رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461702

سیاست داخلی کمرنگ ونامریی شده است

نشانه های سرخوردگی مردم برای مشارکت درانتخابات مجلس

ساعت 24 -این روزها آسمان سیاست درایران رنگ خارجی دارد و تحولات درخاورمیانه و مناسبات ایران با برخی کشورهای منطقه و همچنین دگرگونی و چرخش های 180 درجه ای درمجادله ایران و امریکا جای مسایل سیاست داخلی را تنگ کرده است و می توان با جرات گفت شهروندان ایرانی به سیاست داخلی به ویژه نبرد احزاب ایرانی اعتنای چندانی ندارند. ایرانیان از رهبران احزاب و گروههای سیاسی انتظار دارند دراین روزها تحلیل خود از آینده نزدیک مناسبات ایران با عربستان و آمریکا را ارایه و با صراحت بگویند سرنوشت کسب وکار ومعیشت ایرانیان در سایه تحولات عجیب با آمریکا چه خواهد شد اما این اتفاق نمی افتد.

خبر
an dir="RTL">از سوی دیگر چراغ روشن شده از سوی برخی افراد و احزاب برای داغ کردن تنور انتخاب مجلس که درماههای اینده قرار است برگزار شود بی فروغ و بی نور است. شهروندان ایرانی به دلایل گوناگون از جمله هراس از آینده کوتاه مدت ایران و خویش و نگرانی از بدتر شدن روزگار اقتصادی کشورو کاهش قدرت خرید و رشد بیکاری جوانان بیشتر از هرچیز به خبرهای مرتبط به مسایل ایران و آمریکا توجه دا رند و بی میلی فزاینده ای به موضوع چالش های داخلی دیده می شود. علیرضا رحیمی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی در نوشته ای با عنوان " نگاهی به آرایش سیاسی در آستانه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی" درماهنامه ین پژوهشکده نوشته است" جمهوری اسلامی درحالی به پیشواز یازدهمین دوره انتخابات مجلس می رودکه ناامیدی بخش هایی ازجامعه از مشارکت سیاسی فشارهای تحریمی ، تنش درخلیج فارس ، سردرگمی گروه های سیاسی ، و بازار گرمی رسانه های برانداز در تحریم انتخابات سایه خود را سخت بر این انتخابات انداخته اند" این نویسند با تشریح وضعیت طیف های گونگون سه جناح اصلی سیاسی شامل اصلاح طلبان ، اعتدال گرایان و اصول گرایان چشم اندازی از مشارکت انتخاباتی را نیز ترسیم کرده است.

چشم انداز ناروشن

نویسنده این مقاله تاکید دارد: " روندهای نامطلوب اقتصادی ، پابرجایی روندهای پیشین نظارتی ، کاهش مردم پسندی اصلاح طلبان و افول کار آمدی دولت نشان از کاهش مشارکت مردمی درانتخابات بر انطباق هرچه بیشتر گفتمان نخبگان سیاسی با گفتمان جامعه ندارند.ااین روندها به احساس سرخوردگی بخش های عمده ای از جامعه دامن زده است واز گرایش های به مشارکت سیاسی کاسته اند. در یک برداشت اولیه می توان برعدم انطباق هرچه بیشتر گفتمان نخبگان سیاسی با گفتمان جامعه به عنوان یکی از علت های بی اقبالی هرچه بیشتر مردم به کمتر شدن مشارکت انتخاباتی انگشت گمارد. ایجاد امکان برای ظهور گفتمان های تازه که برخاسته از متن جامعه باشند ، تداوم روند کنونی مبارزه بافساد اقتصادی ، جهت این مبارزه و عمق و دامنه آن نیز در کاهش احساس سرخوردگی سیاسی تاثیر قابل اعتنایی خواهد داشت.

امنیت ملی درتهدید

رحیمی در بخش نتیجه گیری مقاله خود می نویسد: " روندهای کنونی دوکاستی بنیادی را بیش از دیگر کاستی ها برجسته می کنند که اگر چاره اندیشی نشود امنیت ملی را تهدید خواهند کرد. یک کاستی بنیادی ایجاد احساس کارساز نبودن مشارکت انتخاباتی در بخش هایی از جامعه که فراکسیون امید و کارکردهای دولت دوازدهم از یک سو و روندهای پابرجای چرخش نخبگان دربرابر گردش نخبگان درگردونه ای بسته و نارضایتی از فساد اقتصادی است که به کاهش مشارکت مردمی منجر می شود. توان بایگری اپوزیسیون برانداز و رسانه های بیگانه برای تبلیغ عدم شرکت درانتخابات نیز یک مساله دیگر است . ضعف بنیادین کنش سیاسی درمجلس و ناکار امدی فراکسیون های موجود یک کاستی دیگر بنیادین است. برقراری نظام حزبی ، ایجاد امکان ظهور احزاب مردم نهاد ، بازنگری در فرایندهای احراز صلاحیت کاندیداها و بازنگری درروش گزینش نامزده از اقدامهای ضروری برای انتخابات آتی مجلس است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها