رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462076

عارف در نشست شورای مرکزی یک حزب اصلاح‌طلب حاضر شد،آدینه پُرکار «اتحاد ملت» و «اعتماد ملی»

ساعت 24-روز گذشته دو حزب اصلاح‌طلب «اتحاد» و «اعتماد ملی» در جلساتی جداگانه، اقدام به بررسی سیاست معاصر ایران کردند. چنان که «اعتماد ملی» با حضور الیاس حضرتی، قائم مقام دبیرکل و علی شکوهی، روزنامه‌نگار و نویسنده، دومین نشست از سلسله نشست‌های خود برای بررسی جریان‌شناسی سیاسی ایران معاصر را برگزار کرد و از دیگرسو، «اتحاد ملت» نیز در نشست شورای مرکزی خود، میزبان محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح‌طلبان ایران) و فراکسیون امید مجلس بود.

محمدرضا عارف
عارف در این نشست، به بررسی انتقادات اطراف شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید پرداخت و برخی اقدامات صورت‌گرفته را نیز تشریح کرد. در این جلسه، رییس فراکسیون امید مجلس با مرور اتفاقات رخداده که منجر به شکل‌گیری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شد، عملکرد این شورا را در چند انتخابات دهمین دوره مجلس و پنجمین دوره شورای اسلامی و یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تشریح کرد.

رییس جبهه اصلاح‌طلبان ایران در این نشست همچنین تحلیل‌های خود را نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان در دهه‌های اخیر ارایه کرد و خواستار آسیب‌شناسی عملکرد جریان اصلاحات در طول سال‌های اخیر شد. به گزارش امیدنامه، این جلسه در فضایی صمیمی برگزار شد و گفت‌وگوها همراه با صراحت و رویکردی سازنده صورت گرفت. همچنین بنابر این گزارش، حاضران بر لزوم تعامل، همگرایی و انسجام درونی جریان اصلاحات در سال منتهی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.

از دیگرسو اما دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی نیز همانطور که گفته شد، دومین نشست از سلسله‌نشست‌های جریان‌شناسی سیاسی ایران معاصر را برگزار کرد. علی شکوهی که در جریان اولین نشست این حزب یکی از مشکلات احزاب را «انباشت نشدن تجربه گروه‌ها و احزاب سیاسی» دانسته و تاکید کرده بود که «باید یک مدیریت دانش انجام شود و تجربه احزاب سابق در تاریخ معاصر ایران را بخوانیم و استفاده کنیم»، در جریان برگزاری دومین نشست جریان‌شناسی سیاسی ایران معاصر به تحلیل دو جریان اخباری و اصولی در تشیع پرداخت و گفت: «با تشکیل حکومت صفویه بسیاری از علما، صفویه را به عنوان منجی شیعه و بشریت تلقی کردند و آرزوهای سرکوب‌شده‌شان را در صفویه دیدند. همزمان با صفویه یک جریان تحت عنوان اخباری‌گری شکل گرفت. تحلیل این جریان این است که اجتهاد امری شیعی نیست و از اهل سنت به شیعه منتقل شده و باید برگردیم به احادیث و همان را مبنا قرار دهیم و با دخالت دادن در فهم دین مخالفت می‌کند. این جریان دستاوردهایی هم داشت که همه کتب روایی را جمع کردند.»

شکوهی با بیان اینکه «نخستین فهم از نظریه ولایت فقیه و اینکه حکومت،‌ شأن فقها و از مهم‌ترین فتاوای دوره صفویه است»، تصریح کرد: «از اتفاقات مهم این دوره ایجاد نهاد مرجعیت است و مراجع رساله عملیه به همین شکل امروز دادند. قبلا نوعی ادله را هم می‌آوردند و توضیح می‌دادند که علما به آن ادله رجوع می‌کردند یا رساله‌ها با مدل اخباریه بود که مبتنی بر روایات بود. اما اینکه در رساله نه روایت بیاید و نه ادله و فقط عین رساله بیاید این را در این دوره داشتیم. در این دوره مرجعیت شیعه سازمان روحانیت را تا دل روستاها بسط می‌دهد و حوزه‌ها حس می‌کنند حرف‌شان دارد در ده‌کوره‌ها هم به مردم می‌رسد. دریافت وجوهات شرعیه که در شهرستان‌ها بود متمرکز می‌شود و بخشی از آن به مراجع می‌رسد.»

شکوهی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه «تداوم ظاهرگرایی را در جمهوری اسلامی هم شاهد بودیم»، گفت: «عده‌ای فرض‌شان این بود که هر چه نیاز داریم در رساله عملیه آمده است و اصلا نیازی به مصلحت‌اندیشی نیست. برخی علما معتقد به دخالت در سیاست نبودند مثل آقای مرعشی نجفی که می‌گوید در مسائل سیاسی در زمانه‌ای که دین و دنیا فاسد شده، دخالت نکنید. این فقه قادر به نظام‌سازی نیست.» او درباره ناکامی اصولیون در حکومت‌داری نیز اظهار کرد: «اگر به عنوان مثال جمهوری اسلامی صد بار هم ناکام شود من اسلام را دین سیاسی و حکومت می‌دانم. ما هنوز تئوری‌هایی را که بر اساس آن عمل کنیم نداریم. اول عمل کرده‌ایم اما به لحاظ تئوریک همچنان تاخر داریم. بعد از 22 سال همچنان از چیستی اصلاحات حرف می‌زنیم. هنوز در برخی احزاب اگر بحث‌های نظری را داغ کنیم قطعا منجر به انشعاب می‌شود، بنابراین مدام بحث‌های نظری را عقب می‌اندازیم. اما به هر حال جریان اصولی حتما نسبت به جریان اخباری، گام رو به جلویی است.»

در پایان این نشست نیز الیاس حضرتی، قائم مقام حزب اعتماد ملی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که «این روزها بسیاری، گرفتار معیشت و مسائل روز و تک‌جمله‌های درست و غلط فضای مجازی شده‌اند و توجه به مسائل فکری اینچنینی کمرنگ و بعضا فراموش شده است. امیدوارم این جلسات به همین شکل ادامه پیدا کند و بتوانیم از این فرصت مغتنم پرداختن به مسائل فکری و عمیق بهره بیشتری ببریم.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها