رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461652

پیامدهای حمله به پالایشگاه عربستان چیست؟

معنای هشدار روسیه درباره تلافی کردن حمله به تاسیسات نفتی عربستان

ساعت 24 - اخبار و تفسیرها و تحلیل ها از پیامدهای حمله پهپادها به پالایشگاه نفت عربستان هنوز درصدر خبرهای جهان است. آمریکایی ها می خواهند ایران را عامل این حمله نشان دهند و این را به مقامهای عربستنی نیز اعلام کرده اند. درحالی که شاید گمانه زنی ها این بود که عربستان واکنش شتاب آلودی نشان دهد اما مقامهای این کشور می گویند باید بررسی ها کامل شود. این رفتار محتاطانه مقامهای ریاض شاید پاسخی به پاپس کشیدن ترامپ باشد که پس از سخنان تند ساعتهای نخستین پس از حمله به پالایشگاه نفت عربستان حالا می گوید با ایران سرجنگ ندارد. دراین وضعیت هشدار وزارت خارجه روسیه درباره احتمال تلافی چه معنایی دارد؟.

پیامدها

در صورتی که این رفتارها و گفتارهای دوکشوربرای فریب نباشد و آنها برخلاف حرفهایشان شاید بستر سازی رادردستور کاردارند باید منتظر ماند و دید چه رخدادهایی می افتد. در همین حال مقامهای فرانسوی و المانی خواستار خویشتن داری طرفهای اصلی درگیر این رویدا شده اند. اما بازنشر هشدار مقامهای روسی به اینکه صحبت از تلافی کردن حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی غیرقابل قبول و استفاده از این حادثه با هدف تشدید تنش با ایران غیرسازنده است و تفسیری دراین باره از سوی خبرگزاری ها و رادیو ی آمریکایی شرایط را پیچیده می کند. ناظران آگاه باوردارند این هشدار شاید با توجه به اطلاعاتی است که مقامهای روسی در اختیاردارند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به اعتقاد ما استفاده از این حادثه برای تشدید تنش با ایران در چارچوب سیاست شناخته شده آمریکا غیر سازنده است. پیشنهادهای مربوط به اقدامات تلافی‌جویانه که در واشینگتن مورد بحث قرار گرفته‌اند نیز غیرقابل قبول هستنداین بیانیه می‌افزاید که از نظر روسیه افزایش حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی نتیجه مستقیم تداوم جنگ در یمن است.روز سه‌شنبه حکومت عربستان سعودی سعی کرد بازار نفت را آرام کند. مقامات این کشور گفتند میزان تولید نفت با سرعت بیشتری از آنچه که پیش‌بینی می‌شد احیا می‌شود به طوری که طی دو تا سه هفته شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت.به گفته منابع مطلع، دولت عربستان سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته در مورد پیامدهای حمله به تاسیسات نفتی آن کشور به اعضای اوپک و بازار بین المللی نفت هیچ اطلاعاتی نداده بود.روز دوشنبه منابع مطلع از آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی گفته بودند که بازگشت به میزان عادی تولید نفت ممکن است چند ماه طول بکشد.تحت تاثیر این حملات موشکی و پهپادی میزان تولید نفت عربستان سعودی تقریبا نصف و بهای نفت در بازار جهانی ناگهان افزایش یافت. انتشار خبر احیا میزان تولید نفت عربستان سعودی در روز سه‌شنبه بهای نفت را در حد چشمگیری کاهش داد.یک مقام سعودی گفت این کشور تولید نفت خود را در آینده نزدیک به ۵.۷ میلیون بشکه خواهد رساند که معادل ۷۰ درصد تولید عادی است و طی دو تا سه هفته آینده تولید نفت به حد عادی بازخواهد گشت.شورشیان حوثی مسئولیت این حمله را پذیرفته‌اند ولی واشینگتن ایران را مسئول این حمله می‌داند. مقامات آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند که این حملات حتی از خاک ایران انجام شده است. در همین روز مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، خبر داد که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه راهی عربستان سعودی شده است تا درباره چگونگی واکنش به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.ایران اتهام نقش داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را به شدت رد کرده است. مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده برای واکنش نظامی احتمالی آمادگی کامل دارد

او گفت: "ما در حال بررسی شواهد هستیم. ما با متحدانمان مشورت می‌کنیم و رئیس جمهور در روزهای آینده در باره بهترین اقدام تصمیم خواهد گرفت."پنس افزود: "اما من به شما قول می‌دهم، در ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا تسلط خود را بر انرژی حفظ خواهد کرد. ما شتاب خود برای رسیدن به عدم وابستگی از نظر انرژی حفظ خواهیم کرد. ما هر اقدامی را که لازم باشد برای دفاع از کشورمان، نیروهایمان و متحدانمان در خلیج فارس انجام خواهد داد. روی آن حساب کنید."پیش از انتشار این خبر، نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا برای تمام نمایندگان کنگره درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان درخواست "جلسه توجیهی اطلاعاتی" کرده بود.

واکنش محمد جواد ظریف

روز سه شنبه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتی نوشت که اگر آمریکا فکر می‌کند قربانیان چهار سال و نیم بدترین جنایات جنگی هر کاری که بتوانند برای تلافی انجام نمی‌دهند، در حال انکار [واقعیت] است.او افزود ممکن است علت انکار آمریکا شرمنده بودن از ارسال صدها هزار دلار اسلحه به جنگ یمن باشد.آقای ظریف نوشت: "اما سرزنش ایران باعث تغییر این مساله نمی‌شود؛ تنها راه حل برای همه، پایان دادن به جنگ است."او در یک توییت دیگراضافه کرد: "تصور کنید، آمریکا از اینکه برای بیش از چهار سال کودکان یمنی با سلاح ها و کمک نظامی آمریکا بمباران شدند، ناراحت نشده است اما وقتی قربانیان به تنها طریقی که می‌توانند - یعنی علیه پالایشگاه‌های نفت متجاوز - واکنش نشان می‌دهند، به شدت ناراحت شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها