری دارند، چربی‌شان کم است و منبعی غنی از پتاسیم، ویتامین بی ۶، سی و فیبر هستند.»