رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462072

پدیده فساد اقتصادی را ساده نگیریم/ لزوم مبارزه با اژدهای هفت سرِ فساد

ساعت 24-رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به اقدامات مقتدرانه و عدالت جویانه ریاست قوه قضائیه علیه فساد گفت: نباید پدیده فساد اقتصادی را ساده انگاشت و از کنار آن بی خیال و به سادگی عبور کرد، بلکه باید با فساد شدیداً برخورد و مفسدین را نابود کرد.

خبر
تمحمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در دومین میزگرد "فساد اقتصادی، امنیت و مطالبه مردم" در جمع مدیران، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان ضمن تقدیر از اقدامات رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: همچنانکه ماه گذشته در آغاز این مبحث خدمتتان عرض کردم "فساد اقتصادی" اتفاق و رخدادی خانمان برانداز، بسیار خطرناک و ویران کننده میباشد و همچون موریانه، پایه های کشور و نظام را در کوتاه ترین زمان خورده، نابود میکند و مردم را نسبت به دولتمردان و مسئولین نظام بی اعتماد می نماید!! پس با وجود خطر بزرگی که فساد کشور و نظام را تهدید میکند نباید پدیدۀ فساد اقتصادی را ساده انگاشت و از کنار آن بی خیال و به سادگی عبور کرد، بلکه باید با فساد شدیداً برخورد و مفسدین را نابود و از ریشه خشکاند.

وی افزود: با وجود اینکه طی سه دهۀ گذشته همه مسئولین ذیربط کشوری دم از مبارزه با فساد زده و سران سه قوا هم جلسات زیادی در این خصوص برگزار نموده اند اما متأسفانه تاکنون چندان خروجی مثبت و قابل دفاعی مشاهده نشده است. تا اینکه با انتصاب جناب آقای رئیسی بعنوان رئیس قوۀ قضائیه، مبارزه با فساد و برخورد با مفسدین دولتی و خصوصی با شدت دنبال و رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و دادگاههای ویژه اقتصادی هم مشغول محاکمۀ مفسدین و خلافکاران شده و صدور رأی برعلیه جمعی از آنان را آغاز نموده اند که همین امر موجب دلخوشی و قوت قلب مردم گردیده و مفسدین دولتی و خصوصی را هراسان و حامیان و فرماندهان آنان را به لرزه و نقشه کشیدن وا داشته است!!!

علیپور گفت: باید صراحتاً اعتراف کنم که اقدامات مقتدرانه و عدالت جویانه حضرت آیت الله رئیسی، نه تنها قوه قضائیه را متحول کرده بلکه انقلابی در سطح وسیع برعلیه فساد به راه انداخته است که تاکنون چنین اقتدار و سرعت عملی در دستگاه قضا بی نظیر و یا شاید کم نظیر بوده است. یکی از کارها و اقدامات پسندیدۀ رئیس دستگاه قضا این بوده که ایشان در کنارِ مبارزه با فساد و برخورد با مفسدین و سوءاستفاده کنندگان اقتصادی، از مدیران، تولید کنندگان، سرمایه گذاران و درکل از تمامی فعالانِ اقتصادیِ سالم و پاکدست حمایت کرده و به کررات تأکید نموده اند که با آبرو و اعتبار فعالان اقتصادیِ درستکار بازی نشود و بدون دلیل و بی سند و مدرک به کسی اتهام نزده و کسی را بازداشت نکنند که همین سیاستهای جدید قوه قضائیه و دستورالعملها و فرمایشات حضرت آیت الله رئیسی موجب دلگرمی و افزایش روحیۀ فعالان اقتصادی شده است و در حال حاضر غالب فعالان اقتصادی کشور مطمئن شده اند که وقتی صبح جهت حرکت به مقصد محل کار خود از منزل شان خارج میشوند، شب سر از "زندان اوین" درنمی آورند و بطور قطع به منزل و کنار خانوادۀ خویش بازخواهند گشت!!

این در حالیست که از سالها پیش متأسفانه عده ای مریض و معاند جوّ کشور را ملتهب کرده و شایع نموده اند که در کشور ایران هر کسی کارآفرین و پولدار و بقول معروف درشت شود و حتی اگر ثروتش را هم از راه درست بدست آورده باشد، حتماً دستگاههای امنیتی و قضایی برای وی پاپوش درست کرده و درازش میکنند که خوشبختانه ریاست محترم دستگاه قضا در مدت کوتاهی که سکان قوۀ قضائیه را بدست گرفته اند ضمن برخورد شدید با فساد و مفسدین، توانسته تا حدودی اعتماد فعالان اقتصادی و کارآفرینان کشور را جلب و نگرانی های غالب آنان را برطرف نماید.

سبزعلیپور در ادامه اظهار داشت: جا دارد تا از این طریق و در برابر شما بزرگواران از بذل توجه و دقت نظر حضرت آیت الله رئیسی تشکر و قدردانی نمایم که به سخنان و دغدغه های ما علی الخصوص بندۀ حقیر که طی ماه گذشته جهت استحضار ایشان در رسانه ها منتشر گردید اهمیت داده و برای رفع نگرانی ها اقدامات مثبتی انجام دادند. لازم به ذکر است که کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشورمان بنوعی رزمندگان "جنگ اقتصادی" محسوب میشوند که بدون وجود آنان "چرخ اقتصاد" شامل چرخ تولید و تجارت و خدمات میخوابد و توقف "چرخ اقتصاد" هم مساوی است با بیکاری و عدم ایجاد شغل و برعکس ازدیاد بیکاری، معضلات اجتماعی و ناامنی در جامعه را تشدید میکند و همچنین خوابیدن "چرخ اقتصاد"، عدم درآمد دولت و توقف درآمدهای ارزی از طریق صادرات غیرنفتی را در پی خواهد داشت که در نتیجه کشور بی پول و ضعیف، سیاستی ضعیف و سیاستمدارانی ضعیف و ناتوان را بدنبال خواهد داشت!! کشوری قوی و قدرتمند خواهد بود که اقتصادی مقاوم و قدرتمند داشته و درآمدهای آن روز به روز رشد و خزانه های بانک مرکزی اش مملو از ارز و طلا باشد.

وی گفت: فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی همگی با هم همچون درختی بزرگ و تنومند هستند که باید مقامات کشورمان بخوبی، دقیق و درست از میوه و سایۀ این درخت بنفع کشور و مردم استفاده کنند، پس مبادا مسئولین ذیربط تحت عنوانِ مبارزه با فساد و شناسایی مفسدین و چیدن علفهای هرزِ اقتصاد، بالای درختِ بخش خصوصی نشسته و بجای هرسِ شاخه های خُشک و به درد نخور آنهم در جهت تقویت بنیه این درخت، برعکس بالای درخت بنشینند و به اشتباه با ارّه، تنۀ درخت بخش خصوصی را ببرند و نه تنها خودشان از آن بالا به زمین سقوط کنند بلکه درخت را نیز برای همیشه از بین ببرند!!

علیپور تصریح کرد: پس قوای سه گانه باید با ظرافت خاصی این درخت را بخوبی هرس و ریشه و بنیه آنرا تقویت نمود و مدیران، تولید کننده گان، سرمایه گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را حمایت و کسانی را که از راه درست و سالم کسب ثروت کرده و میکنند تشویق و امنیت شان را تضمین نمود. زیرا اگر مردان بزرگ اقتصاد ایران که بنوعی ستونهای خیمه اقتصاد کشورمان میباشند خواسته یا ناخواسته زمین بخورند، خیلی از سقف ها هم که دیگر ستونی زیرشان نیست سقوط خواهند کرد و آنجاست که میفهمیم هیچ مقامی حتی سران سه قوا هم نمیتوانند کار مردانِ بزرگ اقتصاد ایران را انجام داده و چرخ اقتصاد ایران را بچرخانند زیرا هرکسی را بهر کاری ساخته اند. محض اطلاع باید اعتراف کنم که دیگر مردانِ بزرگ اقتصاد ایران را نه پول و نه مقام ارضاء نمیکند بلکه تنها چیزی که آنان را دلشاد و ارضاء میکند، محبت، احترام و تأمین امنیت کاری میباشد نه چیزی بیشتر. پس سعی بر این باشد تا این خواسته های آنان را بواسطه قدردانی از زحماتی که برای کشور متقبل شده و اشتغالی که ایجاد نموده اند، برآورده کنیم.

وی اظهار نمود: البته جناب آقای رئیسی طی مدت 6 ماهی که ریاست دستگاه قضا را برعهده گرفته اند، بخشنامه ها و دستورالعمل هایی را تدوین و صادر نموده اند که در نوع خود بی سابقه میباشد و در صورت اجرایی شدن این دستورالعمل ها و بخشنامه ها باید همیشه قدردان ایشان بوده و از وی به نیکی یاد کنیم.

* دستورالعمل احترام و حفظ کرامت ارباب رجوع در دادسراها و مجتمع های قضایی.

* بخشنامه جدید رئیس قوه قضائیه درباره نحوۀ احضار مدیران و اشخاص حقوقی و حفظ حرمت مدیران و عدم لطمه زدن به کار شرکتها و نام و برند آنها.

* دستورالعمل 29 ماده ای ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها.

* دستورالعمل بررسی مجدد پرونده ها و تجدیدنظر در احکام سنگین صادر شده برای کارگران و ... غیره.

تاکنون سابقه نداشته که رؤسای پیشین قوه قضائیه در عرض چند روز این تعداد دستورالعمل و بخشنامه در جهت بهبود نحوۀ رسیدگی به پرونده ها، رسیدگی به اوضاع زندانیان و ارتقاء سطح کیفی زندانها و حفظ کرامت مردم و حمایت از مدیران و اشخاص حقوقی تدوین و صادر نمایند که تک تک این دستورالعمل ها از دیر باز در جهت افزایش هرچه بیشتر اعتماد مردم به دستگاه قضا لازم و ضروری بوده است. در این ارتباط باید خاطره ای از خودم بیان کنم، زمانیکه بنده با شکایت "دولت روحانی" چند ماه بیگناه در زندان فشافویه (تهران بزرگ) زندانی شده و بعداً از اتهامات وارده تبرئه شدم، خیلی از کمبودهای زندان را از نزدیک دیده و مشکلات زندانیان را با گوشت و پوست خودم حس کردم و به همین خاطر الان دقیقاً میفهمم که تک تک مواد دستورالعمل 29 ماده ای ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها چقدر برای زندانیان ضروری و لازم میباشد. هر چند کمبودها و مشکلات زندانها و زندانیان در سراسر ایران بقدری زیاد است که باید بطور ریشه ای به این موضوع پرداخته شود.!!

سبزعلیپور همچنین به احکام صادر شده در دادگاههای ویژۀ اقتصادی اشاره کرد و گفت: تا اینجای بحث، تماماً تعریف و تمجید از مدیریت قوه قضائیه بود اما در ادامه میخواهم برخی از احکام صادره را نقد و پیشنهادی هم در این خصوص ارائه نمایم. طی چند ماه گذشته احکام سنگینی از جانب قضات محترم برای متخلفین و کسانیکه دستی در "فساد اقتصادی" داشته اند صادر شده است اما عرض من بر این است که آیا به فرض مثال احکام اعدام و یا حبس های اَبد یا 20 و 15 و... برای متهمین لازم بوده؟ آیا به این مهم فکر نمی کنید که صدور احکام سنگین، چه تبعات بدی در عرصۀ جهانی برعلیه کشورمان در پی دارد؟ بطور مثال اگر شخصی چند صد میلیارد از بانکی سوءاستفاده میکند و بعداً بعنوان مفسد اقتصادی دستگیر و دادگاه حکم سنگینی برایش صادر میکند. مثلاً 20 سال زندان و برگرداندن 150 میلیارد تومان پول!! چند ساعت پس از صدور این رأی، برخی از معاندین و رسانه های خارجی در مقام حافظین و مدعیان "حقوق بشر" مردم ایران ظاهر شده و صدور این میزان حبس را محکوم میکنند!! این در حالیست که شخص زندانی پس از گذراندن 5 الی 6 سال از حبس خود، درخواست عفو مشروط میدهد و بعضاً از طرف دادگاه پذیرفته و طرف آزاد میگردد!! خوب وقتیکه زندانی را پس از 6 سال آزاد میکنیم، پس چرا 20 سال حبس برایش صادر میکنیم که تبعات بدی برای کشورمان داشته باشد؟ اگر هم قرار است تمام 20 سال حبس را بدون عفو تحمل کند، پس یک شخص 40 الی 50 ساله وقتیکه پس از 20 سال از زندان آزاد میشود که 60 الی 70 سال سن خواهد داشت!! آیا فکر میکنید آن شخص که به آخر عمرش نزدیک شده از زندانی که تحمل کرده درس عبرت گرفته و متنبه شده است؟ بعید میدانم.

وی گفت: پس آیا بهتر نیست که برای شخص مجرم رأیی بدین قرار انشاء شود: از روزی که 150 میلیارد تومان را بطور کامل پرداخت و تسویه کند باید 5 سال حبس آنهم بدون عفو تحمل کند. صدور 5 سال حبس چندان عواقب منفی برای کشورمان در پی ندارد، اگر زندانی فوراً پول را تسویه کرد فقط 5 سال حبس میکشد و اگر زندانی در بازگرداندن150 میلیارد تومان کوتاهی کند دیرتر حبس 5 سالش شروع میشود!! یعنی فوراً تسویه کند 5 سال بعد آزاد میشود اما اگر تسویه پول 5 سال طول بکشد جمعاً با 5 سال حبسش باید 10 سال در زندان بماند و این تقصیر خود زندانی میباشد که زودتر مبلغ را تسویه نکرده و تقصیر قوه قضائیه نیست و حتماً با صدور آراء اینچنینی زندانی بدهی اش را فوراً تسویه میکند تا زودتر حبسش را تحمل و آزاد شود.

وی با طرح این سوال که هدف از زندانی کردن اشخاص چیست؟ گفت: قطعاً دستگاه قضا مجرمین را با نیت اصلاح و متنبه شدن زندانی میکند نه با هدف نابودی آنان!! آیا میدانید که با زندانی شدن افراد، غالباً زندگی آنان از هم پاشیده و نابود میشود!! بحث طلاق و فساد در زندگی تعداد زیادی از زندانیان به عینه دیده میشود!! آیا تصور میکنید اعدام افرادی همچون اسلام کردلر، فاضل خداداد، مه آفرید امیرخسروی، وحید مظلومین ملقب به سلطان سکه و شریک وی، محمد اسماعیل قاسمی و باقری درمنی و... توانسته فساد را از بین ببرد؟ آیا "فاضل خداداد" بجرم همدستی در اختلاس 123 میلیاردی بانک صادرات باید در سال 74 اعدام میشد و همدستش میبایست زنده میماند تا بعد از 25 سال، اقتصاد کشور را به نابودی بکشاند!!

باید "مه آفرید" بجرم همدستی در اختلاس 3000 میلیاردی اعدام میشد و در نتیجه چرخ دهها گارخانه و شرکتش با بیش از 10 الی 15 هزار نفر می ایستاد!! آنوقت امروز کسانی 3000 میلیارد که هیچ بلکه چند برابر این مبلغ را یکجا می بلعند و با پُررویی جلوی دستگاه قضا عرض اندام هم میکنند و متأسفانه قوه قضائیه را در مبارزه با فساد به سیاسی کاری متهم و اَنگ برخورد جناحی به دستگاه قضا میزنند!!

علیپور اظهار داشت: آیا به نظر شما بزرگواران با اعدام این افرادی که نام بردم، ریشۀ فساد اقتصادی در کشورمان خشک شد؟ نه خیر!! زیرا این افراد هیچیک علت فساد نبودند بلکه خود آنها نیز بنوعی معلول فساد سازمان یافته بودند!! یعنی دستگاه قضا باید سر اژدهای هفت سرِ فساد را قطع کند در غیر اینصورت با کُشتن و اعدام کردن افراد متخلف، فساد ریشه کن نمیشود، اینجانب از جانب خود و از طرف شما فعالان اقتصادی از آیت الله رئیسی ریاست محترم دستگاه قضا خواهش میکنم که بدنبال قطع کردن سرهای اژدهای هفت سرِ فساد باشد نه کسانیکه بنوعی در دام این اژدها گرفتار شده اند!! آدمی را که اعدام نشده، همیشه میتوان اعدامش کرد اما آدمی را که اعدام کنیم هرگز نمیتوان زنده اش کرد.!! در حال حاضر اژدهای هفت سرِ فساد همچنان زنده و فعال میباشد.

نکتۀ مهم دیگر این است که چطور مجلس قانونی تصویب میکند و قاچاقچیان مواد مخدر را از اعدام میرهاند اما کسانیکه بعنوان متخلفین اقتصادی، معلول فساد سازمان یافته میباشند باید اعدام و یا به حبس های طویل المدت محکوم شوند!! آیا تخلفِ مفسدین اقتصادی سنگین تر از قاچاقچیان مواد مخدر میباشد؟!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنانش خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه باینکه کشور ایران نیازمند قوانین جدید و روزآمد قضایی میباشد، درخواست و انتظار فعالان اقتصادی از ریاست محترم قوه قضائیه این است تا با همکاری ریاست مجلس و نمایندگان مردم نسبت به بازبینی قوانین قدیمی قضایی و تصویب قوانین جدید و به روز اقدام نمایند تا قضات محترم نیز بر اساس قوانین جدید احکام خود را صادر نمایند. در این راستا قوه قضائیه و مجلس محترم میتوانند از نظرات علما و مراجع بزرگوار تقلید نیز استفاده کنند تا قوانین جدید منافاتی با موازین اسلام و قانون اساسی نداشته باشد.

همچنین ضمن درخواست از آیت الله رئیسی جهت برخورد قاطعانه با فساد و مفسدین اقتصادیِ خصوصی و دولتی، امیدواریم در راستای دستورالعمل بررسی مجدد پرونده ها و تجدیدنظر در احکام سنگین صادر شده برای کارگران، ریاست محترم دستگاه قضا دستور بررسی مجدد پرونده های مفاسد اقتصادی و تجدیدنظر در احکام سنگین صادر شده برای محکومین اقتصادی را نیز صادر فرمایند.

در خاتمه نکته ای مغفول مانده را به مسئولین قضایی و رؤسای محترم دادسراها و مجتمع های قضایی متذکر میشوم و آن اینکه متأسفانه برخورد سربازان وظیفه شاغل در دادسراها با مردم اصلاً مناسب نیست و آنچنان برخورد بد و بی ادبانه ای با مردم آنهم در بدو ورود به دادسراها انجام میدهند که همه را عصبانی و روانه شعبات میکنند که همین برخورد بد سربازان باعث ایجاد تنش بین مردم عصبانی و قضات و مسئولین شعبات میشود که توقع داریم تا این سربازان در برخورد درست و مؤدبانه با مردم توجیه و آموزش ببینند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها