رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461245

پستوی نفتی پاسارگاد چه خبر است؟ / آرام‌کوی شریعتمداری!

ساعت 24-شرکت نفت پاسارگاد اقدام به ایجاد یک شرکت فرعی به نام شرکت فرآورده‌های قیری هرمز پاسارگاد کرده و بیش از ۳۳ درصد محصولات خود را در بورس کالا به تنهایی به این شرکت فرعی و زیر مجموعه خود می‌فروشد.

محمد شریعت مداری
متن و حاشیه نفتی‌ها تمامی ندارد؛ در گزارش پیشین به بررسی پرونده یکی از زیرمجموعه‌های شستا به عنوان بزرگترین تولیدکننده قیر در غرب آسیا پرداختیم.
بررسی‌های جدید نشانگر وضعیتی فراتر از سیاسی‌کاری در این غول نفتی است؛ گزارش سازمان حسابرسی و اعداد و ارقامی سوال‌برانگیز، پرده از حقایق جدیدی برمی‌دارد.
نکته عجیب و تامل برانگیز این که شرکت نفت پاسارگاد با شکل دادن به فضایی کاملا انحصاری در بازار قیر، اقدام به ایجاد یک شرکت فرعی به نام شرکت فرآورده‌های قیری هرمز پاسارگاد کرده و بیش از ۳۳ درصد محصولات خود را در بورس کالا به تنهایی به این شرکت فرعی و زیر مجموعه خود می‌فروشد. این اقدام، هم تخلفی از سوی شرکت نفت پاسارگاد است و هم کوتاهی و قصور در بورس کالا.
عدم رعایت الزام عرضه ارز صادراتی به سامانه بانک مرکزی در فاصله زمانی ۲۲/۰۱/۹۷ تا ۱۶/۰۵/۹۷ توسط هرمز پاسارگاد در شرایطی صورت گرفت که در صورت‌های مالی این شرکت مبلغ ۳۹۶ میلیارد ریال ذخیره تعهدات ارزی حساب شده که با توجه به مستندات این سامانه و بانک مرکزی شائبه‌برانگیز است.
ابهامات دریافت بخش عمده فروش صادراتی شرکت هرمز پاسارگاد به ریال مانع از تحقق تعیین نرخ فروش شده که باید در این باره شفاف سازی شود که چطور امکان دارد که با دریافت ارز پول حاصل از این فروش به صورت ریالی دریافت شده باشد و علاوه بر واریز نشدن به سامانه بانک مرکزی نرخ دقیق فروش آن نیز تعیین نشود.
اسناد صادرات شرکت هرمز پاسارگاد به نام نفت پاسارگاد بوده اما حد و حدود قانونی هیچکدام از این شرکت‌ها در رعایت مقررات ارزی ابلاغی سال ۹۷ مشخص نیست و هردو می‌توانند دیوار کوتاه یکدیگر باشند.
نامشخص بودن مبلغ ارزی فروش‌های صادراتی یکی دیگر از ابهامات بحث برانگیز درباره‌ی این شرکت می‌باشد که بعد از مدت طولانی هنوز تعیین تکلبف نشده و دستگاه‌های نظارتی باید به آن ورود کنند.
عدم دریافت مطالبات میلیاردی بعد از مدت‌ها نشان از مماشات این شرکت با سازمان‌های هم پیمان خود دارد که درنهایت به تضییع حقوق منجر می‌شود.
عدم تعیین تکلیف پرونده شکایت تیراژه تریدینگ که سه بار در سال ۹۷ به کمیته سازش کانون کارگزاران بورس ارجاع شد اما نماینده شرکت نفت پاسارگاد علی‌رغم دعوت این کمیته در جلسات حضور نیافت. گفتنی است مورد شکایت تریدینگ عدم اجرای تعهد و تأخیر در تحویل ۷۰ هزار تن قیر مرود معامله و تخلف از شرایط قراردادی است.
حسابرسی بیمه‌ای سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ توسط سازمان تأمین اجتماعی منجر به مطالبه‌ی ۱۱۱ میلیاردی از نفت پاسارگاد شد همینطور بابت حق بیمه سال ۱۳۹۴ مبلغ ۳۰ میلیارد ریال مطالبه گردیده که طبق انتظار نفتی‌های پاسارگاد اعتراض کردند، اما سکوت معناداری درباره عدم محاسبه‌ی بیمه‌ای دفاتر هرمز پاسارگاد داشتند.
تنظیم نشدن آئین نامه فروش یکی دیگر از مسئله‌های بسیار حائز اهمیت در مجموعه‌ی هرمز پاسارگاد است که با توجه وابستگی کامل آن‌ها به نفت پاسارگاد نیاز به تویح شفاف پاسارگادی‌ها دارد.
شرکت نفت پاسارگاد در سال ۱۳۹۵ بدون برگزاری مناقصه اقدام به انعقاد قرارداد تولید بشکه با شرکت تعاونی آینده داران مبین پاسارگاد (تامپکو) که با سرمایه‌گذاری مدیران و کارکنان شرکت درهمان سال تاسیس شده، نموده است. در این ارتباط شرکت متعهد گردیده بدون توجه به میزان تولید، هر ماهه هزینه تولید ۹۰ هزار بشکه را پرداخت نماید. در همین یک بند چند ابهام بسیار اساسی به چشم میخورد اول اینکه چطور بدون برگزارری مناقصه قراردادی منقد می‌شود و تدبیر مدیران نفت پاسارگاد چه بوده که بدون توجه به میزان تولید متقبل پرداخت هزینه تولید شدند؟

منبع : خبرگزاری دانشجو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها