رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462068

روزنامه جمهوری اسلامی: کسی از روحانیت توقع ساختن آپولو ندارد، اما انتظار ادب و اخلاق دارد

ساعت 24-ادب، یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های رفتاری روحانیون در طول تاریخ بود. این ویژگی، محوری‌ترین و اثرگذارترین عامل اخلاق‌مداری است و اخلاق همان چیزی است که خدای متعال آن را ویژگی ممتاز پیامبر اسلام دانسته و جاذبه آن حضرت را مرهون همین ویژگی معرفی کرده است.

کسی از روحانیت توقع اختراعات صنعتی و ساختن آپولو ندارد ولی انتظار مظهر اخلاق و آداب بودن از کسانی که داعیه‌دار هدایت معنوی مردم هستند، انتظاری طبیعی است.

یک روحانی باید در منبر و موعظه، در خطبه جمعه و در صحبت‌های خصوصی همواره ادب سخن گفتن را رعایت کند تا علاوه بر اینکه نوع سخن گفتن را به دیگران آموزش می‌دهد، خود نیز جاذبه‌ای داشته باشد که بتواند به کمک آن مردم را به تعالیم دینی و معنویت جذب نماید. بنابراین، روحانیت باید مظهر اخلاق باشد و رعایت ادب و رفتار و گفتار را جلوه‌گاه اخلاق قرار دهد.

متاسفانه معدود افرادی از روحانیین که تحت‌تاثیر جاذبه‌های قدرت ظاهری قرار گرفته‌اند، اخلاق و ادب اسلامی را در سخن گفتن و رفتارهای اجتماعی رعایت نمی‌کنند و همین امر موجب شده وجود آنهمه روحانی پای‌بند به اخلاق و ادب به چشم نیاید و قضاوت‌ها درباره روحانیت بر روی همین افراد معدود متمرکز شود. این قضاوت اگر فقط متوجه همان چند نفر باشد عیبی ندارد ولی چون افکار عمومی آنها را معیار قرار می‌دهد و قضاوت را به جای فرد متوجه صنف می‌کند، این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌ادبی‌ها به پای کل روحانیت نوشته می‌شود و اعتبار روحانیت و اعتماد مردم به آن را خدشه‌دار می‌کند.
اینکه یک واعظ در سخنرانی خود، مخالفین فکری خود را صهیونیست یا عامل آمریکا بداند، علاوه بر اینکه با هیچیک از معیارهای اخلاقی و ادب اسلامی سازگاری ندارد، اصولاً به‌دلیل انطباق با عناوین مجرمانه‌ای از قبیل دروغ، تهمت و تشویش اذهان عمومی، جرم تلقی می‌شود. مردم وقتی با چنین پدیده‌ای مواجه می‌شوند، فقط آن واعظ را زیرسوال نمی‌برند بلکه این روحانیت است که زیرسوال می‌رود به‌ویژه آنکه آن واعظ هم از حاشیه امن و حتی حمایت برخوردار می‌شود!
اخیراً یک امام جمعه در یکی از شهرهای شرق کشور تعبیری در سخنرانی عمومی خود بکار برده که حتی دشمنان هم از بکار بردن آن درباره مسئولین ما خودداری می‌کنند. او گفته: «ما از لیبرال‌ها و غرب‌گراها و کسانی که توله‌هایشان در انگلیس عیاشی می‌کنند، اینها نه قدرت پاسخگوئی دارند و نه ما از اینها توقع پاسخگوئی داریم...»
عیبی ندارد که این آقای امام جمعه، لیبرال‌ها و غرب‌گراها را قبول نداشته باشد و از آنها انتقاد هم بکند ولی بکار بردن تعبیر «توله‌ها» برای فرزندان آنها که هم توهین به آنهاست و هم فرزندانشان، هیچ مجوز شرعی و اخلاقی ندارد. این سخن آن امام جمعه به‌صورت گسترده در فضای مجازی دست به دست شده و مردم را با این سوال مواجه کرده که وقتی یک امام جمعه با این تعبیر از مخالفین فکری خود یاد می‌کند، ما به چه کسی امید ببندیم و اخلاق و ادب را از چه کسی یاد بگیریم؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها