رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 461764

وزیر علوم: تلاش‌های خود را برای آزادی دانشمند ایرانی در بند آمریکا ادامه میدهیم

ساعت24- وزیر علوم درباره آخرین پیگیری‌ها برای آزادی دانشمند ایرانی در بند آمریکا گفت: بخاطر اینکه آمریکا هیچ راهی برای پیگیری آزادی سلیمانی نگذاشته است وزارت علوم با معذوریت روبرو است اما تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم.

منصور غلامی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم ختم مادر مسعود سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و دانشمند بازداشت شده توسط دولت آمریکا درباره آخرین پیگیری ها در این زمینه، گفت: ما با دولت آمریکا هیچ رابطه ای نداریم و آن ها هم هیچ راهی را برای ارتباط‌ گیری و پیگیری باز نگذاشته‌اند. شرایط حال حاضر شرایط تحریم و تهدید و خصومت است. و ارتباطات برقرار نیست که به راحتی امکان پیگیری مسئله باشد.

وی افزود: ما به عنوان وزارت علوم تنها مسیر برای پیگیری، وزارت امور خارجه را داریم چرا که هیچ ارتباط دیپلماتیکی با آمریکا نداریم. تنها راه ارتباط، سفارت سوئیس بوده که حافظ منافع بین دو کشور است. آن ها هم هنوز هیچ پاسخ مثبتی برای آزادی ایشان نداده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: هفته ای دو بار آقای ظریف را می بینم و هر بار در این رابطه سوال می کنم. ایشان خیلی ناراحت هستند که نتوانستند دریچه ای برای این قضیه باز کنند؛ ولی تلاش خود را در این مسیر ادامه می دهیم.

غلامی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی آمریکا پیشنهادی برای معاوضه‌ این دانشمند ایرانی با برخی بازداشتی‌های داخل صورت گرفته است یا خیر، اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم هنوز چنین پیشنهادی یا اینکه یک شرطی داشته باشند، مطرح نشده است و اگر هم مطرح شده باشد من در جریان نیستم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از دیپلماسی علمی و عمومی برای آزادی این پژوهشگر ایرانی استفاده شده است یا نه هم، گفت: در این زمینه هم در حال برقرار ارتباطاتی با محافل بین المللی هستیم و تلاش برای رسانه ای کردن مسئله و کشیدن آن به سطح بین المللی هم در این راستا صورت می گیرد.

دکتر مسعود سلیمانی پژوهشگر سلول های بنیادی کشورمان و جزو دانشمندان برتر جهان در ۳۰مهر ماه سال۹۷ به دلایلی نامعلوم در فرودگاه شیکاگو بازداشت شد و سپس به زتدان دیتون اتلانتا امریکا منتقل شد
این دانشمند ایرانی از سوی مؤسسه آمریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد که برخلاف تمام پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، از سوی پلیس آمریکا دستگیر شد.
سلیمانی با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

مراسم یادبود شادروان - معصومه جوانی- مادر دکتر مسعود سلیمانی عصر امروز - چهارشنبه - در دانشگاه تربیت مدرس تهران با حضور جامعه دانشگاهی ،‌دانشجویان و اقشار مختلف برگزار شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها