رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461851

تعیین تکلیف چارچوب مذاکره با آمریکا و دیدار سران ایران، روسیه و ترکیه

ساعت 24- هفته گذشته در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحولات بسیاری رخ داده است که مهم ترین آن سخنان مقام معظم رهبری در مورد تعیین تکلیف در مذاکره با امریکا بود که بازتاب بسیار وسیعی در رسانه ها داشت و همچنین دیدار حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در آنکارا در صدر اخبار قرار گرفت.

خبر
تعیین تکلیف در مذاکره با آمریکا با سخنان مقام معظم رهبری

سخنان آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در جلسه درس خارج فقه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در صدر رسانه ها قرار گرفت. بخشی از این سخنان درباره چارچوب مذاکره با امریکا بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشت و البته بیشترین تیتری که برای انعکاس اظهارات ایشان انتخاب شد مخالفت رهبر ایران با مذاکره با امریکا بود. مقام معظم رهبری در بخش‌هایی از سخنان خود تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران اهل مراوده و گفت‌وگو و نشست و برخاست است اما نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد. ایشان در ادامه با برشمردن خباثت‌های امریکا به خصوص دولت جدید این کشور به ریاست دونالد ترامپ چند و چون این گفت‌وگوها را در آستانه سفر رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مشخص کردند. ایشان با حمایت از موضع مسوولان کشور از رییس‌جمهور تا وزیر امور خارجه اعلام کردند که با امریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چند جانبه. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: چنانچه امریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، امریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این ‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسوولان جمهوری اسلامی و امریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.

حمله به آرامکو و سناریوسازی علیه ایران

تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان به طور کامل در تیررس یمنی‌ها قرار گرفت. هواپیماهای بدون سرنشین یمنی به ۲ تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی حمله کردند و باعث آتش‌سوزی در این تاسیسات شدند. نیروهای انصارالله یمن روز گذشته عنوان کردند که توانسته‌اند دو تاسیسات در بقیق و خریص عربستان سعودی را مورد هدف قرار دهند و وعده دادند که طیف وسیع‌تری از اهداف در عربستان سعودی را نیز مد نظر دارند اما حمله به تاسیسات نفتی عربستان که با ۱۰ حمله پهپادی به ۲ هدف مشخص صورت گرفت به بهانه‌ تازه ایران‌ستیزی عربستان و امریکا تبدیل شد. در حالی که حوثی‌های یمن مسوولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند، برخی وزرای کابینه دونالد ترامپ مانند وزیر خارجه و وزیر انرژی ادعا می‌کنند که کار، کار ایران بوده است. به نظر می‌رسد که سناریوهای امریکا برای مقصر جلوه دادن ایران و تلاش برای مبهم نگاه داشتن واکنش امریکا باز هم در حال تکرار است. این چندمین بار در ۲ سال و نیم گذشته است که ترامپ چنین رویکردی را در پیش می‌گیرد. امریکای ترامپ و عربستان سعودی پیش از این تلاش برای محکوم کردن ایران به دلیل فعالیت‌هایش در یمن در صحن شورای امنیت را هم امتحان کردند که ره به جایی نبرد.

ورود زنان ایرانی به ورزشگاه

ورود زنان ایرانی به ورزشگاه ها در رسانه های مختلف داخلی بازتاب داشت. در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به سوال برخی از خبرنگاران در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها سه عضو کابینه تدبیر واکنش نشان دادند. در ابتدا محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در این باره گفت: «این چیز جدیدی نیست ما چند ماه قبل در دولت بحث کردیم و تصمیم گرفتیم. ما در یک دوراهی مانده‌ایم از یک طرف معتقدیم اگر فضای ورزشگاه ها مناسب حضور خانم‌های محترم باشد از نظر ما منعی ندارد ولی با فضای فعلی با این میزان فحش و درگیری این مصلحت نیست. علی ربیعی سخنگوی دولت گفت که دولت با حضور زنان در استادیوم ها موافق است و مجدد تاکید می‌کنم که اقای سلطانی فر تمهیدی اندیشیده اند که زنان در بازی ایران با کامبوج حضور داشته باشند و این حضور به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار نظر کرد: ورود زنان به ورزشگاه‌ها تصمیم جدی دولت است. ورود خانم‌ها به استادیوم هیچ منع قانونی ندارد.

مهاجرت گزارشگران فوتبال

بار دیگر اخبار مربوط به گزارشگران فوتبال در رسانه ها قرار گرفت. این هم به دلیل صحبت هایی بود که علیرضا علیفر در مورد مهاجرت خود بیان کرد. عادل فردوسی‌پور بعد از مجموعه اتفاقاتی که به دنبال توقف برنامه نود افتاد، عملاً از دایره گزارشگران این روزهای فوتبال کنار رفته. مزدک میرزایی به اروپا مهاجرت کرده و جایی را انتخاب کرده که بازگشتش ناممکن به نظر می‌رسد. اولویت پیمان یوسفی این روزها اجرای برنامه‌هایی مثل «ورزش و مردم» و «گزارش ورزشی» است و جواد خیابانی دیگر آن حضور پررنگ در تلویزیون را ندارد و با وجود گزارش گاه و بیگاه مسابقات از توجه سابق برخوردار نیست و مشغول مستندسازی است. در آخرین پرده، علیفر به دنبال اشتباه باور نکردنی در گزارش بازی رئال مادرید و لوانته و محرومیتی که نصیبش شد، اعلام کرده از شبکه‌های ماهواره‌ای پیشنهاد دارد و شاید آینده شغلی خود را در خارج از ایران دنبال کند. حتی اگر این تهدید هم عملی نشود، باز هم نمی‌توان منکر شد نسلی که روزگاری اولین انتخاب برای گزارش بازی‌های حساس بودند، هرکدام به نوعی از این قطار پیاده شده‌اند.

هزینه های لوازم التحریر

خبر مربوط به هزینه های لوازم التحریر در این هفته در رسانه ها منتشر شد. در حالی ۱۴ میلیون دانش‌آموز امسال سرگرم خرید لوازم مورد نیاز برای حضور در کلاس‌های درس هستند که سایه گرانی به بازار لوازم‌التحریر هم رسیده است. گذری بر کوچه‌ها و خیابان‌هایی که بساط دفتر و کیف برای فروش پهن کرده‌اند نشان از رشد چند برابری قیمت‌ها نسبت به سال گذشته دارد. گرانی در این بازار حسابی خبرساز شده و این سوال را در میان اذهان عمومی ایجاد کرده که یک خانواده چهار نفره در کنار هزینه‌های اجاره‌بها، آب، برق، تلفن، خوراک و پوشاک چگونه می‌تواند بابت خرید یک کیف مدرسه صدها هزار تومان پول پرداخت کند. ماجرای گرانی لوازم‌التحریر امسال از بسیاری رسانه‌ها به گوش می‌رسد. این موضوع در بسیاری از شبکه‌های پربازدید مجازی نیز حسابی سر و صدا کرده است. حتی در این‌باره طنزهایی در فضای مجازی و حتی رسانه ملی نیز به راه افتاده است.

ایران در کشتی فرنگی قهرمانی جهان

خبرهای مربوط به کشتی فرنگی قهرمانی جهان در رسانه ها منعکس شد. تیم کشتی فرنگی ایران در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در نهایت با ۳ مدال برنز به کارش پایان داد و با کسب ۷۵ امتیاز عنوان چهارم جهان را از آن خود کرد. همچنین تیم ایران سهمیه المپیک توکیو را در وزن‌های ۶۰، ۷۷و ۱۳۰کسب کرد. هر چند در سه روز ابتدایی، مسابقات از نظر هواداران کشتی چندان خوب پیش نرفت و نتوانستیم هیچ نماینده‌ای در فینال داشته باشیم، اما با برنزهایی که در روز آخر به دست آوردیم، لااقل کمی از تلخی روزهای قبل کاسته شد و تقریبا پایانی امیدوارکننده برای کشتی فرنگی ایران رقم خورد. جز مدال سعید عبدولی که روز دوم مسابقات موفق به کسب مدال برنز شده بود، در روز آخر ابتدا محمدعلی گرایی کشتی‌گیر وزن ۷۷ کیلوگرم کشورمان که در یک‌چهارم مقابل حریف سوئدی شکست خورده بود، در شانس مجدد به مصاف دانیل کاتاراگا از مولداوی رفت. گرایی در این مبارزه ابتدا ۵ بر صفر عقب افتاد اما در بازگشتی تماشایی موفق شد نتیجه را ۵ بر ۵ مساوی کند و به دلیل کسب امتیاز آخر برنده مبارزه لقب گرفت. گرایی در جدال برای کسب مدال برنز به مصاف کاراپت چالیان از ارمنستان رفت. گرایی در این کشتی باز هم از حریف عقب افتاد و موفق شد به بازی برگردد و ۹ بر ۶ بازی را ببرد. گرایی با این مدال، موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ نیز شد.

در وزن ۶۰ کیلوگرم علیرضا نجاتی که دوشنبه تا مرحله نیمه نهایی پیش رفته بود و آنجا به فومیتای ژاپنی باخته بود، در مسابقه رده‌بندی المراد تاسمورادوف ازبک، برنده برنز المپیک ریو و نقره جهانی کشتی گرفت. نجاتی در این مبارزه موفق شد با نتیجه ۷ بر ۵ رقیب قدرتمندش را شکست دهد و سومین مدال برنز تیم ایران و سهمیه المپیک را به دست آورد. اما در ۱۳۰، امیر قاسمی‌منجزی دیگر کشتی‌گیری بود که می‌توانست یک مدال برنز دیگر برای تیم ایران به ارمغان بیاورد. منجزی در نیمه نهایی روز دوشنبه به حریفی از کوبا باخته بود. منجزی در مبارزه رده‌بندی با هیکی نابی دارنده مدال نقره المپیک لندن و طلای ۲۰۰۶ جهانی گوانگجو از استونی روبه‌رو شد. در این مبارزه عجیب، منجزی با انجام ۴خطا دیسکالیفه شد و حریفش به مدال برنز رسید. خطاهای متوالی منجزی که شامل ضربه زدن به سر و پا گذاشتن روی پای حریف بود، داوران را مجاب کرد که ۷ امتیاز و سه اخطار به کشتی‌گیر کشورمان بدهند تا هیکی نابی بدون انجام هیچ فنی برنده مدال برنز شود.


دادگاه شبنم نعمت زاده

چند ماهی است که بحث فساد اقتصادی در رسانه ها بازتاب دارد که این بار خبر دادگاهی شدن شبنم نعمت زاده انعکاس داشت. نعمت‌زاده که چندی پیش بازداشت او به دلیل اختلال در حوزه دارو خبرساز شد، روز گذشته پای میز محاکمه حاضر شد. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر سابق صمت روز گذشته برگزار شد که بخش اعظم جلسه به تفهیم اتهامات از سوی نماینده دادستان گذشت. در این جلسه نماینده دادستان نعمت‌زاده را به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ریال با علم به موثربودن در ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و سوءاستفاده از جواز و امتیاز تعویض شده، مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور و برداشت ۲۵ میلیارد تومان بایبت خرید ملک در لواسان متهم کرد. نعمت‌زاده نیز در پاسخ به این اتهامات گفت: من فعالیتم به‌واسطه رانت نبوده، ارز دولتی نگرفتم و هیچ موردی از تخلف نمی‌توانید پیدا کنید و همه چیز قانونی بوده است.

پنجمین نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه

دیدار حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان خبری بود که در رسانه ها بازتاب وسیعی داشت. پنجمین نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات و آینده سوریه، با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، در آنکارا برگزار شد. حسن روحانی، رییس‌جمهوری در این نشست گفت: حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه، احترام به حاکمیت ملی و استقلال و عدم دخالت خارجی در امور داخلی این کشور که همواره مورد تاکید ما بوده است، باید به‌طور جدی رعایت شده و تمامی زمینه‌های لازم برای بازگشت ثبات، امنیت و آرامش به این کشور فراهم شود. همچنین رؤسای جمهوری ایران و ترکیه نیز با یکدیگر دیدار و درباره مسائل و موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها